Iako od gradskih funkcionera neretko stižu poruke da se domaćinski posluje u prestonici, kalkulator demantuje svaku laž. A ova sprava, koja se vekovima koristi da bi se sabralo dva i dva, ponovo nije pogrešila – GSP se zadužuje, a neznanjem i bahatošću onih koji vode firmu i grad minus će do kraja godine dostići sumu od rekordnih šest milijardi dinara.
Samo u oktobru, prema podacima CLS- a, GSP je dugovao dobavljačima 4,84 milijardi evra, gde je čak dve milijarde dinara dugovala kpmpaniji NIS za gorivo. Nakon rebalansa budžeta, Grad je subvencijama “zakrpio” rupe menadžmenta firme, ali je brod nastavio da tone.
Svega nekoliko meseci kasnije, dugovanja firme dostigla su rekordan iznos, a predviđa se da će do kraja godine firma dostići minus u gotovo šest milijardi dinara.
Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu ocenio je da se ovakvim poslovanjem gura celokupna privreda Beograda u provaliju.
“Ovakvim katastrofalnim poslovanjem GSP-a ne samo da se ugrožava javni prevoz u Beogradu, već se beogradska privreda vuče na dole, jer veliki broj privatnih preduzeća zavisi od urednih izmirivanja obaveza od strane GSP“, kazao je on.
Stručnjaci iz oblasti saobraćaja upozoravaju da ovaj problem nije nastao preko noći, ali da će morati da bude rešen kako bi Beograd imao javni prevoz kakav zaslužuje.
Marina Lipovac Tanasković, koja je ispred tima Vladete Jankovića zadužena za pitanja saobraćaja u prestonici, ističe za Nova.rs da se GSP godinama degradira, te da su poslednji podaci samo rezultat loše dugogodišnje politike firme.
“Ne postoji samo jedan problem u ovoj firmi, više međusobnih činilaca se tu prepliće. Gradska saobraćajna preduzeća ne mogu biti profitabilna, to je slučaj i u drugim zemljama, ali kod nas je to degradirano do te mere da su vozila stara, nisu komforna, niti se mnogo ulaže u GSP. Pored toga, mi imamo loš ugovor sa Busplusom, gde oprema koja se iznajmljuje neće ostati u vlasništvu Grada nakon isteka ugovora”, podvlači ona za naš portal.
Lipovac Tanasković kaže da je veliki problem to što se novac izvlači iz firme, ali i to da GSP vode nestručni ljudi.
“Oni koji bi trebalo da optimizuju saobraćaj, da se bave novim linijama, pobošljanjem saobraćaja, svi oni nažalost imaju kupljene diplome. Sa druge strane, oni koji znaju da rade posao bivaju degradirani. Dakle, ugovor je problematičan, ali i loš menadžment što skupa daje ovako loše rezultate GSP”, dodaje naša sagovornica.
Budući da je deo tima Vladete Jankovića za Beograd, ona kaže da je plan ove koalicije da napravi ambijent da ljudi žele da putuju gradskim prevozom.
“Dok bude loš GSP, imaćemo i gužve u Beogradu, te stvari su nerazdvojne. Borićemo se da ova firma ne propadne, a rešenje za nastalu situaciju je da se napravi presek stanja i da se pokažu svi ugovori – da vidimo koliko se plaća, ko duguje GSP- u, a onda i šta firma duguje drugima. Mora da se objavi istina o ovom poslovanju, da sve bude dostupno i javno. Moramo videti da li možemo i novi aneks napraviti, utvrditi sistematizaciju… To je početak rešenja za GSP”, zaključuje naša sagovornica.
Nebojša Mitrović iz sindikata vozača GSP napominje da su plate i dalje loše, da je tek nedavno isplaćena solidarna pomoć iz prošle godine, ali da to ne rešava ključni problem – puno posla, za malo novca.
“Plate nam nisu dovoljne da preživimo, vidite da svakog dana rastu cene. Puno rada je za malo para, a ništa naročito se nije promenilo od naših prošlih zahteva. Nedavno je uplaćena solidarna pomoć iz prošle godine, ali to nije dovoljno”, priča Mitrović za Nova.rs.
On kaže da pomenuta dugovanja direktno utiču na radnike GSP.
“Kad bismo imali više para, mogli bismo da kupimo nove autobuse, pa bismo samim tim imali i veće plate. Nama je u interesu da se smanji dug, ali kao što mogu da primetim radi se upravo suprotno – dug je već, grad ne vodi računa o poslovanju. Meni to ne liči na dobro”, naglašava naš sagovornik.
Mitrović kaže da on ne zna namere rukovodstva i dodaje da se ovaj problem nekako mora rešiti.
Bonus video: Radnike GSP teraju na rad mimo zakona
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: