U Katanićevoj ulici na Vračaru planira se izgradnja nove stambeno-poslovne zgrade, a biće srušeno čak šest objekata - dok će dvorišna zgrada od svega tri sprata biti potpuno zagrađena. Kada kažemo zagrađena, mislimo da stanari u zgradi, njih troje, među kojima je glumica Mirjana Karanović, Miladin Stojadinović, poznatiji kao DJ Mylo i Jelena Popović, samohrana majka troje dece, vlasnica brenda "Ljubav, vera, nada", po profesiji arhitekta, bukvalno neće moći da otvore prozore, jer će biti zagrađeni. Kako svo troje kažu za "Novu", živeće kao u horor filmu.
Novu višespratnicu će podići firma „Huventud“, vidi se iz urbanističkog projekta od 1. avgusta, a zanimljivo da su vlasnici ovog preduzeća Luka Bogdanović (90 odsto) i Milenko Tepić (10 odsto). Planirano je da ima 27 stambenih jedinica, četiri poslovna apartmana, dva lokala i 43 parking mesta. Kako pomenuti zabrinuti stanari dvorišne zgrade pored objašnjavaju, visina ovog stambeno – poslovnog objekta biće trideset metera, i ono što je još gore, biće i između 10 do 15 ukupavanja, tačno na mestu gde prolazi teretni voz na Vračaru. Zbog toga, legendarna glumica, mladi beogradski DJ i ova samohrana majka, plaše se, kažu, da se njihova zgrada ne uruši u rupu, kakav je slučaj već jednom bio na Vračaru prošle godine.
„To je dvorišna zgrada broja 6, a svi prozori su na strani gde će zgrada da se sagradi. Ja sam na prvom spratu i kada se to sagradi imaćemo ispred sebe zid. Znači, zid zgrade ogromne visine će biti spred jedina dva prozora koja imam. To je zastrašujuce, moja zgrada je stara, a oni žele da grade tri nivoa ispod površine. Živećemo u rupi i prepadnuti smo veličinom te zgrade, ne znamo šta da radimo“, govori za „Novu“ zabrinuta glumica Mirjana Karanović.
„Advokati se bave time, ali ja sam strašno zabrinuta. Užasnuta sam. Taj stan je sve sto imam, ako se to sagradi nemam gde, nemam para za novi, a taj stan će izgubiti svaku vrednost, ostaću da živom u rupi“, rekla je Karanović za „Novu“.
U svojim strahovima, legendarna srpska i jugoslovenska glumica nije usamljena. Istog stava su i drugo dvoje stanara, Miladin Stojadinović i Jelena Popović.
„Mi smo sada poslali primedbe u Sekretarijat za urbanizam, ja sam ih lično odnela, druge komšije su angažovale svoje advokate. Zgrada će imati tri sprata ukopavanja, to je 10-15 metara ukopavanja sa temeljima, a sve se odvija nama ispred nosa. Naša dvorišta zgrada je uz ivicu, ako se desi jača kiša, kraj. A ovde ispod u našoj blizini ide i taj teretni voz. Svi teretni vozovi koji nose opasne materijale idu tom rutom“, objašnjava ova zabrinuta, samohrana majka troje dece.
„Recimo, kada gledam film u dnevnoj sobi osetim podrhtavanje. To je zbog prolaza ispod nas. Oni će da ukopavaju tu i imaće veliko prizemlje, plus 9 spratova. Da budem jasnija, ukopavana se 10-15 metara na dole, plus 30 metara gore. To će sve da nas zatvori, pogotovo naše jedine prozore koje imamo. Oni su zbog nas morali da se pomere par metara, ali to je ništa jer će visina biti 30 metara, izgleda kao neki horor tunel, hotel. Ne mogu da shvatim šta inspiriše ljude da grade ovako. Ne znam odakle deset spratova na Vračaru. Jedno je kako prikazuju na idejnom rešenju, a drugo je kada to zamislis ispred nosa. Vrlo je opasno sto se će ukopavati, svi imamo opasan strah od rušenja zgrade i ukopavanja. Ne želimo da nam se ponovi scenario kada se zgrada prošle godine na Vračaru urušila, upravo zbog ukopavanja. Imam troje dece, psa, dve mace, ne bih želela da dođe do toga da spasavam živu glavu. Nas je troje. Miladin je ispod mene, Mira je na prvom spratu, u prizemlju“, rekla je zabrinuta Popović za „Novu“.
Miladin Stojadinović je uz svoje komšinice takođe zabrinut za svoj životni prostor.
„Stan imam zahvaljujući mom ocu koji je, nažalost, preminuo kada sam bio jako mlad. Svi znamo da naši stanovi nisu samo prostorije u kojima provodimo vreme, već mesta gde pokušavamo da izgradimo dom kojem uvek i jedino možemo da se vratimo. Uzmnogo godina uloženog rada i truda, uspeo sam da od njega kreiram svoj dom pun ljubavi. Nije bilo lako, jer kao što znamo, jedan posao nije dovoljan, pogotovu što izdržavam i svoju majku i baku. Odjednom, sve za šta ste se borili može da se sruši za tren oka jer se pojavljuje osoba kojoj novac i moral nisu problem i sa lakoćom može vaš dom da pretvori u tamnicu. Važno je da verujemo da se zakoni poštuju i da ne živimo u državi u kojoj su košarkaši i imućni investitori bitniji od nas građana. Važno je da ova priča dođe do što više ljudi jer je to jedini način da apelujemo za pomoć i podršku. Važno je, zato što sutra možda zazidaju i vas“, rekao je Miladinović za „Novu“.
Da su njihovi strahovi opravdani, potvrđuje i istraživanje BIRN-a, koje je rađeno prošle godine.
Kako je BIRN pisao – Vračarski tunel, koji prolazi ispod centra Beograda, a kroz koji od jula 2018. godine prolaze i teretni vozovi natovareni opasnim i zapaljivim teretom, nema saglasnost za upotrebu od Sektora za vanredne situacije MUP-a ni za jednu vrstu transporta – kako putničkog, tako i teretnog.
Šta piše u istraživanju BIRN-a o Vračarskom tunelu iz 2021. godine?
Nakon obustavljanja železničkog saobraćaja oko Kalemegdana zbog gradnje Beograda na vodi i zatvaranja pruge od Beograda do Novog Sada, sav opasni teret iz Pančeva više nije imao kud da prolazi izuzev kroz tunel ispod centra grada koji povezuje Pančevački most, preko stanice Vukov spomenik, sa Karađorđevim parkom.
Dokumenta do kojih je došao BIRN pokazuju da ne postoji mogućnost intervencije vatrogasno-spasilačke brigade ukoliko bi se opasni (otrovni, zapaljivi, eksplozivni) teret izlio u tunelu.
To je dodatno usložnilo situaciju koja nije bila dobra ni pre 2018. godine.
Direktor Saobraćajnog instituta CIP inženjer Milutin Ignjatović, ranije je za BIRN rekao da se kroz vračarski tunel ne smeju prevoziti opasne materije i da postoji projekat železničke obilaznice oko Beograda, “koja je trebalo da se završi”.
“Danas puni vagoni otrovnih, eksplozivnih materija idu kroz Vukov spomenik, to je nedopustivo. To ko vam je rekao da je projektovano za te opasne materije, to je neznanje, to je laž, to je bruka i sramota”, kaže Ignjatović dodajući da time što noću prevoze opasne materije, kada nema putnika, “misle da su rešili problem”.
“Kad bi se desila eksplozija, to bi pola Beograda otišlo u vazduh”, rekao je on tada.
Dnevna novina „Nova“ i portal Nova.rs pokušali su da kontaktiraju Luku Bogdanovića i Milenka Tepića, vlasnike preduzeća „Huventud“, ali do objavljivanja ovog teksta Bogdanović nije odgovorio na našu poruku, a Tepić je kratko rekao da nema komentar.
BONUS VIDEO: Uložili 700 miliona dinara za nadvožnjak u batajnici a on se raspada, meštani rukom skidaju delove bezbednosne ograde
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare