Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukutre Goran Vesić razgovarao je danas u Briselu sa evropskom komesarkom za transport Adinom Jaonom Valeanom o usaglašavanju propisa sa EU u toj oblasti i zajedničkim projektima i istakao da bi Srbija u oblasti transporta već trebalo da se tretira kao država članica Evropske unije.
Vesić je, nakon sastanka, istakao da postoji saglasnost da se u transportu Srbija tretira skoro kao članica EU, dodavši da je Srbija na evropskim koridorima i neophodno je da bude kompletno usaglašena sa Unijom.
Ministar je rekao da je na sastanku bilo reči o usaglašavanju propisa u toj oblasti sa EU, i dodao da će tokom godine biti usvojeno šest zakona i dva podzakonska akta. Srbija će u potpunosti biti usaglašena sa evropskim propisima i standardima u oblasti saobraćaja, naglasio je on.
„U zakonodavnim aktivnostima plana za priključenje EU, Ministarstvo na čijem sam čelu predložiće šest zakona – o železnici, o interoperabilnosti železničkog sistema, o bezbednosti železničkog saobraćaja, kao i ratifikaciju Konvencije o bezbednost na morima, te zakon o vazdušnom saobraćaju i zakon o istraživanju nesreća u vazdušnom, drumskom i vodnom saobraćaju“, precizirao je Vesić.
Uz dve uredbe, to je ono što resorno ministarstvo treba da uradi u procesu priključenja EU, dodao je on i tako ćemo ispuniti sve obaveze za 2023. godinu iz nacionalnog plana za priključenje EU koji je usvojila Vlada Srbije.
Vesić je rekao da je siguran da poglavlja 14 i 21 u pregovorima koje Srbija vodi sa EU, a koja se tiču transporta, mogu lako da budu otvorena i odmah zatvorena, budući da neće biti otvorenih pitanja u ovoj oblasti.
Ministar je istakao da je sa evropskom komesarkom razgovarao i o zajedničkim projektima, koji bi mogli da se realizuju u narednom periodu.
Veoma sam zadovoljan što EU ozbiljno računa na Srbiju kada u pitanju transport i uveren sam da u budućnosti možemo da radimo na zajedničkim projektima, naglasio je ministar.
U tom smislu, kako je istakao, za Srbiju je veoma važna saradnja sa EU kada je u pitanju transport, s obzirom na to da Unija, iako je naša zemlja kandidat za članstvo, mora da našu zemlju tretira kao članicu, jer mnogi evropski koridori prolaze kroz Srbiju, a neke od zemalja EU čak i nemaju pravu vezu sa drugim zemljama Unije bez Srbije.
„Zato smo tu u boljoj poziciji nego drugi sektori, budući da EU ulažući u transport u Srbiji ulaže u svoju bolju povezanost. Srećni smo što imamo razumevanja i zajedničke velike projekte“, ukazao je Vesić.
Vesić je izrazio zahvalnost u ime Vlade Srbije komesarki na donaciji EU za brzu prugu Niš – Beograd, budući da Unija Srbiji za taj projekat daje grant od 600 miliona evra, koji je najveći ikada dobijen od EU.
Nadam se da će takvih grantova biti i ubuduće, rekao je ministar i dodao da je kompletna vrednost pruge veća od dve milijarde evra, a da će kada ona bude završena postojaće direktna veza brzim vozim između Niša i Budimpešte.
Razgovarali smo i o drugim projektima, za koje EU daje grantove, a to je rehabilitacija i elektrifikacija pet regionalnih pruga u Srbiji dužine oko 588 kilometara, precizirao je Vesić.
Kako bi zajednički projekti EU i Srbije bili sprovedeni, Vesić je predložio da se organizuje zajednički komitet, koji bi se mesečno sastajao, pratio projekte i ubrzavao njihovu realizacija.
Takođe, kako je najavio, i pri resornom ministarstvu biće ustanovljen Sektor za bezbednost saobraćaja.
Kada pogledate izveštaj EU o napretku Srbije vidite da je bezbednost na putevima i prugama primećena kao veliki problem Srbije, naveo je ministar i ukazao na to da u našoj zemlji na putevima život izgubi 30 odsto više ljudi nego u EU. Zato ćemo staviti poseban akcenat na pitanje bezbednosti, poručio je Vesić.
***
BONUS VIDEO – (Ne)bezbedne pruge za opasne transporte?