Javno preduzeće "Putevi Beograda" raspisalo je tender za izradu projekta obnove Terazijskog tunela, za šta će iz budžeta biti izdvojeno oko 35 miliona dinara. Da nije ove javne nabavke i u okviru nje objavljenje dokumentacije, verovatno ne bismo ni saznali da ovaj tunel u centru grada ni posle 50 godina od njegovog otvaranja nema upotrebnu dozvolu i da je tek sada u pripremi njegova legalizacija.
Terazijski tunel važna je beogradska saobraćajnica, preko koje se iz pravca Novog Beograda, kroz Brankovu ulicu ulazi u strogi centar grada.
Sudeći po tenderu koji je nedavno objavljen, uslediće njegova revitalizacija, odnosno rekonstrukcija ukoliko se utvrdi da je to neohodno.
Prethodno je, međutim, potrebno utvrditi postojeće stanje objekta i napraviti detaljnu analizu istog. To podrazumeva „vizuelno osmatranje stanja konstrukcije“, snimanje unutrašnjosti tunela na dva načina, ispitivanje betonske konstrukcije i slično.
Ukoliko se ovom analizom utvrdi da stanje konstrukcije, odnosno tunela nije zadovoljavajuće – treba izraditi i tehničku dokumentaciju za njegovu rekonstrukciju, odnosno uraditi i idejni projekat.
Procenjena vrednost nabavke iznosi 35 miliona dinara, a poslednji rok za dostavljanje ponuda je 1. februar.
Između ostalog, u tekstu tenderske dokumentacije navodi se da je postojeća montažna obloga tunela i podkonstrukcija koja je nosi – dotrajala i treba je u potpunosti zameniti novom oblogom.
Ono što, međutim upada u oči jeste činjenica da Terazijski tunel nema upotrebnu dozvolu, iako je sagrađen još 1970. godine, i da samim tim nije legalizovan. U tenderskoj dokumentaciji naziva se čak „nezakonitim objektom“.
„Za predmetni objekat nije izdata upotrebna dozvola. Usled zastarelosti dokumentacije neophodno je da se objekat ozakoni“, piše u tekstu tenderske dokumentacije.
Ovim povodom kontaktirali smo bivšeg gradskog arhitektu Đorđa Bobića i pitali ga kako je moguće da Terazijski tunel nema upotrebnu dozvolu, ali je on bio zatečen.
„Šokiran sam“, kratko nam je rekao Bobić.
Firma koja dobije posao na tenderu koji je raspisao JP „Putevi Beograda“ u obavezi je i da pripremi tehničku dokumentaciju za „ozakonjenje objekta“.
po definiciji upotrebna dozvola je rešenje nadležnog organa kojim se utvrđuje da je objekat izgrađen u skladu sa građevinskom dozvolom i kojim se odobrava upotreba izvedenih radova. Drugim rečima, bez tog papira objekat ne bi smeo da se koristi, iako se u Srbiji i to dešava.
Upotrebna dozvola garantuje da su ispoštovana sva neophodna i obavezna pravila gradnje, da je oprema proverena i funkcionalna, da je objekat priključen na celokupnu infrastrukturnu mrežu i da poseduje saglasnosti nadležnih organa i institucija.
Dobijanje upotrebne dozvole znači da je objekat podoban za upotrebu.
Terazijski tunel je saobraćajni tunel i jedna od najprometnijih saobraćajnica u Beogradu. Dugačak je oko 250 metara.
Istočna ulazna tačka je na raskrsnici Dečanske i Nušićeve ulice, a zapadna zapravo predstavlja produžetak Brankove ulice.
Tunel je direktna i najbrža veza između centra Beograda i Brankovog mosta, odnosno Novog Beograda i Zemuna.
Projektovali su ga arhitekti Ljubomir Porfirović i Miloslav Vidaković, a zvanično je otvoren 4. decembra 1970. godine.
***
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare