“Mi kao nastavnici imamo veliki problem jer moramo sa decom da pričamo o tome da ne treba da prepisuju, varaju, da treba da uče, da se bave nekim vrlinama… A na drugoj strani u javnom prostoru imamo sve suprotno. Ljude koji kupuju i falsifikuju diplome, lažu i nemaju nikakvu odgovornost za izgovorenu reč ili neko urađeno delo”, kaže Aleksandar Seničić, nastavnik matematike u Gimnaziji u Kraljevu.
Seničić kaže da su smernice koje su dobili opšte, i da ništa nije konkretizovano.
Ministarstvo prosvete je svega desetak dana uoči početka nove školske godine uputilo osnovnim i srednjim školama smernice za organizaciju i realizaciju obrazovno-vaspitnog rada sa učenicima.
Dok jedni nastavnici kažu da to nije nikakva novina, jer tako već rade sa učenicima, drugi smatraju da i onako nema vremena da se dodatno objašnjava gradivo, a sada se još očekuje i da se bave temama koje su im potpuno nepoznate.
Prema tim smernicama, u prvoj nastavnoj nedelji u školama treba da se organizuje tematska nastava, usmerena ka negovanju empatije.
U drugoj nastavnoj nedelji predviđeno je da nastavnici sprovedu inicijalno testiranje, na osnovu čijih rezultata treba dalje da planiraju rad sa đacima.
Školska dokumentacija će na kraju ove školske godine izgledati drugačije, što će Ministarstvu biti jedini dokaz da je sve zamišljeno i realizovano.
“Smernice su najobičnije bacanje prašine u oči javnosti. Čisto da se kaže da je nešto urađeno ili da se radi. U suštini, ništa spektakularno, samo još veće opterećenje za sve prosvetne radnike, ali i za decu”, kaže Vladan Ćirić, predsednik Sindikata prosvetnih radnika Niša.
Ali, s druge strane, kako nastavnici opisuju ništa od gradiva nije smanjeno, niti su oslobođeni pojedinih administrativnih obaveza Čačanska Gimnazija jedina je škola u Srbiji koja je javno saopštila da ne želi da radi po smernicama Ministarstva prosvete. Smatraju da je odgovornost za nasilje na državi i društvu, a ne na nastavnicima i roditeljima.
Kako su istakli, ne zato što se ne slažu sa vrednostima koje je Ministarstvo prosvete proklamovalo u dopisu školama, već, što, kako kažu, godinama tako rade.
Problem koji se pojavio jeste i taj da mnogi nastavnici nisu obučeni za psihološke razgovore sa decom, pogotovo posle majskih ubistava. Kažu i da neka dece ne žele da pričaju o tome jer im to povećava nivo anksioznosti.
*****