Loša higijena i jak neprijatan miris, problemi sa džeparcem, nedovoljna količina i loš kvalitet hrane - samo su neki od propusta koje su inspektori našli u Gerontološkom centru u Nišu prilikom vanrednog nadzora u decembru. Dok iz Gerontološkog ne odgovaraju na pitanja o tome da li su uradili ono što im je inspekcija naložila, korisnik javlja da nije ništa bolje, da se i dalje “jedan batak deli na tri tanjira” i da su ljudi deprimirani.
Prema Zapisniku Odeljenja za inspekcijski nadzor Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, u niškom Gerontološkom centru, u Ulici Radnih brigada, u trenutku nadzora boravila su 252 korisnika – 156 žena i 96 muškaraca.
Jedan od njih za Južne vesti kaže da najveće probleme imaju sa higijenom i ishranom, kao i da su ljudi tamo deprimirani i da “retko može da se vidi nasmejani korisnik koji zadovoljan provodi starost”.
„Pre su davali batak i karabatak, pa su smanjili na jedan batak ili karabatak, a sad ni to ne daju, nego jedan batak izmrve za tri tanjira, pa kome se šta padne. Za ceo mesec jedan korisnik ne verujem da pojede kilogram mesa. Ko se ne snalazi na druge načine i nema para, sigurno je gladan“, ispričao je za niški portal.
Inspektori su utvrdili da su obroci koje ti ljudi dobijaju minimalni, da u njima nema dovoljno mesa i povrća, kao i da čaj, dezert i voće dobijaju uglavnom jednom nedeljno. Uočili su i da kvarljiva hrana dugo stoji u frižiderima koji se nalaze u spavaonicama i da je ona zato rizična i opasna po zdravlje.
Takođe je, zbog bezbednosti, predočen rizik od držanja rešoa u spavaonicama. Na svakom spratu se nalaze dnevni boravci za korisnike. Po rečima v. d. direktora, korisnici ih koriste, ali prilikom obilaska objekta, nijedan korisnik nije provodio vreme u njima – naveli su inspektori.
Postoji problem i sa pelenama, koji su inspektorima predočili i sami zaposleni, pa u proseku korisnik kome su one neophodne dobija dve dnevno.
Unutrašnja stolarija je dotrajala, zidovi i plafon u kupatilu u lošem stanju zbog vlage, a propao je i pod, pa je on, kako je istaknuto, nebezbedan za korisnike.
Neprijatan miris naročito se oseća u prizemlju, gde borave korisnici koji boluju od demencije, kao i u delu koji se koristi za “pojačani nadzor”.
Vršiocu dužnosti direktora je naloženo i da se iz soba za dežurstvo uklone trosedi i dvosedi koji navodno služe “za noćni odmor negovatelja”.
Čak devet dvokrevetnih spavaonica koriste se kao jednokrevetne, pa ti korisnici plaćaju cenu za sebe plus 60 odsto od cene za drugi krevet, kako bi tu mogli da borave sami. Inspekcija je utvrdila da za to nema pisane odluke i naložila da se ispita kako se raspolaže tim novcem.
Džeparac se isplaćuje određenom broju korisnika, piše u Zapisniku, ali se instrukcije u vezi sa tim ne primenjuju u potpunosti. Šef računovodstva rekao je inspektorima da je razlog kovid.
Ima i problema u organizaciji rada, a zaposleni stručni radnici i saradnici rekli su inspekciji da je njihov položaj loš.
Zaposlena su 104 radnika, ali radna mesta nisu popunjena u skladu sa Pravilnikom – između ostalog, ustanova nema glavnog kuvara i prijavila je da ima dva lekara opšte prakse i jednog specijalistu, a ima troje lekara opšte medicine.
Domu je naloženo da sve te probleme reši odmah, kao i da “dugoročno” obnovi dotrajalu opremu, stolariju, plafone, zidove i podove. Oni Južnim vestima nisu odgovorili na pitanja o tome da li su i šta sve od tada preduzeli.
Ono što je inspekcija izdvojila kao pozitivno jeste lepo uređen park sa klupama, letnjikovcem i fontanom, obnovljeni kreveti u nekim delovima, nove posteljine za neke korisnike, kao i to što dementni korisnici imaju muzikoterapiju.
Kako je istaknuto, vanredni nadzor pokrenut je na osnovu usmenog naloga ministra za rad Nikole Selakovića, a ustanova o tome nije bila unapred obaveštena.
BONUS VIDEO: Adamović_ Penzioneri nemaju za ogrev, a funkcionerima pomoć od 40.000 dinara