Tačno u 14.30 časova počeo je protest radnika Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) "Beograd" ispred zgrade Gradske uprave. Kako javlja reporterka Nova.rs, predstavnici sindikata "Pravda", "Sloga" i "Centar" okupili su se jer se protive pokretanju projekta javno-privatnog partnerstva, kojim bi se sve linije poteza "100" i "700" ustupile privatnom prevozniku. To će, kako ističu, imati za posledicu smanjenje voznog parka GSP-a Beograd za 133 autobusa. Oni su blokirali Ulicu Starine Novaka, a na terenu je policija koja regulišu saobraćaj u okolnim ulicama. Posle sat vremena, protest je završen, a saobraćaj ponovo uspostavljen.
Kako javlja reporterka portala Nova.rs, nekoliko desetina zaposlenih u GSP-u okupilo se ispred zgrade Gradske uprave u Ulici 27. marta. Oni se bune zbog pokretanja projekta javno-privatnog partnerstva, kojim bi se sve linije poteza „100“ i „700“ ustupile privatnom prevozniku.
Radnici na protestu drže fotografije autobusa gradskog prevoza koji su zapaljeni, što se više puta desavalo. Podsetimo, poslednji incident sa beogradskim saobraćajem datira iz aprila ove godine, kada se zapalio autobus gradskog prevoza privatnog prevoznika Banbus.
Mesec dana pre toga, autobusu na liniji 78 je otpao točak, koji je potom udario dve žene, a jedna od njih je preminula.
Podršku predstavnicima sindikata i vozačima pružaju političari Dobrica Veselinović, Radomir Lazović i predstavnici Pokreta slobodnih građana.
Kandidat za zamenika gradonačelnika ispred koalicije „Biramo Beograd“ Miloš Pavlović takođe je na protestu radnika GSP-a.
Kako javlja naša reporterka, okupljenima se obratio Ivan Banković iz Sindikata „Centar GSP“. On je istakao da je, prema njegovim informacijama, uprava GSP vršila pritisak na zaposlene da ne dođu na današnji protest.
„GSP treba da kupi nova vozila, niko ne kaže da je to loše. Ali to neka radi GSP, a ne da prepušta privatniku“, istakao je Banković.
Ako ne bude poziva od predsednika Privremenog organa grada Beograda Aleksandra Šapića ili Gradske uprave, nastaviće sa borbom, poručuju okupljeni na skupu.
Vozač autobusa Zoran Stefanović obratio se okupljenima.
„Tu sam 40 godina, a nikada nije bilo gore. Šapić priča da je bolje, a meni je žao što više ljudi nije tu da čuje da nije tako. Privatnici ne poštuju Zakon o radu, radno vreme, njihovi vozači rade po 15, 16 sati. Za volanima privatnih prevoznika su tempirane bombe. Evo i mog platnog listića. Moja plata je 98.000 dinara. Šapiću, još jedna laž, nije 118.000“, rekao je on.
Vozila su već nabavljena, stoje u garaži, ali se ne poklapaju sa tenderskom dokumentacijom, jer nisu ekološka vozila, dodao je on.
Ispričao je i da je pre tri godine bio otpušten jer je iznosio u javnost značajne informacije, ali je na institiranje gradskih odbornika vraćen na posao. Dodao je da postoje zaposleni u GSP koji pred izbore i po dva meseca ne dolaze na posao, već skupljaju kapilarne glasove.
Predstavnici sindikata još jednom su ponovili zahteve protesta:
– Hitna obustava projekta javno-privatnog partnerstva;
– Da saobraćajni fakultet napravi studiju o opravdanosti dodele gradskih linija prevoznicima;
-Donošenje održivog plana nabavki vozila koji bi uključivao zglobne autobuse najviših ekoloških standarda, solo i zglobne trolejbuse sa autonomijom;
-Da nijedan saobraćajni pogon neće bude zatvoren, već da se u dogovoru sa rukovodstvom GSP-a i uz učešće svih sindikata napravi jasan i održiv plan i strategija za rekonstrukciju i modernizaciju.
Miša Božić ispred Sindikata „Sloga“ rekao je da daju rok od 48 sati Gradskoj upravi. Ukoliko ne bude reakcije, u petak će bar jedan pogon biti biti zatvoren.
„Od ovog trenutka, imaju 48 sati, a u suprotnom kreće radikalizacija“, rekao je Božić.
Okupljeni sindikalci su blokirali raskrsnicu kod Gradske uprave. Blokada će trajati, kako je najavljeno, 15 do 20 minuta.
Podsetimo, sindikalci su najavili protest još pre nekoliko dana, nezadovoljni zbog pokretanja projekta javno-privatnog partnerstva, kojim bi se sve linije poteza „100“ i „700“ ustupile privatnom prevozniku.
To bi, kako su ocenili sindikati, za posledicu imalo smanjenje voznog parka GSP-a Beograd za 133 autobusa.
„Realizacija ovog plana značila bi da vozači GSP-a više neće raditi na tim linijama, a najbliža dostupna linija bi se našla na desetinama kilometara udaljenosti. Osim što bi GSP izgubio najmanje jedan pogon, preduzeće bi ostalo i bez milijardi dinara prihoda, što bi moglo dovesti do njegovog potpunog urušavanja“, naveli su oni.
Zatražena je obustava „štetnih projekata javno-privatnog partnerstva kojima se gradskom prevozniku oduzimaju linije i koje favorizuju privatne firme“.
Sindikati GSP-a traže i da Saobraćajni fakultet u Beogradu izradi studiju o opravdanosti dodele gradskih linija prevoznicima.
„Potrebno je doneti održiv plan javnih nabavki vozila za GSP Beograd, koji bi uključivao zglobne autobuse najviših ekoloških standarda, solo i zglobne trolejbuse sa autonomijom. Grad Beograd mora garantovati da nijedan saobraćajni pogon neće biti zatvoren, već da se u dogovoru sa rukovodstvom GSP-a i uz učešće svih sindikata napravi jasan i održiv plan i strategija za rekonstrukciju i modernizaciju“, istakli su tada sindikati.
BONUS VIDEO: Zašto privremena uprava glavnog grada brojne linije GSP-a ustupa privatnicima?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare