Foto: TANJUG/ MILOS MILIVOJEVIC/ nr

Mali maturanti danas su rešavali test iz srpskog jezika, kao prvi deo velikog završnog ispita. Kako je većina od njih koje smo zatekli ispred jedne beogradske škole nakon što su završili test, istakla da zadaci nisu bili teški, ipak im je poslednji, odnosno zadatak pod brojem 20, najviše zadao muka. Radi se o pesmi naše najpoznatije pesnikinje Desanke Maksimović "Gračanica", u kojoj je trebalo odgovoriti na zahteve. Pogledajte u nastavku teksta kako glasi zadatak.

„Pročitaj pesmu ‘Gračanica’ Desanke Maksimović, pa odgovori na zahtev. Dok čitaš, uočavaj umetničke odlike teksta.

Gračanice, kad bar ne bi bila od kamena,
kad bi se mogla na nebesa vazneti,

kao Bogorodice Mileševe i Sopoćana,
da druga ruka kraj tebe travu ne plevi,
da ti vrane ne hodaju po paperti.

Ili tvoja zvona da bar ne tuku
kao srca predaka, Gračanice,
da bar svetitelji s tvog ikonostasa

nemaju naših neimara ruku,
ni anđeli Simonidino lice.

Da bar nisi toliko duboko
ukopana u tu zemlju i nas same
da se nismo privikli u tebe kleti,
Gračanice, kad bar ne bi bila od kamena,

kad bi se mogla u visine uzneti.

PROČITAJTE JOŠ:

Gračanice, da si nam bar jabuka,
da te možemo staviti u nedra
i zagrejati studenu od starosti,
da nam bar poljima oko tebe nisu

predaka davnih rasejane kosti.

Da te bar možemo podići na Taru,
u kalenićku portu te preneti,
zaboraviti likove na tvom oltaru.
Gračanice, kad bar ne bi bila od kamena,
kad bi se mogla na nebesa vazneti“.

Kako se dalje navodi, u prikazanoj pesmi đacima je ponuđeno da oboje kružiće ispred odgovarajućih tumačenja pesme.

Foto: TANJUG/ MILOS MILIVOJEVIC/ nr

„o Motiv vrane uveden je na početku pesme kako b ise simbolički dočaralo čovekovo udaljavanje od vere.

o Motivi zvona i srca predaka, pored toga što grade zvučnu sliku ističu i važnost Gračanice kao dela nacionalnog nasleđa.

o Poređenjem Gračanice sa drugim manastirima naglašena je njena originalnost u srpskom srednjovekovnom graditeljstvu.

o Ponavljanjem stihova lirski subjekt izražava setu zbog nemogućnosti da se zaštite kulturno-istorijski spomenici.

o Uloga apostrofe je da naglasi uznemirenost i strepnju lirskog subjekta zbog ugrožene sudbine manastira.

o Elegičnim tonom lirski subjekt iskazuje žalost što je manastir razrušen i njegove freske uništene“.

Šta vi kažete, koje tvrdnje su tačne?

Inače, Ministarstvo prosvete objavilo je rešenja sa današnjeg testa iz srpskog jezika u kome se nalazi i rešenje ovog poslednjeg zadatka, a koji su tačni odgovori pročitajte na posebnom linku.

BONUS VIDEO: Probni završni ispit osmaka

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare