Nacrt PDR-a za novi pešačko-biciklistički most u Beogradu je na javnom uvidu, a u dokumentaciji su priložene dve varijante izgleda mosta sa planom za izgradnju parkinga kao i urbane bašte.
Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove Grada Beograda oglasio je javni uvid u Nacrt plana detaljne regulacije za izgradnju pešačko-biciklističke veze između Ulice omladinskih brigada na Novom Beogradu i Ade Ciganlije sa mostom preko Save, piše portal Gradnja.
Naručilac izrade plana je Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, nosilac izrade je Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove, obrađivač Urbanistički zavod Beograda, dok su odgovorne urbanistkinje Ana Lazović, dia i Olga Stojković, dia.
Kako se navodi u dokumentaciji, Izradi Plana prethodila je ideja Grada Beograda da se stari Savski most izmesti na novu lokaciju, a na njegovom mestu izgradi novi most preko reke Save. Idejno rešenje za novi most je odabrano na javnom konkursu, na kom je Saobraćajni institut CIP dobio prvu nagradu i kome je dodeljena izrada idejnog projekta novog mosta u okviru koga je i projekat demontaže postojećeg mosta i izmeštanje na novu lokaciju.
Na osnovu navedenog, Saobraćajni Institut CIP izradio je „Bazičnu analizu mogućih lokacija za izmeštanje Starog savskog mosta“ koja je sa više aspekata sagledala uticaje koje će most imati na okruženje, i na osnovu zadatih parametara (saobraćajni, tehnički i vizuelni) ispitala potencijalne lokacije za postavljanje, kako bi se na adekvatan način donela odluka o novoj lokaciji starog Savskog mosta.
Most je potrebno planirati isključivo kao pešačko-biciklističku vezu između Novog Beograda i Ade, uz mogućnost prelaska samo interventnih vozila.
Zaključak Analize je da je premeštanje postojećeg Starog savskog mosta na lokaciju Ada Ciganlija – Novi Beograd sa tehničke strane izvodljivo, ali da teba uzeti u obzir ekonomsku isplativost i vizuelni efekat takvog premeštanja. Zatim, da je tehnički ispravnije razmotriti izgradnju potpuno novog pešačko-biciklističkog mosta, izvedenog kao elegantna, laka i optimalna konstrukcija.
Na sastanicima u okviru dodatnog sagledavanja izmeštanja Starog savskog mosta, zaključeno je da je veza između Ulice omladinskih brigada i Ade Ciganlije najprihvatljivija za postavljanje i da je most potrebno planirati isključivo kao pešačko-biciklističku vezu između Novog Beograda i Ade Ciganlije, uz mogućnost prelaska samo interventnih vozila (hitna pomoć i vatrogasna vozila).
Pešačko-biciklistički most planira se u cilju povezivanja Novog Beograda i Ade Ciganlije i stvaranja infrastrukture za aktivnu mobilnost, čime se otvara mogućnost za veći udeo biciklističkog saobraćaja u ukupnom obimu kretanja u gradu, navodi se u planskoj dokumentaciji.
Planiranjem mostovske konstrukcije koja povezuje Novi Beograd i Adu Ciganliju, formira se kontinualni koridor biciklističke mreže Zemun – Novi Beograd – Ada Ciganlija – Dorćol (ekstenzija Eurovelo 6 evropske rute kroz Beograd), a cilj rešenja je da koncept održive mobilnosti poveže sa principima očuvanja prirodnih vrednosti – u cilju zdravije i kvalitetnije životne sredine i očuvanja prirodnih procesa.
Planirani most predviđen je isključivo za pešačko-biciklistički saobraćaj, i predstavlja vezu postojećih i planiranih pešačkih i biciklističkih staza na novobeogradskoj strani sa Adom Ciganlijom. Planirana je dvosmerna biciklističko-pešačka staza duž cele mostovske konstrukcije.
Kolski saobraćaj je zabranjen, osim za vozila sa posebnim režimom korišćenja (hitna, pomoć, vatrogasna služba, održavanje). Pozicija i oblikovanje mosta proistekli su iz odnosa prema ograničenjima sa ciljem da se u maksimalnoj meri sačuva postojeća vegetacija, staništa i vrbaci „malog vranca“.
U dokumentaciji Plana priložene su dve varijante izgleda mosta (sa lukovima i sa ogradom) koje predstavljaju moguća rešenja, dok će se konačno rešenje definisati kroz izradu tehničke dokumentacije, a posebno prema uslovima Zavoda za zaštitu prirode u odnosu na stanište i koridor zaštićene vrste ptica „mali vranac“.
Dvoetažno parkiralište uz Savski nasip
Planom je takođe predviđena rekonstrukcija istočne biciklističke staze uz koju je planirana i pešačka staza, kao i proširenje pešačko-biciklističke staze na Adi Ciganliji kako bi se korisnici mosta bezbednije uključili na planirane staze na nasipu.
Parkiranja što se tiče, u regulaciji Ulice omladinskih brigada parkiranje se zadržava, dok se na poziciji otvorenog parkinga na kraju ove saobraćajnice, uz Savski nasip, planira dvoetažno parkiralište sa oko 140 parking mesta.
Takođe, osim za parkiranje stanara okolnih zgrada, parkiralište će biti korišćeno i od strane građana koji će do planiranog mosta dolaziti sopstvenim automobilom, a dalje nastaviti pešice ili biciklom, navodi se u planskoj dokumentaciji.
Moguće je projektovati i proširenja, odnosno niše za zadržavanje uz spoljne ivice pešačke staze , kao i vidikovce za sagledavanje okruženja.
Planiran je profil mostovske saobraćajnice od 8 m (za bicikliste potrebno minimum 2 m). U poprečnom profilu mosta planirana je minimalno dvosmerna biciklistička staza, pešačka staza od minimum polovine širine profila, bankina, a moguće je projektovati i proširenja, odnosno niše za zadržavanje uz spoljne ivice pešačke staze (minimum 1 m širine), kao i vidikovce za sagledavanje okruženja.
U zoni pristupa mostu planiran je plato za okupljanje pešaka i bicilista. Predviđen je produžetak priobalnog parka sa širom pešačkom površinom u okviru koje se može naći urbani mobilijar i elementi vegetacije (tzv. urban garden), a preporuka je da se na mostu postave grejači površina.
Uz konstrukciju mosta na obe obale, kroz izradu projektne dokumentacije treba predvideti vertikalne komunikacije (stepenišni prostor i/ili lift) za pristup pešaka i biciklista, u blizini mosta planirati lokaciju za punjače električnih bicikala i trotineta, a na samom mostu IP kamere i brojač bicikala.
Na javnom uvidu do 21. decembra
Zainteresovani mogu da tokom javnog uvida svoje primedbe na planirana rešenja, u pisanom obliku, dostave Sekretarijatu za urbanizam i građevinske poslove, preko pisarnice u Ulici kraljice Marije br. 1, zaključno sa 21. decembrom 2022. godine.
BONUS VIDEO: Đorđe Miketić i Bojan Kovačević: Šta je rešenje za Stari savski most?
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare