Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

U Srbiji je od uvođenja vanrednog stanja 15. marta, pa sve do 26. aprila u saobraćajnim nesrećama poginula 21. osoba, od kojih četvoro u vreme policijskog časa, dok je više od 540 povređeno, saopštio je direktor policije Vladimir Rebić.

Sudar dva automobila na praznom novobeogradskom bulevaru, ili automobil koji se u praznoj ulici zakucao u banderu, izazvale su salve podrugljivih komentara na društvenim mrežama, a brojni korisnici su se pitali kako je moguće da se saobraćajne nesreće događaju na pustim ulicama i putevima.

Međutim, situacija zapravo nimalo nije komična, ako se uzmu u obzir podaci koje je saopštio direktor policije Vladimir Rebić. On je gostujući u jednoj emisiji upitan da prokomentariše saobraćajnu nesreću koja se dogodila na pustom kolovozu. Rebić je rekao da je to veoma teško objasniti samo na osnovu fotografije, ali i da je očigledno da se radi o nepažnji vozača.

„Vozači imaju privid da je saobraćaj obustavljen i da se niko osim njih ne kreće“, kazao je Rebić.

Postavlja se onda pitanje kako se onda dogodio toliki broj saobraćajnih nesreća sa poginulim i povređenim u vreme vanrednog stanja, ako je u pitanju samo nepažnja?

Generalni direktor SAT Media Group Mladen Alvirović kaže za Novu.rs da na broj nesreća, kao i poginulih i povređenih u vreme vanrednog stanja i policijskog časa utiču tri faktora, koja su međusobno povezana.

„Nažalost, određeni broj vozača, učesnika u saobraćaju, zapravo ne haje ni za svoju, ali ni za tuđu bezbednost. Takvi izazivaju i nesreće u vreme vanrednog stanja, odnosno kada je smanjen intenzitet saobraćaja, i kada većina vozača veruje da je vožnja bezbednija“ kaže Alvirović.

On takođe ukazuje na još jednu problematičnu stvar.

Mladen Alvirović Foto: N1

„Jedan broj nezgoda nastaje zato što vozači kad su sami na ulici prestaju da prate sve pokazatelje saobraćaja oko sebe. Dakle prestaje pažnja usmerena na sam saobraćaj, jer su se ljudi opustili, jer računaju da nema nikoga i onda ih drugi automobil, odnosno učesnik u saobraćaju iznenadi. Iako to zvuči čudno da neko može na praznoj ulici da iznenadi, to se dešava, jer su im pale prirodne barijere koje imaju kad je gust saobraćaj, to jest kada moraju da prate ponašanje drugih učesnika u saobraćaju.

Alvirović smatra i da postoji još jedan razlog koji je najluđi, ali koji se mora uzeti u obzir.

„Mnogi smatraju da su zbog uvođenja vanrednog stanja prestali da važe svi zakoni i propisi, odnosno da svako može da radi šta hoće i da ga policija neće zaustaviti. Na taj način opravdavaju svoje nebezbedno ponašanje. Tako da kad se spoje ova tri faktora dobijemo ovu crnu statistiku“, kaže naš sagovornik.

On dodaje da je i znatan procenat vozača, koji se uza volanom ponašaju krajnje sebično i da upravo zbog njih treba da postoji i da se sprovodi kaznena politika.

Profesor Milan Vujanić Foto: N1

Profesor Saobraćajnog fakulteta i stručnjak za bezbednost saobraćaja dr Milan Vujanić smatra da do tolikog broja saobraćajnih nesreća u vreme vanrednog stanja dolazi jer se ljudi ne ponašaju u skladu sa propisima.

„U situaciji kada nema saobraćaja, voze brže i onda dolazi do saobraćajnih nesreća. Kod nas i dalje važi ono pravilo da si mnogo veliki frajer ako prevariš pravila“.

Na pitanje  da li se slaže sa tvrdnjom da mnogi vozači tokom vanrednog stanja kažu da za njih propisi i zakon ne važe, Vujanić kaže da se takvi ponašaju na isti način u svim okolnostima.

„Verujem da se ti ljudi ponašaju tako i kad nema vanrednog stanja. Tad ima mnogo drugih oko njih pa ne mogu da ispolje u tom obimu svoje bahato ponašanje“.

Na pitanje otkuda toliko nesreća u uslovima vanrednog stanja, kada je policije svuda na putevima, Vujanić kaže da je to nemoguće sprečiti.

„Da li je tajna gde stoji policija, nije. On tu pored njih vozi lepo, a onda doda gas. Već sledećeg dana zna tačno gde stoji policija i onda kreće da juri kad se malo udalji od njih. To samo pokazuje njihov odnos prema saobraćaju“.

Vujanić na kraju razgovora dodaje da izgleda tako da je povećan broj onih koji u ovim uslovima krše saobraćajne propise, jer u slobodno vreme to su bili pojedinci, koji se u ovim uslovima ističu, jer znaju da nema drugih vozila, pa sebi daju oduška da voze brže i krše propise i s tim imamo povećan broj nesreća sa teškim posledicama.

 

 

 

 

 

 

 

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare