Foto: Grad Beograd; TANJUG/ STRAHINJA AĆIMOVIĆ

Nekadašnji gradski urbanista, Đorđe Bobić je u razgovoru za Nova.rs pronašao pet spornih tačaka najnovijeg projekta gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića. Iskusni stručnjak smatra da je projekat izgradnje novog tunela u Boegradu, koji bi trebalo da poveže deo grada kod Ekonomskog fakulteta sa obalom Dunava - važan, ali da je ekonomska situacija u kojoj se Beograd i Srbija nalaze - nepovoljna. Istakao je i da tunel sada nije prioritet, imajući u vidu da u Beogradu postoje naselja koja nemaju ni kanalizaciju u 21. veku. Ipak, najveća mana od svih je to što će ovaj grandiozni i milonski projekat iz kineskog kredita otplaćivati i naši potomci. Za sada se barata sumom od oko 150 miliona evra.

Naime, od sledeće godine u Beogradu će se odvijati veliki projekti, koji bi značajno mogli da izmene sadašnji izgled prestonice.

Kako je najavio gradonačelnik Šapić, uporedo sa izgradnjom novog mosta preko Save, počeće izgradnja „malog metroa“ koji se finansira iz kineskog kredita, a trebalo bi da spoji Ekonomski fakultet i Bulevar despota Stefana.

Gradonačelnik Aleksandar Šapić potpisao je u Starom dvoru Memorandum o razumevanju za projekat gradnje tunelske veze od Karađorđeve ulice do Dunavske padine, sa pristupnim saobraćajnicama, parkovskim površinama i infrastrukturom.

Foto: Grad Beograd

Pored gradonačelnika, svoj potpis na ovaj dokument stavili su ministar finansija Siniša Mali, v. d. direktora Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda Milan Vranić i ovlašćeni predstavnik kompanije „Power China International Group Limited” Jang Bo, a događaju je prisustvovala i ambasadorka Kine u Srbiji Čen Bo.

“Za sada se barata nekom cifrom od 150 miliona evra. Marko (gradski urbanista Stojičić) ispravi me…”, rekao je Šapić.

Nekadašnji gradski urbanista, Đorđe Bobić osvrnuo se i na izgradnju novog mosta preko Save.

Đorđe Bobić izložba
Đorđe Bobić Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

„Mi već duže vreme imamo priču oko Starog savskog mosta, priču oko njegovog rušenja i zidanju novog. Po mom mišljenju to je jedna od besmisljenijih stvari. To će narušiti istorijskii i arhitektonski element, preko kog se grad identifikuje. Dakle, u slučaju rušenja grad će stati bez važnog mosta na dve ili tri godine. To je nedopustivo i samo pokazuje do koje mere ljudi koji donose odluke o Beogradu nemaju nikakav dobar osećaj da građanima omoguće normalan život“, kaže Bobić.

Dodaje da da svi psotojeći mostovi neće moći da obave „posao“ sadašnjeg savskog mosta

Projekat još nije gotov

Jedna od prvih stvsri na koje treba obratiti pažnju, kada je reč o izgradnji novog tunela jeste činjenica da projekat nije gotov.

Bobić upozorava da sam projekat još nije gotov, a da mi već znamo detalje.

Zašto Kinezi?

Kao što je već objavljeno, izgradnju tunela obavljaće kompanija „Power China International Group Limited.“, dok će se radovi će se finansirati iz kineskog kredita.

Nekadašnji urbanista pita i zašto taj posao dodeljen kineskoj kompaniji.

„Zašto to rade Kinezi. Zar ne postoje u Srbiji kapaciteti stručni koji mogu da naprave taj tunel“, kaže Bobić.

Isitče i da će kineski kredit otplaćivati građani Beograda i Srbije.

Ovo sada nije ni prioritet

Sagovornik Nove napominje i da sprsku prestonicu „pritiskaju“ drugi problemi, koji su prioritet pre tunela.

„Kada se radi o prioritetu, pitanje je da li to sada treba raditi. Dakle, treba raditi, ali kada? U Beogradu postoje mnogo veći problemi. Mi nemamo završenu kanalizaciju , taj kanalizacioni vod koj ide tamo pored Dunava i koje je kapitalni za Beograd. On nije urađen. Možemo da pričamo o raznim drugim stvarima. Treba obezbediti divljim naseljima širom Beograda kanalizaciju i elemntarne uslove“, upozorava Bobić.

Ekonomski problem

Najave izgradnje tunela dolaze u trenutku kada se novac već izdvaja za Nacionalni stadion i kompleksa EXPO 2027.

PROČITAJTE JOŠ

„To su cifre koje se približavaju iznosu od milijardu evra. To se radi iz kredita. Beograd i Srbija se guše u kreditima. Ovo već prestaje da bude normalna situacija. To vodi državu u jedno kreditno ropostvo, s građane dovodi u situaciju da će naši praunuci to da otplaćuju. Mi pritom ne znamo zašto je to baš tako i zbog čega se to baš ovog trenutka radi“, kaže Bobić.

Sagovornik Nove podvlači još jednom da sada nije trenutak za tunel i da je sada preče da se završe, recimo, započete bolnice.

Kaže i da je bazna ideja tunela da on prihvati tramvajski saobraćaj, odnosno neku vrstu „lakog metro.

Savski most Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

„Bazna ideja je i da prihvati tramvajski saobraćaj, odnosno da bude neka vrsta ‘lakog metroa’, koji bi bio deo ukupnog sistema. Međutim, ukupni sistem je daleko od izgradnje, mi možemo očekivati da u projektu bude ostavljeno mesto za tako nešto“, kaže Bobić.

Napominje i da je odluka o tunelu neodgovorna, imajući u vidu šta je stvarna i relana potreba.

Nije uključena struka van institucija

Kao krajnji problem, nekadašnji urbanista navodi i to što u projekat nisu uključeni stručanjaci, van institucija.

„Na kraju, ono što ja uvek naglašavam, sve se ovo događa bez učešća struke koja nije u institucijama i javnosti. Niko ne pita građane koji jesu vlasnici tog novca, da li j to uredu ili ne, da li su saglasni sa tim, ima li nečeg što je preče od izgradnje tunela i relativnog poboljšanja saobraćjne slike u Beogradu.

U maju 2017. doneta je odluka o budućoj trasi tunela – ulaz i izlaz tunelskih cevi nalaziće se u Ulici Gavrila Principa u zoni Kameničke i u Bulevaru despota Stefana kod Policijske uprave Beograda.

Tunel će, kako je tada objašnjeno, biti dužine 1.993 metra, dok će njegova najveća dubina biti ispod Terazija i iznosiće oko 38 metara, a prema procenama izgradnja će trajati 30 meseci.

Širina saobraćajnica u tunelu će iznositi 9,56 metara sa saobraćajnim trakama širokim po 3,5 metara, ali i pešačkim delom sa širinom od 0,93 metra.

Takođe, prema tadašnjem planu, predviđena su i dva evakuciona izlaza za vozila.

Ovu varijantu idejnog rešenja ponudila je tada projektantska kuća ‘Ces Cowi’.

Prema tom planu, na ulazima i izlazima tunela moraće da se poruši 21 objekat ukupne površine 4,671 kvadratnih metara, a uslov za gradnju je i proširenje Cvijićeve i Dunavske ulice.

***

BONUS VIDEO: Građani zbunjeni, Šapić se smeška i ćuti: Beogradski javni prevoz je u fazi bolne tranzicije

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare