Želznička stanica

Ono što bi prilikom izvođenje bilo kakvih radova na gradilištima trebalo da bude "sveta knjiga", odnosno Građevinski dnevnik, u slučaju rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu, na kojoj je 1. novembra došlo do urušavanja nadstrešnice koja je usmrtila 15 ljudi, to nije bilo tako. Veštačenje Fakulteta tehničkih nauka iz Novog Sada, koje je radilo veštačenje nakon urušavanja, ukazuje na bitne propuste koje nadležni nisu unosili u Građevinski dnevnik, a koje se odnosi na stanje same nadstrešnice.

Prvi unos opisa radova na Železničkoj stanici u Novom Sadu, odnosno otvaranje Građevinskog dnevnika, izvršeno je 13. decembra 2021. godine, pri čemu je navedeno da je imenovan odgovorni izvođač radova Zorica Slavković-Marjanović, dok je za nadzornog organa imenovana Ivana Đorđević.

Pročitajte još:

Od 16. decembra 2022. nadzorni organ koji potpisuje Građevinski dnevnik je Marina Gavrilović, a u toku realizacije radova pojedine građevinske radove su potpisivali i Dušan Janković, dok je stručni nadzor za građevinski deo Dejan Todorović.

Uvidom u građevinski dnevnik, navodi se da su se, u periodu od 8. februara 2022. do 4. marta 2022, vršili radovi na nadstrešnici Železničke stanice u vidu postavljanja mrežice i lepka sa donje strane, gletovanja, pranja nadstrešnice sa gornje strane, farbanja sa donje strane i montaže limenih okapnica.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Ovo demantuje navode vlasti koji od trenutka tragedije nastoje da uvere javnost da nikakvi radovi nisu bili vršeni na predmetnoj nadstrešnici.

Šta je sve rađeno na nadstrešnici?

Dalje se navodi u Građevinskom dnevniku da je u periodu od 2. oktobra 2023. do 13. oktobra iste godine vršena montaža aluminijumske konstrukcije sa zastakljivanjem predmetne nadstrešnice, što je bilo predviđeno projektom.

„U periodu od 19.3.2024. do 1.7.2024. ponovi su vršeni radovi čišćenja, obijanja trošnih slojeva i delova stare nadstrešnice, demontaža mermernih ploča sa čela nadstrešnice, postavljanje HI membrane Sarnafil TS-77 sa gornje strane, skidanje starog sloja lepka i mrežice sa donje strane i nanošenje novog sloja lepka i mrežice sa donje strane. Zatim lepljenje mozaik keramike sa donje strane nadstrešnice, kao i montaža limova, demontaža mermera, obrada nadstrešnice reparaturnim malterom zbog pravljenja pada za postojeće slivnika, malterisanje čela kao priprema za lepljenje mermera, kao i lepljenje istog. Takođe, vršena je izrada sloja hidroizolacije i lima na nadstrešnice, izrada okapnice i navlačenje lepka i mrežice na okapnicu“, navodi se u veštačenju u koje je Nova.rs imala uvid.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Veštaci u izveštaju napominju da su vršeni i drugi radovi na fasadi na kojoj se nalazi nadstrešnica, kao i radovi na krovu, i da nije bilo upisa u Građevinski dnevnik koji se odnose na uočavanje oštećenja na nadstrešnici, predmetnim zategama, vezi krovne konstrukcije i zatega ili konstrukciji objekta.

„Poslednji unos u Građevinski dnevnik je izvršen 9. oktobra 2024. godine. Građevinski dnevnik koji se odnosi na arhitektonsko-građevinske radove sadrži ukupno 941 stranu. Analizom raspoloživih fotografija, kako u vreme izrade projekta, ali i pre započinjanja izvođenja radova i u toku realizacije radova na krilu B Železničke stanice u Novom Sadu, postoje uočeni nedostaci na mestu spoja zatege i testeraste krovne konstrukcije (otpao malter, beton i sl.) koji impliciraju neki nedostatak u ovom delu konstrukcije i potrebu za detaljnijim
pregledom. O ovim događanjima, stručni nadzor i odgovorni izvođač radova su imali obavezu da se izjasne upisom u građevinski dnevnik“, navodi se u veštačenju.

Pročitajte još:

Ipak, ovi nedostaci nisu uočeni u Građevinskom dnevniku.

Fotografija nastala dan pre obrušavanja

Portal Nova.rs je imao uvid u pomenute fotografije iz veštačenja, među kojima je fotografija koja je nastala dan pre tragedije, odnosno 31. oktobra 2024. godine. Pomenutu fotografiju napravili su stručnjaci iz Saobraćajnog instituta CIP, a na njoj se vide oštećenja obloga na spoju zatega i krovnog nosača, a o čemu je pisao i Insajder.

„Na osnovu fotografije konstatuje se da su, prilikom izvođenja radova na bojenju dela testeraste krovne konstrukcije na južnom delu, mesta oko zatega nadstrešnice bila obrađena malterom, o ovome nema upisa u Građevinskom dnevniku, fotografija pokazuje nova oštećenja ove zone“, navodi se u veštačenju.

Šta još nije upisano u Građevinski dnevnik?

U zaključku veštačenja navodi se i da odgovorni izvođač za deo konstrukcija nije upisao u Građevinski dnevnik stanje same nadstrešnice, kada je vršeno skidanje prethodnih obloga što sa gornje strane, što sa ivica i izrada novog sloja za pad kao i oslanjanje nove obloge od kaljenog stakla sa Al podkonstrukcijom.

Železnička stanica u Novom Sadu Foto:Nenad Mihajlovic / AFP / Profimedia

„Takođe, u okviru Građevinskog dnevnika nije uočen upis koji obuhvata uklanjanje obloge nadstrešnice i izradu novog sloja za pad (predviđeno arhitektonskim projektom). Prema analizama srušene nadstrešnice, uvidom na licu mesta, utvrđeno je da postojeća keramička obloga nije uklonjena već je samo preko nje izvedena nova keramička obloga, gde je kontrolu trebalo da sprovede odgovorni izvođač za arhitekturu. Ovo je povećalo opterećenje ovog elementa konstrukcije“, navodi se u izveštaju.

Misterija ko je kontrolisao i naredio posao

Ono što je bitno naglasiti jeste da su problemi sa nadstrešnicom uočeni priliko bojenja krova.

„Pri izvođenju radova na bojenju dela testeraste krovne konstrukcije na južnom delu, mesta oko zatega nadstrešnice se krpe malterom (može se uočiti na fotografijama od 30.10.2024. i na fotografijama od 3.11.2024.), ali o ovome nema upisa u Građevinski dnevnik, tj. nema ko je to naredio kao izvršenje posla i ko je to kontrolisao. Prilikom realizacije ovih aktivnosti se moglo uočiti nedostatak u delukonstrukcije i potrebu za detaljnijim pregledom“, navodi se u veštačenju.

Inače, veštači su utvrdili dva razloga zbog kojih je došlo do urušavanja nadstrešnice, jedan je činjenica da je nadstrešnica bila preopterećena teškim materijalima, a drugi je to što su zatege korodirala i bile u lošem stanju, a niko ništaa nije činio po tom pitanju.

Podsetimo, u obrušavanju nadstrešnice 1. novembra poginuli su Komar Nemanja (17) iz Stepanovićeva, Ruman Andela (24) iz Stare Pazove, Firić Đorđe (53) iz Kovilja, Firić Valentina (10) iz Kovilja, Firić Sara (6) iz Kovilja, Adamović Milica (16) iz Kaća, Karanović Mileva (76) iz Kaća, Arbutina Ćirić Sanja (35) iz Kaća, Hrka Stefan (27) iz Beograda, Milosavljević Miloš (17) iz Knićanina, Švonja Đuro (77) iz Stepanovićeva, Raković Vukašin (69) iz Bukovca, Sazdovski Vasko (45) iz Severne Makedonije i Raca Goranka (58) iz Novog Sada. U bolnici je podlegla povredama i Anja Radonjić (24) iz Paraćina.

Više javno tužilaštvo u Novom Sadu je donelo naredbu za sprovođenje istrage protiv 13 osoba, među kojima su bivši ministar građevinarstva Goran Vesić, njegova pomoćnica Anita Dimoski, bivši direktor „Infrastruktura železnice“ Nebojša Šurlan, bivša v. d. direktorka Jelena Tanasković i drugi koji su bili uključeni u rekonstrukciju.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare