Ruska kompanija RŽD Internešnl nedavno je završila građevinske radove na izgradnji najdužeg železničkog vijadukta u Srbiji od tri kilometra u plavnom delu Dunava i prvog tunela bez zastora "Čortanovci", u okviru gradnje brze pruge na deonici Stara Pazova - Novi Sad.
Pre puštanja u rad vijadukta i tunela (što je planirano za kraj 2021. godine), biće izvedeni radovi na ugradnji kontaktne mreže, gornjeg stroja koloseka. Takođe, biće sprovedena ispitivanja pre puštanja u rad, koja su planirana za jesen.
Karakteristike
Dužina vijadukta je tri kilometra, a visina pojedinih stubova 26 metara, što se može uporediti sa visinom osmospratnice.
Vijadukt je projektovan na izlazu iz tunela „Čortanovci“ ispred Sremskih Karlovaca i proteže se u plavnom delu Dunava. Deo objekta se nalazi na strmom terenu te je stoga bilo izgrađeno 20 zaštitnih konstrukcija protiv klizišta.
Sa druge strane, tunel „Čortanovci“ čine dve paralelne cevi ukupne dužine 2,2 kilometra. Radovi na njegovoj izgradnji odvijali su se neprekidno od septembra 2017. godine i završeni su sedam meseci pre ugovornih rokova, naveo je ruski izvođač radova.
U tunelu se trenutno odvija polaganje gornjeg stroja koloseka.
Rok za bezbedno korišćenje tunela koji je određen projektom je najmanje 100 godina.
200 na sat
Nakon završetka svih radova u skladu sa projektom, putnički vozovi će na deonici brze pruge Stara Pazova – Novi Sad moći da razvijaju brzinu do 200 kilometara na čas, a teretni do 130 kilometara na čas.
Pomenuta deonica deo je šireg projekta izgradnje brze pruge na potezu Beograd-Novi Sad-Subotica-Budimpešta, a ugovor o nabavci tri elektro-motorna voza za brzine od 200 kilometara na sat već je potpisan.
Ranije je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović naveo da su tri elektro-voza nabavljena po ceni od oko 62,2 miliona evra.
Radi se, objasnio je, o tri najsavremenije, dvospratne elektromotorne garniture, izuzetnog komfora, koje nose oznaku Štadler JIŠ 200.
„Ovo su najsavremeniji evropski vozovi, odličnih performansi, predivnog dizajna, udobni, a ukupan kapacitet sedišta je 316, uključujući i mesta za smeštaj osoba sa smanjenom pokretljivošću. WI-FI internet, displeji koji pokazuju zauzetost sedišta, mini-bar…samo su neke od pogodnosti koje će biti na raspolaganju putnicima“, naveo je Momirović.
Zasad je planirnao da vozovi saobraćaju na brzoj pruzi Beograd -– Novi Sad, koju trenutno rade ruski i kineski partneri, sa domaćim podizvođačima.
Kada ćemo moći da se vozimo ovom trasom?
„Očekujem i da već u februaru sledeće godine uspostavimo komercijalnu liniju do Novog Sada“, rekao je Momirović za B92.
Takođe, prema rečima predsednika Srbije Aleksandra Vučića, ovaj potez vozom će se prelaziti za pola sata i po ceni od 1.000 dinara.
Podsetimo, početkom ove godine ministar Momirović kazao je da će pruga od Beograda do Novog Sada, kao prioritetan projekat, biti završena do kraja 2021, te da će do tada, putem tendera, biti nabavljeni i brzi vozovi – oni koji mogu da idu pomenutih 200 kilometara na čas.
„Prve brze vozove Štadler očekujemo do kraja godine, a testiranje same brze pruge za saobraćaj po završetku njenih radova traje okvirno do dva meseca“, rekao je nedavno ministar Momirović za B92.