U vozu koji je kretao sa stanice Beograd Centar ka Šidu, u petak posle podne nastala je rasprava i glasno negodovanje putnika koji, su zbog nemogućnosti kupovine preko aplikacije i kartomata, bili primorani da kartu u vozu dodatno plate 500 dinara više.
Rasprava je započela kada je kondukter prišao dvema ženama koje su zbog greške na kartomatu ostale uskraćene da kartu kupe pre nego što uđu u voz. Pored redovne cene karte naplaćena im je i doplata u iznosu od 500 dinara, što je izazvalo njihovu burnu reakciju. Glasno iznoseći svoje stavove naišle su na podršku drugih putnika koji su i sami izrazili nezadovoljstvo.
Tokom vožnje, nezadovoljni građani podelili su sa nama svoja zapažanja i kritike upućene “Srbijavozu” i njihovim novitetima, kao i očiglednoj diskirminaciji velikog broja putnika.
“Aplikacije koje su postavljene na kartomatima širom Srbije, ne funkcionišu na način da omogućavaju svim građanima jednak pristup javnom prevozu. Na mnogim stanicama ne postoje blagajne već samo kartomati, s toga ukoliko građanin iz nekog razloga ne može da kupi kartu mora da plati kaznu kao da nije ni pokušao da je kupi” objašnjava pravnica J.B. za Nova.rs kojoj se desio problem prilikom kupovine karte pre ove vožnje i nastavlja:
“Primetila sam da kartice mnogih banaka ne funkcionišu na kartomatima, kao i da mnogi građani nemaju račune otvorene u bankama”.
Ukazujući koga u državi najviše pogađa ova odluka i zašto je diskriminišuća, ona navodi da „postoje građani kojima je ovim onemogućeno ostvarivanje osnovnih prava, a to su maloletna deca, domaćice i sva ostala nezaposlena lica koja nemaju račune u bankama s toga su oni diskriminisani i o ovome bi trebalo obavestiti Poverenika za zaštitu ravnopravnosti jer se ovde radi o alarmantnom kršenju prava građana ove države”, istakla je naša sagovornica.
J.B. objašnjava da kartomat nije prepoznao vreme za koje je pokušala da kupi kartu, te da je sama kupovina bila nemoguća, kako za nju tako i za njenu saputnicu S.B. koja je takođe doživela neprijatnost zbog čega je bila izrazito nezadovoljna.
“Redovno putujemo vozom, čuli smo za ovu najavu automatizacije ali strašno je to što se u Srbiji sprovodi poludigitalizacija. Građani još uvek nisu dovoljno tehnološki pismeni da mogu da proprate promene. Osnovno pravo koje je trebalo da se ispoštuje je opcija da preko kartomata postoji mogućnost kupovine i gotovim novcem i karticama. Treba imati u vidu strukturu građana koja putuje vozom, jer nemaju svi android telefone i nisu dužni da ih imaju. U ovim uslovima država bi trebalo da svakom građaninu obezbedi pametan telefon, kao i obuku za njegovo korišćenje”, navodi ona za Nova.rs.
Ističe, takođe, da niko ne beži od toga da mora da kupi kartu ali sistem mora biti napravljen tako da funkcioniše i ne izopštava nikoga.
“Mi ovde u Srbiji se pravimo da smo tehnološki pismeni, a u stvari smo jedna nacija penzionera koji ne znaju da koriste aplikacije i koji ne žele da koriste kartice. Mi smo nacija koja je slagana da će ekspoziture banaka da produže radno vreme nakon leta, a neće. Zamislite situaciju u kojoj vama bankomat proguta karticu, vi ne možete da idete vozom, ne možete da podignete novac, ne možete da odete na blagajnu. Kome se mi tačno pretvaramo da smo digitalizovani”?, upitala je još jedna putnica u vozu politikološkinja S.J.
Razmatrajući još jedan aspekt novonastalog problema, ona kaže:
“Pitam se i ko obrađuje podatke u toj aplikaciji gde ja treba da ostavim podatke svoje kartice na kojoj primam platu? Pri tom mobilna aplikacija ‘Srbijavoza’ za kupovinu on line karata takođe malo, malo ne radi i zašto ja moram unapred da se obavežem kojim prevozom se vraćam kada on takođe ne radi. Ako taj voz ne dođe onda ja dodatno plaćam 500 dinara zato što njihova usluga nije stigla do mene, da li je to normalno?”, konstatovala je S.J.
Podsetimo, „Srbija voz“ je od 1. septembra uveo novi cenovnik, pa građani Srbije od uvođenja novih pravila pri kupovini karata u vozu često nailaze na probleme, za koje ne znaju kome da se obrate. Bes i revolt građana ne izaziva iznos doplatne karte, već činjenica da su kažnjeni zbog nekupovine karte u situacijama kada nisu ni mogli da je kupe.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare