Foto: BETAPHOTO/Milan Timotic/MO

Poštar sa gotovinom na kućnoj adresi ili novo ovlašćenje za osobu koja će novac podići u banci - dva su načina na koja penzioneri stariji od 65 godina mogu u petak 10. aprila da podignu svoje penzije. Uvek preostaje i mogućnost da penzioner svoju platnu karticu da i nekom članu porodice ili drugoj osobi u koju ima poverenje da mu novac uzme na bankomatu. U tom slučaju, treba voditi računa o količini gotovine koju može odjednom da podigne.

U petak, 10. aprila na račune penzionera u Srbiji „leže“ ceo iznos martovskih penzija, uvećan za 4.000 dinara koje daje država. Instrukcije koje je za isplatu penzija bankama prošlog meseca dala Narodna banka Srbije i dalje su na snazi. Način za koji se penzioner stariji od 65 godina opredelio prilikom prošle isplate penzija, važiće i za ovaj put.

To znači da – ukoliko vam je poštar doneo penziju na ruke u martu, doneće je i sada u aprilu. Jedino, ukoliko penzioner želi da promeni način podizanja novca za koji se opredelio prošli put – treba o tome da obavesti svoju banku.

„Ukoliko se korisnik u komunikaciji sa bankom opredelio za način isplate novca po osnovu primljene penzije i želi na isti način i narednu isplatu, nije potrebno da ponovo komunicira sa bankom. Imajući u vidu da će naredna isplata penzije prema očekivanjima biti u punom mesečnom iznosu i sa jednokratnim davanjem od 4.000 dinara, banke će u skladu sa dopisom NBS još jednom pozvati one korisnike koji su se prethodno opredelili za dostavljanje penzije na kućnu adresu i u komunikaciji s njima proveriti iznos koji korisnici žele da im se isplati“, kažu u NBS za Nova.rs.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Dakle, penzioneri stariji od 65 godina mogli su u kontaktu sa bankom da se opredele za jedan od dva načina na koji je banka dužna da im omogući isplatu, pri čemu korisnik navodi i iznos novčanih sredstava koji bi mu bio isplaćen na jedan od tih načina.

Načini za isplatu su sledeći: isplata penzije u prostorijama banke ovlašćenom licu, na osnovu jednokratnog punomoćja kojim se ovo lice ovlašćuje za podizanje penzije sa tekućeg računa penzionera ili  isplata penzija na kućnu adresu u saradnji sa JP „Pošta Srbije“.

Prema navodima NBS, kako bi se sprečio rizik od prevare i zloupotrebe, predviđeno je da penzioneri koji žele da se novac isplati ovlašćenom licu u prostorijama banke, to čini na osnovu jednokratnog punomoćja.

To znači, kako objašnjavaju u NBS,  da će za svako novo podizanje penzije, ovlašćeno lice morati da ima novo punomoćje od penzionera. NBS je dala određeni obrazac punomoćja, ali ono može i da se sačini i drugačije, uz tražene podatke. Ukoliko banka izrađuje svoj obrazac punomoćja u skladu sa Instrukcijom NBS, ona ne može da uslovljava penzionera da se punomoćje može dati samo na tom obrascu, upozorava NBS.

Foto: Filip Krajinčanić/Nova.rs

„Kako bi se korisnicima olakšalo sastavljanje punomoćja, Instrukcijom je predviđen određeni obrazac, koji nije obavezujući već se punomoćje može sačiniti i u slobodnoj formi, i u tom slučaju je potrebno da sadrži podatke iz navedenog obrasca. To su ime, prezime JMBG i adresa korisnika-penzionera i lica koje ovlašćuje. Zatim, navodi se broj tekućeg računa za koji se punomoćje sastavlja i naziv banke kod koje se vodi taj račun, iznos sredstava koji može biti isplaćen licu koje ovlašćuje, mesto i datum davanja punomoćja, potpis korisnika“na objašnjavaju u NBS.

Na internet prezentaciji NBS objavljen je pregled brojeva telefona koje su banke obezbedile za komunikaciju sa klijentima u vezi sa isplatom penzija. Pregled brojeva možete pronaći i ovde.

Na kraju, uvek preostaje i mogućnost da penzioner svoju platnu karticu da i nekom članu porodice ili drugoj osobi u koju ima poverenje da mu novac uzme na bankomatu. U tom slučaju, treba voditi računa o količini gotovine koju može odjednom da podigne, što zavisi od pravila konkretne banke gde penzioner ima otvoren tekući račun.