“Došla su dvojica, nasilno su isključili struju, isprepadali moju baku od 90 godina, a mene je sve to zateklo dok sam bila na dijalizi. Redovno plaćamo račune za struju koju potrošimo, ali nam pripisuju neki dug iz 2018. godine za koji smo u više reklamacija podneli nalaz veštaka koji je utvrdio da taj navodni dug, nas dve nikako nismo mogle da napravimo. Ulagala sam brojne prigovore i molbe, ali njih to nije interesovalo. Umesto poziva da razgovaramo i rešimo problem, samo su slali opomene o isključenju”, uznemireno je za Nova.rs ispričala Olivera Jovanović iz Zemuna, kojoj su juče u jutarnjim satima isključili struju.
Olivera i njena bolesna, slabovida i gotovo nepokretna baka, ostale su bez struje, iako su, podvlači ona, “redovne i stopostotne platiše”.
Olivera ponavlja, da svakog meseca, za kuću u kojoj žive samo ona i baka, redovno plaća mesečnu potrošnju, ali da joj se na računima pojavljuje “prethodni dug” , koji godinama, uz pomoć advokata i veštaka, pokušava da ospori kod nadležnog ogranka EPS-a i EDS-a u Zemunu.
Do sada je, kaže ona, podnela više reklamacija, prigovora, molbi i pritužbi, a jedini odgovor koji je dobila, bile su opomene da dug mora da se plati i da će biti isključena ukoliko ne plati, u očaju priča naša sagovornica.
“To je neka basnoslovna cifra pripisana za dva meseca, da smo baka i ja potrošile 190.000 dinara. Navodno smo taj dug napravile sumanutom potrošnjom. To su računi za decembar 2017. i januar 2018. godine. Naravno da sam odmah reagovala, ali ništa nisu uvažili. Na taj dug, sve vreme nam nabijaju i kamatu”, nemoćno priča Olivera.
Ona objašnjava da su njihovi mesečni računi za struju oko 10.000 dinara, da “ne preskače plaćanje”, te da je struja, kako kaže, “stavka koju redovno izmiruje od bakine penzije”.
Odmah posumnjala da je račun “fantomski”
Olivera navodi da je “sumanutu potrošnju” iz 2018. godine odmah prijavila nadležnom ogranku u Zemunu, a kasnije je angažovala ovlašćenog veštaka i advokata, kako bi dokazala da “dve osobe ne mogu da potroše toliko struje”.
Za naš portal priča, da se slična situacija sa uvećanim računom dogodila i godinu dana ranije, ali da je tada platila račun “zbog straha od isključenja”.
“Identična situacija desila se i u zimu 2017. godine. Bila su i tada ista dva meseca, kao za ovaj dug za koji nas terete – decembar i januar. Ja sam, iz straha od utuženja, za ta dva meseca platila račun 1.500 evra. Tada, za taj navodni dug, nisam angažovala ni veštaka ni advokata. Sreća u nesreći je bila da sam imala taj novac. Ali, kada se godinu dana kasnije desila ista situacija, onda mi je bilo vrlo sumnjivo da tu nešto nije u redu i da postoji neki problem. Sve mi je to delovalo kao da manipulišu sa potrošnjom, kao, zima je, ljudi više troše, bila su tada i neka poskupljenja struje. Sve mi je bilo mnogo sumnjivo i zbog toga sam angažovala veštaka”, priča Olivera kako je počela njena borba za osporavanje nerealnog duga.
U izveštaju veštaka, navedeno je da je za sporna dva meseca potrošnja bila manja za 38 odsto od one naznačene u računu za plaćanje.
Veštak elektro struke je u svom izveštaju istakao i da obračun kojim se Olivera i njena baka terete za enormnu potrošnju nije tačan zbog neispravnog brojila.
“Sva zaduženja do početka 2021. potrošač je isplatio, iako to nije bilo opravdano, jer je brojilo bilo neispravno. Potrošač je snabdevaču ukazivao na to, ali bez uspeha. Potrošač je, po proceni veštaka, uplatio 38 odsto više obračunate potrošnje”, stoji u izveštaju veštaka.
**
Olivera naglašava da je izveštaj veštaka odmah podnela nadležnom ogranku, da je više puta išla lično u poslovnicu, pisala brojne reklamacije i molbe, ali da ništa nisu uvažili. Navodi i da se već godinama, na mesečnim računima, uz redovnu potrošnju, u konačnom zbiru za plaćanje, stalno pojavljuje i taj stari dug.
“Nikakav odgovor na te reklamacije i pritužbe nismo dobili, već nam svakog meseca šalju po dve tri pretnje za isključenje struje. Oni i dalje potražuju svoje i apsolutno opovrgavaju sve što im šaljem kao molbu. Ništa, nikakav konkretan odgovor, osim da dug mora da se izmiri”, opisuje svoju borbu Olivera, koja kao nezaposleni dijalizirani pacijent brine o slabovidoj i slabo pokretnoj baki od 90 godina, od čije penzije, kako kaže, između ostalog, redovno plaća račune za struju.
Struju “pozajmljuju” od komšija
Naša sagovornica i njena baka, silom prilika, našle su se u situaciji, da odjednom iskuse život bez struje. Olivera navodi, da im u kući “ne radi nijedan uređaj”, da su ručak podgrevale kod komšija, kao i da su hranu iz frižidera i zamrzivača morale da “presele tamo gde ima struje”.
Olivera se takođe namaučila i da našoj redakciji dostavi izveštaj veštaka koji je utvrđivao da je došlo do greške u obračunu, jer joj je sva dokumentacija o pritužbama koje je slala Elektrodstribuciji “u računaru za koji joj je potrebna struja”.
Ona kaže, da je “razočarana i poražena” odnosom državnih službi prema građanima koji žele da dokažu da su oštećeni.
“Kako čovek može drugačije da se oseća u ovakvoj situaciji? Šta reći? Godinama ulažete prigovore, niko na to ne reaguje. Redovno isplaćujete ono što potrošite, a i dalje vas duže nekim dugom. Na kraju vam kao bolesniku sa starom osobom o kojoj brinete, dođu i nasilno isključe struju. Kako može čovek da se oseća, osim da sam razočarana i poražena. Ja se posle dijalize inače osećam loše, a sada još i ovaj stres sa isključenom strujom. Pored svega, morala sam da smirujem i uznemirenu baku, koja je doživela šok kada su joj upali u kuću da iseku struju”, kroz suze je ispričala Olivera.
Na kraju, ona navodi da je pravo s dijalize, iako iscrpljena, otišla u poslovnicu Elektrdistribucije i uplatila polovinu duga, kako bi joj uključili struju u narednih 48 sati. Dug je, u međuvremenu, zbog kamata, kako kaže, narastao na 230.000 dinara.
“To sam morala da uplatim, jer sa svojim zdravstvenim stanjem i sa starom ženom, ne mogu da dopustim da smo bez električne energije”, požalila se Olivera (39), koja je već šest godina bubrežni bolesnik.
O isključenju struje baki i unuci iz Zemuna, Nova.rs je pisala ogranku Elektrodistribucije u Zemunu, EPS-u i Elektrodistribuciji Srbije. Iz Elektrodistribucije Srbije su nam kratko odgovorili, da računi i dugovanja nisu u njihovoj nadležnosti, dok iz Ogranka u Zemunu, do objavljivanja ovog teksta, nismo dobili nikakav odgovor.
BONUS VIDEO: Svako obraćanje ministarke energetike, novo poskupljenje struje
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare