Kako je pala nadstrešnica nedavno renovirane zgrade Železničke stanice u Novom Sadu i ubila 15 ljudi, tako je u prorežimskim medijima krenula lavina prebacivanja odgovornosti. Vrh naprednjačke vlasti, koji se do tada utrkivao u hvalisanju “kolosalnim projektima”, krenuo je da se odriče “jedna od najlepših železničkih stanica u Evropi” i da krivicu prebacuje na nekog drugog. Taj trend se nastavio i pred istražim organima, gde je nekadašnja v.d. direktorka Infrastrukture železnice Srbije objasnila da je tadašnji ministar Goran Vesić upravljao apsulutno svim projektima. Da ne bi bilo dilema ko je za šta bio nadležan, Nova.rs podseća ko je bio na kojoj funkciji u vreme rekonstrukcije zgrade Železničke stanice i shodno tome trebalo bi da snosi deo odgovornosti za ono što je urađeno.
Jelena Tanasković je na saslušanju u tužilaštvu prebacila svu odgovornost za projekat Železničke stanice Novi Sad na bivšeg ministra Gorana Vesića, pokazuje dokument u koji je uvid imala Nova ekonomija. Ona je u iskazu pred tužiocem rekla da je Vesić insistirao da on vodi sve projekte jer se tako dogovorio sa predsednikom Srbije.
“Ministar Vesić mi je rekao da je to jedini uslov da budem direktor da prihvatim da on apsolutno upravlja i vodi sve projekte, jer je on navodno dogovorio sa predsednikom da se svi projekti isključivo tako vode”, rekla je Jelena Tanasković u iskazu datom 22. novembra u Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu.
Opisala je i sastanak koji je imala u septembru sa predsednikom Vučićem i ministrom Vesićem, a kom su prisustvovali i direktori javnih preduzeća koja spadaju u nadležnost Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
“Na tom sastanku predsednik je postavio pitanje budućih projekata koji tek treba da se rade, ko će ih voditi i ko je za njih odgovoran, pa je ministar Vesić potvrdio da su on i njegovo ministarstvo jedino odgovorni za projekte, jer jedino na taj način mogu biti završeni. Isto ovo ministar je rekao predsedniku Republike i dok smo se vozili vozom od Novog Sada do Subotice – da sve što se odnosi na projekte može raditi isključivo Ministarstvo na čijem je on čelu”, ispričala je Jelena Tanasković pred tužiocem.
I Jelena Tanasković i Goran Vesić došli su na pomenute funkcije u vreme kada je rekonstrukcija Železničke stanice već bila odmakla, ali je isto tako činjenica da su na njenom, drugom otvaranju, 5. jula ove godine, bili u prvim redovima i zdušno se hvalili tim tada uspešnim projektom.
Jelena Tanasković imenovana je 7. maja ove godine za v. d. generalne direktorke Akcionarskog društva Infrastruktura železnice Srbije. To preduzeće je bilo investitor na projektu železnice od Beograda do Mađarske. Investitor je bio zadužen za upotrebnu dozvolu, koja jedino garantuje da je neki objekat bezbedan za upotrebu. Međutim, posle tragedije u Novom Sadu, u javno dostupnim arhivama nije bilo moguće naći upotrebnu dozvolu, što je shodno tome propust investitora.
Takođe, Jeleni Tanasković na dušu ide i sramno saopštenje kojim se samo preduzeće oglasilo odmah posle tragedije. U njemu se, naime, tvrdi da nadstrešnica koja je pala nije bila predmet rekonstrukcije, što je momentano izazvalo bes javnosti. Demantovale su ih i fotografije same zgrade, ali i iskazi svedoka, među kojima i inženjer Zoran Đajić, koji jedno vreme bio zadužen za nadzor radova.
Pre Jelene Tanasković na čelu ovog preduzeća četiri godine, što znači u vreme najvećih radova na tom projektu, bio je Nebojša Šurlan. On je neopozivu ostavku podneo u martu ove godine, ali ne zbog propusta u vođenju preduzeća. Odstupio je pošto je nedeljnik “Radar” objavio snimak razgovora u kome ministar finansija Siniša Mali 2019. godine od Šurlana, tada direktora Građevinske direkcije Srbije, traži da obezbedi 100.000 evra kao pomoć za rekonstrukciju stadiona FK Crvena zvezda.
Pre Šurlana na čelu preduzeća do juna 2020. godine bio je Miroljub Jevtić. Upravo je Jevtić 2018. godine uz tadašnju ministarku građevinarstva Zorana Mihajlović u ime Vlade Srbije potpisao sa predstavnicima dve kineske kompanije China Railway i China communication construction company (CCCC) ugovor kojima je jasno definisan sistem kontrole za izgradnju brze pruge i staničnih zgrada na deonici Novi Sad – Subotica – državna granica Kelebija.
Sami radovi na Železničkoj stanici u Novom Sadu počeli u jesen 2021. godine, kada je na čelu ministarstva građevinarstva bio Tomislav Momirović i upravo predstavnici tog ministarstva, kao finansijera radova, trebalo je da prate sve što se dešava tokom rekonstrukcije.
Najviše dokumenata u vezi sa rekonstrukcijom same stanice, pa i sama građevinska dozvola, izdati su u Momirovićevom mandatu. U tom periodu 19. marta 2022. godine stanica je „ulickana“ za dolazak mađarskog premijera Viktora Orbana i predsednika Srbije Aleksandra Vučića prvim brzim vozom „soko“ od Beograda do Novog Sada.
Kako je tada pisao portal 021.rs, videlo se da je stanica samo delimično obnovljena. Deo stanične zgrade prema Kisačkoj ulici koji je bio nezavršen, bio je prekriven velikom zavesom od više stotina kvadrata. Šest meseci nakon „šminkanja“ u septembru 2022. zgrada je počela da prokišnjava, pa je delom zatvorena zbog dodatnih radova.
U oktobru 2022. godine na čelo ministarstva građevinarstva dolazi Goran Vesić i, prema onome što je tužilaštvu dve godine kasnije ispričala Jelena Tanasković, preuzima apsolutnu kontrolu nad svim projektima, pa i nad rekonstrukcijom zgrade Železničke stanice u Novom Sadu.
Bonus video
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare