Da li je tradicionalno pričešće u crkvi u vreme pandemije koronavirusa potencijalni način prenosa zaraze? Lekari upozoravaju da je pričešće rizično, crkva tvrdi da je to laž, a stvarnost pokazuje da je među zaraženima i nekoliko sveštenika, od kojih je jedan i umro.
Srpska pravoslavna crkva je u više obraćanja javnosti, pa i u poslednjem saopštenju Svetog arhijerejskog sinoda od 28. marta, pozvala sveštenstvo i vernike da primenjuju poruke vlade koje se odnose na mere prevencije protiv širenja koronavirusa.
#related-news_1
Međutim, crkva u istom tom obraćanju, posle poziva da se poštuju mere prevencije, objavljuje da neće prekidati služenje liturgija niti će prestati sa pričešćem građana jer je to, kako se navodi „stvar oko koje ne može da se raspravlja, jer ona predstavlja osnovu vere u Boga“.
I dok se, kada je reč o liturgiji, vernici pozivaju da je prate preko lokalnih medija ili pojedinih crkvenih internet stranica, da bi se izbegao rizik od eventualne mogućnosti prenosa zaraze, kod pričešća crkva uporno insistira na stavu da ono ni na koji način ne predstavlja rizik od zaraze i upućuje vernike da se sa parohom dogovore o eventualnom terminu u svom domu.
„Ponavljamo: rizik nije sveto Pričešće (naprotiv, njega primamo pored ostalog i ‘na isceljenje duše i tela’), već realno prisutna opasnost od virusa, nezavisno od svetog pričešća“, navodi se u saopštenju crkve.
Sinod Srpske pravoslavne crkve je ranije čak ustvrdio da „anticrkveni i antisrpski krugovi“ optužuju crkvu „što vernike pričešćuje na tradicionalni način već dve hiljade godina“.
Policijska provera crkava
Pripadnici MUP-a obilazili su, kako piše „Danas“, pojedine beogradske crkve radi kontrole sprovođenja preporuka Vlade Srbije za smanjenje širenja koronavirusa.
Policijska patrola se ispred Crkve svetog Marka pojavila pred kraj službe i pozvala vernike da se raziđu.
Portal Nova. rs, međutim, nije mogao od MUP-a da dobije zvaničnu informaciju da li je policija i gde proveravala kako se u hramovima poštuju mere protiv širenja koronavirusa.
Takva upozorenja Sinod ocenjuje kao „orkestriranu klevetničku hajku protiv SPC“. Ocene da je pričešće iz jedne čaše kršenje mera prevencije crkva vidi kao „čistu laž, jer se država ne bavi niti može da se bavi sadržajem i vršenjem svete liturgije i drugih crkvenih bogosluženja“.
„Niko se, uostalom, ne pričešćuje prinudno, već dobrovoljno. Nerazumno je i krajnje zlonamerno očekivanje onih koji niti dolaze u crkvu, niti se pričešćuju, da će sama crkva uskratiti svojim vernicima ono što je za nju i za njih najvažnije i najsvetije – Sveto pričešće“, poručuje Sinod.
Istovremeno, lekari su više puta upozorili da sam obred pričešća, posebno iz jedne čaše, može biti rizičan.
„Apelujem na ljude da je ovo ozbiljna bolest i da je rizik od širenja mnogo veći ukoliko se koristi jedna kašičica u odnosu na to kada se ne bi koristio isti pribor“, konkretan je epidemiolog Predrag Kon.
Sam ministar zdravlja Zlatibor Lončar, komentarišući saopštenje Sinoda SPC, rekao je da kao vernik poštuje crkvu, ali je istakao da mere u cilju suzbijanja virusa korona sprovode na preporuku struke, kojoj se veruje.
Slobodan Sadžakov, profesor Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, koji se bavi pitanjima religije, smatra da je konkretno ponašanje pojedinih sveštenika koji obavljaju pričešća „vrhunska neodgovornost, nerazumnost i bahatost“.
„Oni to ne rade naravno bez saglasnosti vrha SPC-a i ti postupci samo proističu iz duha nerazumnog ponašanja crkve povodom ovog pitanja. Sve velike svetske religije u svojim spisima poznaju stavove da je i upražnjavanje religijskih normi i obreda sekundarno ukoliko na neki način ugrožava ljudski život, a sada je situacija upravo takva“ ističe Sadžakov za Nova.rs.
On ocenjuje da je deklarativno izjašnjavanje SPC da poštuje donete uredbe o pravilama za suzbijanje zaraze demantovano “konkretnim postupcima koji potencijalno mogu naneti veliku štetu društvu”.
Komentarišući stav Crkve da pričešće ni na koji način ne može biti rizično, Sadžakov naglašava da predstavnici SPC nemaju podatke kako se neko u prošlosti zarazio da bi tvrdili da tokom istorije nije bilo prenosa zaraze preko pričešća.
„Ovim slobodnim interpretacijama pokušavaju da brane svoje nerazumno ponašanje. Jedino relevantno u ovoj situaciji je mišljenje lekara, koji su jasno iskazali svoj stav da je pričešće opasnost u pogledu širenja zaraze. Crkva je najčešće tokom istorije bila protiv nauke i civilizacijskih dostignuća pa je tako očigledno i ovog puta“ ističe.
Osveštanje svete vodice
Kao problematično se pominje i osveštanje svete vodice. Mediji prenose da su pojedini svešenici zvali vernike da dogovore posetu osveštanje doma vernika. Epidemiolog Zoran Radovanović upozorava da osveštavanje vode u vreme pandemije predstavlja dodatni rizik jer sveštenici mogu na taj način i sami da se zaraze, ali i da potencijalno mogu da unesu zarazu u domove vernika.
Sadžakov se osvrnuo i na to što se državni vrh vrlo ošto izjašnjava o kršenju mera prevencije, dok jedino kada je SPC u pitanju nemaju komentar ili je prilično neodređen.
„SPC ima privilegovan položaj, generalno pa i u ovoj situaciji. Dok vlast kinji građane zbog neodgovornosti, ne pominjući vlastitu odgovornost, umesto direktne osude ovakvog ponašanja SPC i preduzimanja mera, pokazuje dvostruke aršine. To niti uliva poverenje niti doprinosi borbi protiv virusa, već potencijalno vodi eskalaciji situacije i povećanju opasnosti po građane“, zaključuje.
Podseća da je većina crkava u svetu, uključujući i pravoslavne, ozbiljno shvatila ovu krizu i poštuju preporuke vezane za novonastalu situaciju.
Ruska pravoslavna crkva, koja važi za konzervativnu, u vreme epidemije primenjuje izvesne mere zaštite. Nije obustavila liturgije i pričešća, ali je uvela praksu da se kašičice dezinfikuju kod svakog vernika koji dođe da se pričesti. U crkvama u Rusiji postoje dve varijante prevencije prilikom pričesti. Ukoliko je pričest jednom kašičicom, ona se odmah dezinfikuje, opere i očisti, pa prilazi sledeći vernik. Druga varijanta je da se upotrebljava posebna kašičica za svakog novog vernika.