Foto: TANJUG/ DRAGAN KUJUNDZIC

Firma "Tesla Software", koja je učestvovala u izradi elektronskog dnevnika za đake u Srbiji, a o čijim poslovnim vezama sa ministrom prosvete Šarčevićem je pisao KRIK, upravo u elektronskom dnevniku - kojeg koriste državne škole - reklamira svoje nove usluge koje mogu da "isprobaju" roditelji školaraca.

One koji su „kliknuli“ da vide o čemu se radi dočekala je ponuda da do 1. decembra odaberu jedan od dva paketa usluga, pri čemu je „porodični“ daleko bogatiji opcijama od „standardnog“ kada je reč o praćenju uspeha deteta, ali – mora da se plati.

„Moje dete ide u državnu školu, ‘standardnu’, ako iskoristimo jezik softvera“, kaže za Nova.rs Katarina Milićević, koja je primetila reklamu za novu uslugu.

„Koristim portal moj.esdnevnik.rs već dve školske godine. Posebno u vreme izolacije, kada je to jedini način da utvrdim povratnu informaciju o aktivnostima deteta, tj. o tome kako su nastavnici ocenili njen rad. Juče se, posle logovanja, pojavio prozor u kom je pisalo da treba da se prijavimo na novi portal moja.eskola.rs/login sa istim prijavnim podacima kao i za dnevnik. Kada sam otišla na taj link, pojavio se prozor za logovanje“, kaže Katarina, koja je beležila korak po korak gde će je odvesti misteriozna reklama.

Foto: Printscreen

 

„Naravno da nisam čekirala kvadratić koji se odnosi na privatne škole, i kada sam se logovala, pojavili su mi se svi podaci mog deteta koji postoje u elektronskom dnevniku, ali i mnogo više, poput predstojećih kontrolnih zadataka, prisustva deteta na dopunskim i dodatnim časovima i slično“, naglašava Katarina.

Šabić: Zašto se privatan posao reklamira na državnom portalu?

Nekadašnji poverenik za zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić upozorava da bi bilo potpuno nezakonito da bilo koja privatna kompanija ima mogućnost da sama obrađuje privatne podatke dece, a bez prethodno sprovedenog zakonskog postupka, i bez saglasnosti zakonskih zastupnika.

Šabić se takođe pita kakva je priroda usluge koja se reklamira na državnom portalu za roditelje školaraca.

„Ako su motivi za njeno emitovanje komercijalni, i namenjeni samo onima sa komercijalnim ugovorima, onda šta radi na sajtu pod kontrolom Ministarstva prosvete? Ako je u pitanju komercijalni posao, gde je javni interes za njeno emitovanje na ‘državnom’ sajtu?“, pita Rodoljub Šabić.

 

Naša sagovornica Katarina Milićević proverila je  politiku privatnosti i opšte uslove  koji su dati na portalu moja.eskola.rs , gde vidi da će se od 1. decembra „porodični paket“ naplaćivati, odnosno da u „napredne“ opcije spada uvid u ocene deteta, onlajn pravdanje časova i slično.

Foto: Printscreen

 

„Zaprepašćena sam činjenicom da je neko to tako osmislio, da postoji ‘standardni paket’ za siromašne i ‘porodični paket’ za bogate roditelje. Informacije o detetu, osim što moraju da budu strogo kontrolisane, moraju roditelju da budu i dostupne, bez uslovljavanja ikakvog plaćanja. Takođe, to može da stvori dalju podelu na ‘dobru decu bogatih roditelja’ i ‘lošu decu siromašnih roditelja’, da parafraziram Nušića. Sve i da taj ‘porodični paket’, da ne ulazim u perfidnost imena, bude 1 dinar, i to je previše i nedopustivo je“, ocenjuje Katarina Milićević.

Tesla Software: Sistem esDnevnik+ je za škole sa komercijalnim ugovorom

Iz kompanije Tesla Software za Nova.rs kažu da je sistem esDnevnik+ , do koga vodi reklama na koju nam je pažnju skrenula Katarina Milićević, deo platforme Tesla eŠkola i „u upotrebi od ove školske godine u nekim školama koje su sa preduzećem Tesla Software d.o.o., Beograd sklopile komercijalni ugovor za korišćenje“.

Foto: Printscreen

Naglašavaju da su detalji tog ugovora isključiva stvar tih škola i preduzeća Tesla Software, a napominju i da je uvid u evidencije o obrazovno-vaspitnom radu za sve roditelje omogućen je preko platforme moja.eŠkola.

„Detalje uslove pristupa toj platformi i pakete u skladu sa svojim tehničko-poslovnim mogućnostima donosi proizvođač softvera“, smatraju u Tesla Software.

Čime se bavi „Tesla Software“?

Kako piše na kompanijskom sajtu teslasofware.eu, „Tesla je jedna od vodećih evropskih kompanija u digitalnoj transformaciji i inovacijama u obrazovanju“. Navode da je njihova osnovna delatnost razvoj i primena specifičnih i sveobuhvatnih digitalnih obrazovnih rešenja.

„Tesla sada blisko sarađuje sa gotovo svim glavnim nacionalnim obrazovnim ustanovama u srednjoj i istočnoj Evropi“, piše na sajtu na čijoj početnoj i jedinoj stranici stoje samo tri linka, na eŠkolu, njihov linkedIn profil i servis GitHub.

Ministarstvo prosvete: Softver za unapređene usluge je za privatne škole

Iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja za Nova.rs kažu da je Elektronski Dnevnik (esDnevnik) potpuno besplatan za državne škole, kao i za roditelje đaka koji pohađaju škole koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije.

Kada je reč o softveru za unapređene usluge u esDnevniku koji se plaća, u Ministarstvu prosvete napominju da on nije namenjen za državne obrazovno-vaspitne ustanove, već za „sve ostale škole koje su verifikovane za obavljanje vaspitno-obrazovnog rada, čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice“, odnosno one koje se kolokvijalno nazivaju „privatne škole“.

„Takve škole samostalno donose odluke o korišćenju ovakvih usluga, a sve u skladu sa Zakonom“, rečeno nam je u Ministarstvu.

KRIK: Veze između „Tesle“ i ministra prosvete Šarčevića

Mreža za istraživanje kriminala i korupcije KRIK je u 2018. godine objavila da je Ministarstvo prosvete,  pošto je Mladen Šarčević preuzeo poziciju ministra,  posao uvođenja elektronskih dnevnika dala konzorcijumu u kome je bila i kompanija „Tesla“.

KRIK je utvrdio da su Šarčević i „Tesla“ poslovno sarađivali u periodu kada je aktuelni ministar bio suvlasnik privatnih škola „Ruđer Bošković“.

„Tesla“ je tokom 2017. godine dala domaćim školama na korišćenje program esDnevnik, da bi godinu dana kasnije bio raspisan tender vredan 1,6 miliona evra za kupovinu elektronskih dnevnika, za koji su stručnjaci sa kojima je KRIK razgovarao potvrdili da je bio napisan tako da je uslove za pobedu ispunjavala samo jedna firma – „Tesla“.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare