Nesreća u Pirotu podsetila nas je i na jedan od zaboravljenih infrastrukturnih problema u glavnom gradu. Već godinama i putnici i opasni teret prolaze kroz vračarski tunel i stanicu Vukov spomenik u Beogradu, za koje je ustanovljeno da nisu bezbedni za evakuaciju.
Saobraćajni inženjer, međunarodni saobraćajni konsultant, Gradimir Stefanović je u emisiji N1 Newsnight rekao da je učestvovao u realizaciji projekta Vukov spomenik, tada kao zaposleni u CIP-u.
„Ono što ja znam je da ova stanica nikad nije bila predviđena da opslužuje sadržaj opasnog tereta“, izjavio je on.
Sav saobraćaj je premešten kroz ovaj tunel zbog izgradnje Beograda na vodi, a 2018. godine je odlučeno da će sav promet ići kroz Vračarski tunel, navodi reporter N1.
Stefanović je naveo da je planirano da oni idu oko Kalemegdana, a da je postojala i varijanta da idu železničkom obilaznicom oko Vinče, koja nije završena.
„Trebalo je da se ne izmesti obilaznica oko Kalemegdana, dok se ne izgradi obilaznica oko Vinče, ka Pančevu, i novi most preko Dunava koji je projektovan, planiran a onda se puste vozovi“, istakao je on.
Železnica, uverava, čini maksimalne, nadljudske i skupe napore da se ti vozovi pregledaju pre nego što uđu u tunel. Navodi da rizik ipak postoji. Ali kaže da ipak ne bi, sa svojim međunarodnim iskustvom i referencama, potpisao nešto tako – da opasan teret ide kroz tunel.
Upitan o mogućnosti da se u Beogradu desi nešto slično kao u okolini Pirota, Stefanović kaže da je mnogo manja verovatnoća da bi se to desilo u glavnom gradu, ukazujući da je pruga u boljem stanju, da su vagoni u boljem stanju, i da ne bi trebalo da dođe do toga da iskoče.
Smatra da se život ne rizikuje kad se ulazi u stanicu, jer teret ide samo noću, a putnički saobraćaj je preko dana. Dodaje da – svakako svašta može da se desi. Ali ocenjuje da se eksplozija, na sreću, ne bi mnogo spolja osetila, da ne bi bilo nekih upadanja i da se ne bi desila nacionalna katastrofa.
***
BONUS VIDEO – Pirot – dan posle curenja amonijaka