Ministarstvo obrazovanja razrešilo je dužnosti dugogodišnjeg direktora Vazduhoplovne akademije dr Gorana Cvijovića i na njegovo mesto postavilo Miroslava Lepira, dosadašnjeg člana Gradskog veća Vršca iz redova Srpske napredne stranke.
Kako portal N1 nezvanično saznaje, Cvijović će na mestu direktora biti do 9. januara, kada će na njegovo mesto, kao vršilac dužnosti direktora, doći Lepir, koji nema nikakvog iskustva u avijaciji.
Miroslav Lepir (42) je do postavljenja na novu funkciju bio član Gradskog veća Vršca, zadužen za obrazovanje. Po profesiji je mašinski inženjer. Do 2012. godine radio je u struci u privatnom sektoru, da bi se te godine zaposlio u Školskom centru „Nikola Tesla“ u Vršcu kao profesor mašinske grupe predmeta.
S druge strane, Cvijović je 24 godine na čelu vazduhoplovne škole, prvo srednje škole u Beogradu, koja je kasnije postala Vazduhoplovna akademija i došla pod ingerenciju Ministarstva prosvete.
Lokalni i prorežimski mediji od letos su vodili hajku protiv odlazećeg direktora Vazduhoplovne akademije, dok je država istovremeno najavljivala velike projekte i ulaganja u tu obrazovnu ustanovu.
U poslednjem tekstu portala „e-Vršac“, objavljenom sredinom novembra pod naslovom „Vazduhoplovna akademija u kandžama opozicionog direktora“, Cvijović je optužen da „neskrivenim opozicionim delovanjem nanosi ogromnu štetu“ ovoj visokoobrazovaoj ustanovi jer je na ključne pozicije postavio članove i aktiviste opozicionih stranaka.
Lokalni portal „eVršac“, propagandno glasilo SNS, „zamerio“ je Cvijoviću što je na mesto šefa pilota instruktora došao pilot koji je na društvenim mrežama podržao veliki protest u Novom Sadu, održan u novembru zbog pada nadstrešnice na železničkoj stanici.
U istom tekstu direktor je optužen i da je za rukovodioca Odeljenja za održavanje vazduhoplova postavio Gorana Rakića, supruga Dragane Rakić, narodne poslanice Demokratske stranke.
Goran Rakić za N1 objašnjava da u pomenutom tekstu nije izneta nijedna optužba na profesionalni rad Cvijovića.
Kada je u pitanju njegovo „postavljenje“ na čelo Odeljenja za održavanje vazduhoplova, Rakić kaže da na mesto rukovodioca takozvanog „avioservisa“ niko ne može da vas postavi, već samo predloži. Odluku i odobrenje ko će voditi Odeljenje, posle intervjua sa kandidatima, donose Direktorat za civilno vazduhoplovstvo i evropske vazduhoplovne vlasti, objašnjava Rakić.
„E-Vršac“ je tokom leta pisao da direktor glumi „državu u državi“, a da Kancelariju za dualno obrazovanje i Vršac „drži kao taoce“. Kako su naveli, Cvijović je obmanjivao i dovodio u zabludu državni vrh, želeći da ima „maksimalno autonomni stepen odlučivanja“ u Akademiji.
U seriji tekstova o direktoru, „e-Vršac“ je objavio i da Cvijović ugrožava ekskluzivni ugovor sa kompanijom iz Indije koja u Vršcu planira da školuje 800 pilota za pet godina.
Ugovor sa „JettWings Airways“ potpisan je u oktobru 2023. godine u Ambasadi Srbije u Delhiju. Tada je bilo najavljeno da će prvi piloti na obuku stići već u novembru iste godine.
„Zbog Cvijovića je ugroženo 49.000.000 evra iz kredita Razvojne banke Saveta Evrope, investicija kroz projekat Centra za obuku u dualnom obrazovanju, koja treba da se uloži u Trening centar Vazduhoplovne akademije u Vršcu, kroz modernizaciju i rekonstrukciju, u cilju podizanja na evropski standard“, preneo je lokalni portal u julu pisanje Novosti. Razlozi su, dodaju, samo njemu znani, ili kako dalje pretpostavljaju „lično materijalne i opoziciono političke prirode“.
Vazduhoplovna akademija je 22. septembra 2024. godine obeležila 100 godina postojanja. Tim povodom u Vršcu je organizovan veliki aero-miting, kojem je, između ostalih, prisustvovao i tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
Tada je objavljeno da Akademija i Er Srbija pokreću zajednički pilotski kadetski program, koji predviđa školovanje 10 pilota u školskoj 2024/2025 godini za potrebe Er Srbije.
Država je na obeležavanju stogodišnjice vazduhoplovne škole najavila radove na rekonstrukciji i dogradnji objekata za smeštaj studenata, restorana, energetskog bloka, upravne zgrade, sportske hale, poletno-sletne staze, a najavljena je i izgradnja novog heliodroma. Kako je tom prilikom rekla Gabrijela Grujić, v.d. direktora Kancelarije za dualno obrazovanje i Nacionalni okvir kvalifikacija, ukupna vrednost radova je 48 miliona evra.
Vazduhoplovna akademija je osnovana 1924. godine kao Državna srednja tehnička škola na Dorćolu i smatra se jednom od škola sa najdužom tradicijom na teritoriji Beograda. Škola se od svog osnivanja nalazi u zgradi koju je projektovao arhitekta Josif Bukavac, osnivač, profesor i direktor sve do 1940.
U septembru 2007. godine škola je promenila ime iz Tehnička škola Petar Drapšin u Vazduhoplovna akademija.
„Od tog dana pa sve do danas, u zgradi u Bulevaru vojvode Bojovića pisana je istorija srpske prosvete, industrije i srpskog vazduhoplovstva. Od 1930. škola beleži i prvu saradnju sa Ministarstvom vojske i mornarice kroz školovanje kadrova za potrebe Vojske Kraljevine Jugoslavije, a potom i osnivanje jedriličarskog kluba, kao posebnog mesnog odbora Kraljevskog aero-kluba ’Naša krila’ i Jedriličarske grupe ’Ikar’”, saopštila je Vazduhoplovna akademija povodom proslave stogodišnjice postojanja.
U Vršcu je 1925. formiran prvi aero-klub „Naša krila”, a posle Drugog svetskog rata postao je centar za obuku pilota jedriličara, da bi 1947. prešao u nadležnost Civilnih vazduhoplovnih vlasti Jugoslavije, dok se iste godine u školi u Beogradu formira Vazduhoplovni odsek.
Potom 1954. u Vršcu nastaje Državni vazduhoplovni centar kada se pilotima-jedriličarima pridružuju padobranci, piloti vazduhoplova i modelari. Od 1972. do 2010. pod upravom JAT-a, preko 2.000 pilota iz gotovo svih krajeva sveta steklo je pilotske dozvole u Vršcu, da bi 2010. Vazduhoplovni centar Vršac postao deo Kontrole letenja Srbije i Crne Gore SMATSA.
Vazduhoplovna akademija je u decembru 2011. godine dobila ovlašćenja za sertifikaciju vazduhoplovno-tehničkog osoblja od strane Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja.
U maju 2021. godine, odlukom Vlade Srbije, Vazduhoplovna akademija iz Beograda preuzima Vazduhoplovni centar Vršac i tada se osniva Visoka škola strukovnih studija Vazduhoplovna akademija, čime je centar za obuku pilota i drugog vazduhoplovnog osoblja postao deo formalnog državnog obrazovanja.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare