"Pojedini izdavači ove godine napravili su nove udžbenike, a da ih niko nije terao na to. Program se nije menjao, sve je isto, ali su oni sami svoje udžbenike proglasili „zastarelim“ ne bi li naterali roditelje da kupuju nove. Pa, slova u bukvaru se nisu promenila, dva i dva su i dalje četiri", opisao je Aleksandar Kavčić, nekorektno ponašanje izdavača, gostujući u Jutarnjem programu „Probudi se“.

Osnivač Fondacije „Alek Kavčić“ je reagujući na štampanje novih izdanja udžbenika, slikovitim rečima istakao da udžbenici nisu moda da bi se menjali svake godine.

Naveo je da se pojedini izdavači u borbi za što veći profit, kako je rekao, koriste trikovima, pa štampaju nove knjige, iako se u zvaničnom planu i programu ništa nije promenilo.

Kao razlog za ovakvo ponašanje izdavača, koje nikako ne opravdava, Kavčić je naveo da roditelji srpskih đaka, poslednjih godina sve više kupuju polovne udžbenike.

„Izdavači su primetili da im podaja posustaje i sad su se dosetili da sami svoje udžbenike od prethodne godine, proglase zastarelim. Dakle, čine ih zastarelim, ne bi li naterali roditelje da kupuju nove. Tako se roditelji stalno opterećuju troškovima, a za tim  nema potrebe. Udžbenik je tu, zato što prati neki plan i program i zato što je to neko znanje akumulirano decenijama koje se ne menja na nivou osnovne škole“, ukazao je Kavčić.

Aleksandar Alek Kavcic
Aleksandar Alek Kavčić Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

On je gostujući u Jutranjem programu, na pitanje voditeljke da prokomentariše formular jednog izdavača koji kruži po osnovnim školama, a u pitanju je poziv nastavnicima da obrazlože zašto udžbenici Fondacije „Alek Kavčić“ nisu dobri, a njihovi jesu, rekao da Fondacija ne ulazi u „razmirice koji je udžbenik kvalitetan, a koji nije“.

„U tom formularu nastavnici treba da napišu samo koja je škola, da se potpišu, bez da su uopšte pogledali i pročitali jedne, druge, treće udžbenike. Iz svega deluje, da je izdavač uradio analizu svih udžbenika i nastavnicima se samo daje na potpis, bez ikakve analize nastavničkog kadra. A, s druge strane, imamo celu kampanju, koliko nastavnici treba da budu stručni, da se posvete udžbenicima, da urade sami analizu i procenu, dok sa terena vidimo, da te analize nema, već se samo dobija na potpis“, prokomentarisao je Kavčić i dodao da su udžbenici svih izdavača koji su prošli procenu nadležnog tela u Ministarstvu prosvete, praktično jednaki.

On je ukazao i da je priča o udžbenicima „otišla predaleko“ i da su roditelji kao potrošači, kako je istakao, jedini koji to mogu da zaustave.

„Sistem je napravljen tako da se zakonom reguliše da udžbenike kobajagi bira nastavnk, a roditelj plaća. I onda imamo mantru o slobodi tržišta. Jedino gde se izdavači zalažu za slobodu tržišta je sloboda formiranje cena. A sloboda formiranja njihovih cena je uvek takva da cene idu na gore.

Ne, slobodno tržište je ono, u kome onaj ko kupuje robu, tu robu i bira i naravno da je bira po ceni. Ako hoćemo liberalno tržište, dajte liberalizaciju, onako kako ona mora da glasi, a to je sloboda potrošača da izabere ono što će da kupi“, zaključio je Aleksandar Kavčić.

Kompletno gostovanje u Jutarnjem programu pogledajte u videu na početku teksta.

BONUS VIDEO: Aleksandar Kavčić – Sudbina besplatnih udžbenika je u rukama roditelja

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar