Prodajete sir, kajmak, meso i mesne delikatese? Prehrambeni tehnolog sastavio je vodič, da u vašu radnju ne uđe koronavirus.
Marija Slović je prehrambeni tehnolog, ocenjivač za bezbednost hrane i vlasnica delikatesne radnje Domaccini. Priručnik za siguran rad u vreme pandemije napravila je kada je primetila da na zvaničnim sajtovima ne može da nađe sva potrebna uputstva na jednom mestu.
Zatim je na tviter nalogu Domaccini objavila čak 20 smernica kojih se ona i zaposleni u radnji pridržavaju u toku radnog vremena dok traje pandemija, a već u uvodu obračunava se sa mitom da rakija može sve da dezinfikuje.
„Koristite alkohol minimum 65 odsto ili hlorni preparat. Rakije imaju 40 odsto alkohola dakle nisu opcija za dezinfekciju“, glasi jedan od saveta.
Kad je o rakiji i alkoholu reč, naglašava da se u poslu maloprodaje sveže hrane najčešće brine o mikroorganizmima, odnosno bakterijama i plesnima, dok su virusi ipak ređi problem, pa se oko sredstava za dezinfekciju konsultovala sa drugim stručnjakom-mikrobiologom.
Novo pravilo tokom pandemije koronavirusa je i da se na svakih pola sata, a najviše sat vremena pod prebriše džogerom koji je umočen u rastvor sledećeg sastava: pet do sedam litara vode sa sredstvom za pranje podova i dva čepa „domestosa“.
„Pravila o tome kako može da se razblaži kućna hemija, a da i dalje imaju dezinfekcionu vrednost su i meni bila nepoznanica, ali računam da može biti korisno nekome kome nisu dostupna neka jača sredstva za čišćenje“, objašnjava Marija zašto je svoje uputstvo objavila na tviteru kako bi svima bila dostupna.
Razumevanje građana
Svoje radnike upozorila je, takođe, da se rukavica stavlja kada se uslužuje mušterija, zatim se naplati račun, a rukavica se baca.
Na naše pitanje da li će brzo istrošiti zalihu rukavica Marija odgovara da su tim traženim artiklom za zaštitu dobro snabdeveni, pošto ih i inače koriste u poslu i redovno nabavljaju.
„Mi smo radnja koja je nudila degustacije, sve je moglo da se proba. Sada smo to privremeno ukinuli – neko hoće da proba sir, mi kažemo da zbog ove situacije ne može i svi odmah prihvataju sugestiju, shvataju ljudi zašto su neke mere uvedene“, priča Marija Slović.
Kupci se, prema njenim rečima, ne bune ni što se vreme pružanja usluge poprilično produžilo, pošto vide da se prodavačice pridržavaju pravila, redovno čiste sve površine i stalno peru ruke. Mušterijama, kaže, ne smeta ni da sačekaju ispred radnje na svoj red.
Dok traje pandemija i vanredno stanje, atmosfera u prodavnici biće nešto manje srdačna, makar na prvi pogled.
O tome kakvi su međuljudski, komšijski i poslovni odnosi bili pre dolaska koronavirusa svedoči upozorenje broj 10: zabranjeno je rukovanje, grljenje, ljubljenje sa dobavljačima, kupcima, i međusobno.
Pratite nas i na društvenim mrežama: