Ivan Vučković, diplomirani filozof master i srednjoškolski profesor filozofije, uputio je ministru prosvete Branku Ružiću otovoreno pismo povodom ukidanja filozofije iz srednjih stručnih škola. Pismo prenosimo u celosti.
Poštovani gospodine ministre,
Kao što, pretpostavljam, i sami dobro znate, filozofija se polako ali sigurno isključuje iz redovnog programa srednjih stručnih škola. U vidu alternative je data određena neadekvatna zamena, odnosno, nastavnicima filozofije je uveden predmet „logika sa etikom“ (koji je jako nevešto koncipiran i koji stoga ni na koji način ne može da zameni filozofiju). Međutim, još jedan problem jeste i to što taj predmet nema status obaveznog predmeta već se vodi kao izbor (i to u okviru još pet drugih opcija). Tako, šansa da baš ovaj predmet bude izabran je gotovo ravna nuli (jer su, pored ostalog, neki izborni predmeti usko stručni ili jednostavno deluju atraktivnije učenicima). Zbog svega navedenog, nastavnici filozofije u srednjim stručnim školama polako ostaju bez norme te gube svoje radno mesto i, najkraće, ostaju bez posla i prihoda (pritom, mnoge kolege su porodični ljudi sa decom i u ozbiljnim životnim godinama).
Što se mene tiče – najkraće – ja sam osnovne studije završio u roku sa prosekom 9.45 a master studije sa prosekom 9,74 i sve vreme tokom studija bio državni stipendista.
Zbog čega me je, dakle, država stipendirala i kakvo radno mesto obezbeđuje moja diploma ukoliko je sada, nakon deset godina mog rada u prosveti, „odozgo“ odlučeno da ovoj zemlji više nisam potreban?
Filozofija će (za sada) ostati u gimnazijama ali koliko ima gimnazija u Srbiji te koliko je filozofa potrebno?
Sa druge strane, koliko će kolega zbog gašenja filozofije iz srednjih stručnih škola ostati bez posla? Kakav je plan za sve te ljude, ili, drugačije rečeno, na koji će način oni biti zbrinuti?
Naravno, sada sam se namerno fokusirao isključivo na probleme tehničko-pravne prirode. Ukoliko, ipak, postoji potreba da Vama (ili bilo kome drugom) detaljno objasnim ulogu filozofije u okviru srednjih stručnih škola i da time ujedno ukažem na njen značaj – o tome bih mogao da Vam referišem u okviru neke debatne emisije sa nacionalnom frekvencijom (naravno, izbor emisije bih prepustio Vama).
Do tada – molim da mi se u ime svih kolega filozofa odgovori što preciznije na sledeća vrlo jasna pitanja –
1) Zbog čega je odlučeno da se filozofija izbaci iz redovnog programa srednjih stručnih škola?
2) Na koji način odluka o izbacivanju filozofije iz srednjih stručnih škola doprinosi boljem obrazovanju učenika?
3) Filozofija kao osnov svih nauka i kao veština argumentovanog mišljenja se uskraćuje učenicima koji ne pohađaju gimnaziju – ko je i kada doneo ovakvu odluku i zašto su ti učenici u podređenom položaju u odnosu na učenike iz gimnazija?
4) Zašto je, kao alternativa, uvedena „logika sa etikom“ i zbog čega je to onda izborni a ne redovni predmet?
5) Svi oni koji su kao srednjoškolski nastavnici filozofije (u okviru srednjih stručnih škola) primljeni u (stalni) radni odnos – ostaće bez posla. Koliki je broj visoko obrazovanih ljudi u pitanju i šta je plan za njihovo zbrinjavanje?
U nadi da ministarstvo radi u interesu dece, odnosno, u nadi da će problem biti rešen na zadovoljstvo i države i nastavnika te da će filozofija ipak ostati tu gde joj je (preko dve hiljade godina) i mesto –
S poštovanjem
Ivan Vučković,
diplomirani filozof master i srednjoškolski profesor filozofije
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare