Neprijatan i zagušljiv miris, koji dopire od uskladištenih impregniranih pružnih pragova, gotovo dve godine guši građane Kragujevca koji imaju stanove u neposrednoj blizini pruge. Oni su Železnicama Srbije uputili molbu da uklone pragove iz njihove okoline, ali su dobili odgovor da su pragovi uskladišteni na zemljištu koje pripada Železnicama i da je u ovom trenutku "njihovo dislociranje ekonomski neisplativo’’.
Građani tri kragujevačke ulice: Pariskih komuna, Braće Poljakovića i Maglićke, koje se nalaze gotovo u centru grada, mesecima ne mogu da otvore prozore od nepodnošljivog i oštrog mirisa koji dopire od impregniranih pružnih pragova.
U zgradama koje se nalaze neposredno uz prugu, prozori su na samo 20 metara od železničkog skladišta, tako da je provetravanje prostorija gotovo nemoguće, kažu stanari.
Saša Andjelković iz neformalne zajednice stanara koji su ugroženi ovom pojavom za portal Nova.rs kaže da se pragovi na ovoj lokaciji nalaze još od prošlog proleća i da Železnice Srbije nisu imale razumevanja za njihove molbe da ih izmeste. Objašnjava da je neprijatan miris jakog intenziteta i da se najčešće oseća prilikom naizmenične smene kišnog i sunčanog perioda.
„U Železnicama su nam prvo rekli da će neprijatan miris brzo da ‘izvetri’, ali ovo traje skoro dve godine, a taj zagušljivi i opori miris nimalo ne opada. Vetar ga raznosi i mi ne možemo da otvaramo prozore ni da provetravamo prostorije“ počinje Saša razgovor za Nova.rs.
On navodi da je u neformalnoj zajednici veliki broj građana, ali i institucija koje su direktno pogođene isparenjima koja dolaze od pružnih pragova. U zgradama koje se nalaze u neposrednoj blizini pruge, smeštena je privatna srednja škola, tu se nalazi i jedna umetnička galerija, plesni studio, nekoliko kompanija, kao i Regionalna lekarska komora za centralnu i zapadnu Srbiju. Svi oni su, kaže Anđelković potpisnici zahteva koji je upućen Železnicama.
„Mi ne znamo ni šta udišemo i da li u tim isparenjima ima nekih štetnih materija. Posle odgovora koji smo dobili iz Železnice da za njih trenutno nije isplativo izmeštanje ovih pragova, mi smo podneli zahtev i Republičkoj ekološkoj inspekciji, da ispita da li u ovom slučaju ima ugrožavanja ekološke sredine“ navodi Anđelković.
Građani: Tražićemo ispitivanje vazduha
Zajednica stanara koja je zahtevala izmeštanje pragova, navodi da u potpunosti podržava obnavljanje železnica i investiciju tog preduzeća, ali strahuju da njihovo dugotrajno izlaganje neprijatnom mirisu nepoznatog porekla, može da ugrozi zdravlje pojedinaca. Zbog toga su kažu, spremni da zatraže i ispitivanje vazduha, kako bi ustanovili da li u isparenjima postoje tragovi štetnih materija. Navode da će ispitivanje kvaliteta vazduha finansirati, ako treba, i sopstvenim sredstvima.
On objašnjava da su dobili odgovor od Železnica, ali ocenjuje da to preduzeće nije pokazalo nimalo „dobre volje“ za saradnju. U odgovoru im je pojašnjeno da su pragovi „na prostoru koji je u vlasništvu Železnica i da će tu ostati do kraja godine“.
„Da su bar došli i prekrili nekim zaštitnim platnima ove pragove, verovatno bi emisija isparenja bila mnogo manja. Ovako mi stičemo utisak da su oni nezainteresovani za rešavanje naših problema, jer su nam jasno rekli da su na svom placu i to je kraj njihovog objašnjenja“ revoltiran je Anđelković.
Portal Nova.rs. je na pitanje zbog čega je više hiljada impregniranih pragova uskladišteno u neposrednoj blizini stambenih objekata, od preduzeća ’’Infrastruktura železnica Srbije’’a.d, dobila identičan odgovor kao i zajednica stanara.
Našem portalu je rečeno da je 6.000 pragova uskladišteno na železničkoj stanici u Kragujevcu i da bi trebalo da budu upotrebljeni za rekonstrukciju pruge Kragujevac-Kraljevo. Oni su podsetili da je Železnica uložila oko 11 miliona evra sopstvenih sredstava u obnavlajnje pruga i da je posle rekonstrulcije pruge Lapovo – Kragujevac, u planu bila rekonstrukcija deonice Kragujevac – Kraljevo i da su za te radove dopremljeni pragovi.
Međutim, kako su naveli, rekonstrukciju pruge usporilo je vanredno stanje zbog koronavirusa, te se stalo sa radovima.
„Bilo kakvo dislociranje i prenošenje nekoliko hiljada pragova iz železničke stanice Kragujevac na novu lokaciju, a zatim njihovo ponovno vraćanje na ovo mesto zbog rekonstrukcije pruge je ekonomski neisplativo, tehnološki složeno i zahteva dosta vremena, pa samim tim je i potpuno neracionalno“, navode u Infrastrukturama železnice.
U saopštenju dodaju i da je „u ovom trenutku, u poslovnom i finansijskom smislu, jedino opravdano da novi impregnirani pragovi ostanu tu gde se i sada nalaze, u železničkoj stanici u Kragujevcu“, stoji u odgovoru našem portalu.
Železnice navode i da nastavak radova neće biti moguć do kraja 2020.godine, te da će pragovi, koji prema njihovom saopštenju ne štete životnoj okolini, za to vreme ostati u skladištu.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare