"Infrastruktura železnice Srbije" pre oko mesec dana zvanično je obavestila javnost da je u fiskalnoj 2021. godini imala 98 odsto realizacije Plana nabavki i da je dodeljeni novac iz budžeta uspešno i do kraja utrošila, istovremeno čineći to očigledno odgovorno, tako što se uštedelo oko 780.000 evra novca poreskih obveznika i preusmerila ih u projekte investiranja i odrzavanja pruga. Od juna 2020. godine, kada je novo rukovodstvo stupilo na dužnost, Sektor za nabavke ove kompanije koga vodi pravnik Boris Nikolić, do otvaranja renovirane stanice Ovčar Banja i pojavljivanja sa premijerkom Anom Brnabić nepoznat široj javnosti, uštedeo je preko 1,5 milona evra.
Sudeći po donedavnim vestima tabloida iz železničkog sektora o neviđenim aferama, korupciji, mitu, proneverama, krađama, krivičnim prijavama, raznim kompromitujućim snimcima, sudskim postupcima i nenamenskom trošenju novca, ova vest zvuči gotovo neverovatno.
Stručne službe Sektora za nabavke ovog preduzeća navode da su u svom radu vodile računa o svim načelima javnih nabavki, a naročito su ponosne na primenu načela transparentnosti. Nakon dužeg vremena lako je proveriv i dostupan uvid u svaki potrošen dinar iz budžeta ove kompanije putem javnih nabavki, jednostavnim upoređivanjem Portala javnih nabavki i Godišnjeg izveštaja o poslovanju Sektora za nabavke iz 2021. godine, koji nedvosmisleno ukazuju da je ostvarena razlika između planirane i postignute (ugovorene) cene od 780.000
eura.
Kako ističu, uzme li se u obzir poslovanje Sektora za nabavke i u prvoj polovini 2020. godine, proverili su i sračunali uvidom u Portal javnih nabavki da je rukovodstvo
ovog železničkog preduzeća od početka svog mandata, koji se poklapa sa početkom primene novog Zakona o javnim nabavkama, zaista uštedelo oko 1,5 miliona evra.
„Prvi put nakon demokratskih promena 2000. godine čini se da ovo preduzeće nema šta da krije i izlazi potpuno otvoreno i transparentno sa Izveštajem o radu i aktivnostima Sektora za nabavke koji je postavljen na zvaničan sajt kompanije“, ističu iz kopmanije, dodajući da, kao što se može videti iz pomenutog izvštaja koji potpisuje direktor ovog sektora Boris Nikolić, a koji je na zvaničnoj sednici usvojio Odbor direktora na čelu sa v.d. generalnog direktora Nebojšom Surlanom, on uključuje i prikaz kompletnog poslovanja ovog sektora sa Portala javnih nabavki.
Izvor iz kompanije ističe i da je ispoštovana je i zakonska obaveza objavljivanja Pravilnika koji bliže uređuje postupak javnih nabavki na sajtu kompanije, a pored ovog internog akta, na sajtu preduzeća postavljen je i link ka zvaničnoj internet stranici DRI, sa Odazivnim izvestajem o poslovanju ovog privrednog drustva za 2021. godinu. Ovde takođe, verovatno prvi put od 2000. godine nema kršenja normi Zakona o javnim nabavkama, niti krivičnih dela iz ove oblasti, dok su, kako kažu, državni revizori bili ni malo nežni prema ostalim javnim preduzećima, Putevima Srbije, Poštama, EPS-u, Srbijagasu.
„Prethodni „antologijski“ izveštaj DRI o poslovanju ove železnicke kompanije za 2018/19, objavljen 2020. godine i najpre greškom pripisan sadašnjem v.d. generalnog direktora Nebojši Šurlanu, takođe javno dostupan na sajtu ove agencije, na 80 strana opisuje poslovanje ove kompanije sa nenamenskim trošenjem sredstava i katastrofalnim rezultatima poslovodstva. Ovakav izvestaj je, između ostalog, doveo i do hapšenja bivšeg generalnog direktora Miroljuba Jevtića, tadašnjeg direktora nabavki Branimira Alimpića, kao i još nekih njihovih saradnika, ali i drugih povezanih lica. O krivičnom delu primanja mita bivšeg v.d. generalnog direktora Miroljuba Jevtića, a u vezi sa poslovima eksproprijacije na projektu brze pruge, na snimku koji je cela Srbija imala priliku da vidi, sve je dovoljno rečeno i čeka se pravosnažna sudska presuda. Biće zanimljivo videti reakciju i stav države, kao specifičnu poruku ostalim direktorima javnih preduzeća i drugim javnim funkcionerima na ovu neverovatnu, malo je reći blam i sramotu drugog najvećeg sistema u državi nakon EPS-a“, ističu iz „Infrastrukture“.
Prema njihovim rečima, pored očigledno pozitivnih trendova po Vladu Srbije i aktuelnog ministra Momirovića u ovom najvecem železničkom preduzeću, gde će, sva je prilika i brza pruga od Beograda do Novog Sada i pored svih problema i kašnjenja konačno krenuti sa najavljenom komercijalnom eksploatacijom, ostaju i neka otvorena pitanja u vezi sa ovom kompanijom.
„I dok je napredak u transparentnosti i uštedama u postupcima javnih nabavki očigledan, dokumentovan i za svaku pohvalu, kao i primećena opšta mobilnost kompanije na velikom poslu demontaže 434 km pruge van upotrebe na teritoriji Vojvodine, koji ukljućuje i uklanjanje opasnog otpada (oko 350 000 otpadnih drvenih zeleznickih pragova prema recima portparola ove kompanije Nenada Stanisavljevića biće uklonjeno u naredne dve godine u saradnji sa Ministarstvom za zaštitu životne sredine), druge dve teme sa visokim faktorom rizika po transparentnosti i korupciju, makar sa stanovišta organizacije „Transparentnost Srbija“ – međudržavni ugovori i v.d. status generalnog direktora ostaju problematični“, navodi naš sagovornik.
Na konkretnom primeru ovog preduzeća, da li je i koliko v.d. status i vek trajanja generalnog direktora Nebojše Šurlana uvezan za uspeh, na primer, velikog međudržavnog sporazuma poput brze pruge Beograd – Budimpešta, očigledno jako bitnog za aktuelnu vlast, teško je reći.
Sam način finansiranja ovakvih projekata krajnje je sumnjiv i netransparentan – putem polutajnog međudržavnog sporazuma.
„Ogromna izloženost institucije v.d. direktora političkim pritiscima, odnosno stranačkom uticaju, naročito nakon isteka v.d. mandata, proističe iz činjenice da po Zakonu o javnim preduzećima svi oni nezakonito obavljaju svoju funkciju, pa tako i Nebojša Šurlan. Samim tim, upitan je i njihov subjektivan, pravi sud, vezan za status lica odgovornih za poslove poput brze pruge koja dobrano kasni, a ona nisu (ili ne smeju) biti smenjena“, ističe naš sagovornik.
Opravdano je pitanje da li v.d. lica smeju da se otvoreno zamere stranci i smene očigledno nekom podobne, ali nekompetentne i neefikasne kadrove.
Kaku saznaju iz, kako kažu, dobro obaveštenih izvora, promeni ovog stave nije doprineo ni odlazak oko tuceta iskusnih inženjera saobraćaja i građevine u prethodnih par godina i njihov
prelazak u mahom kineske kompanije, a sve nakon profesionalnog i ljudskog „tretmana“ od strane pojedinih menadžera ove kompanije, uz stalne „horske napeve poslovodstava gotovo svih javnih preduzeća o nedostatku kvalitetnih i iskusnih kadrova“.
„Da li će ostanak, odnosno produžetak v.d. statusa (sva je prilika bez, sad već mitskih konkursa za izbor generalnog direktora) Nebojše Šurlana zavisiti od obećanog puštanja u rad brze pruge sredinom marta, a na čijem se testiranju ubrzano radi, kako je naveo ministar Momirović, a i same Železnice više puta potvrdile, kao i konačan završetak projekta Beograd Centar, poznatijeg kao Prokop, čiju gradnju možemo uporediti sa gradnjom Skadra na Bojani iz stihova narodnog pesnika, ostaje da se vidi u narednim mesecima“, zaključuje naš sagovornik.
BONUS VIDEO Ruinirana Železnička stanica
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: