Savski most Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Demontaža i uklanjanje Starog savskog mosta već dugo se najavljuju, a prema poslednim najavama vlasti prvog novembra će u potpunosti biti obustavljen saobraćaj preko mosta. Udruženje građana koja se protive rušenju mosta najavljuju proteste i poručuju da će most fizički braniti, a struka istovremeno upozorava da će prelivanje saobraćaja sa ovog na druge mostove stvoriti haos.

Mreža udruženja „Združene inicijative i pokreti“ najavila je za četvak, 31. oktobar u 18.00 časova, okupljanje kod Starog savskog mosta u Beogradu (bivša autobuska stanica), jer je za 1. novembar, planirano da se taj most zatvori za saobraćaj, kako bi bio uklonjen.

„Branićemo most fizički“

Đorđe Miketić, predstavnik Inicijative „Most ostaje“ ocenjuje za Nova.rs da je zakazano rušenje mosta pravno nasilje zarad širenja Beograda na vodi.

„U protekle četiri godine koliko traje borba za most – pisali smo apele, peticije, dopise, primedbe, krivične tužbe, nudili rešenja, organizovali čak i dve javne rasprave na koje smo pozivali donosioce odluka – međutim, sve su ignorisali. Šapića razgovor sa građanima i strukom ne zanima“,  podsetio je on.

Đorđe Miketić Foto:Aleksandar Barda/FoNet

Pošto se, kako tvrdi Miketić, režim jedino plaši organizovanih građana ključna stvar je sada na svakome od nas.

„Zato je pitanje za svakog od nas da li ga branimo ili ne, jer na kraju, sve je na građanima. Ostalo nam je jedino da most branimo fizički, da se suprotstavimo ovom nasilju nad pravom i nad gradom. Formiraćemo dva punkta i čekaćemo. Imamo nekoliko strategija, ali samo toliko mogu da kažem“, objasnio je sagovornik.

Naglašava da je važno da se zaustavi zatvaranje mosta za saobraćaj, jer od toga zavisi njegova sudbina.

„Sve dozvole i rešenja se kriju jer oni to hoće da urade tajno i u nevreme. Dok je nas puno – neće se usuditi da krenu. Međutim, stare kukavice, čekaće da se ljudi raziđu pa će onda krenuti“, ističe Miketić.

On navodi da rešenje o uklanjanju mosta niko nikad nije video, kao ni studiju šta će se desiti sa saobraćajem u Beogradu.

Most ostaje Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

Šta zatvaranje znači za saobraćaj

Aleksandar Jovanović, saobraćajni inženjer, upozorava na ozbiljne saobraćajne probleme koji će nastati nakon zatvaranja mosta.

„U prethodnom periodu videli smo da je vlast vršila određene promene u saobraćaju kako bi poboljšala protok ukoliko bi došlo do zatvaranja Starog savskog mosta. Međutim, te novine su smanjile protok umesto da ga ubrzaju. Kružni tok koji je napravljen na Ušću je opravdano rešenje za manji protok, do određenog broja vozila, a preko toga nije“, objasnio je Jovanović.

On tvrdi da sada preko Starog savskog mosta ide od 10 do 15 odsto celokupnog saobraćaja koji ide preko Gazele, Brankovog i Starog savskog mosta.

„Ako se samo te brojke preliju biće totalni kolaps“, ističe stručnjak.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Jovanović je istakao da nikakave druge interevencije u organizaciji saobraćaja neće moći da nadoknade most kada on bude uklonjen.

„Taj deo je povezan sa važnim saobraćajnicama što znači da će uklanjanje mosta otežati pristup nekim drugim važnim lokacijama“, upozorava.

Naglašava da svaka saobraćajnica ima svoj kapacitet i da dodatno opterećenje tog kapaciteta ne može biti dobro, već na više načina pravi probleme u saobraćaju.

„Svaki vozač koji duže vremena provodi u gužvi instinktivno nakon izlaska iz gužve vozi brže kako bi povratio izgubljeno vreme“, ocenjuje Jovanović.

Most ostaje Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

Uklanjanje mosta

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić izjavio da se, koliko on zna, demontaža Starog savskog mosta obavlja po zakonu i da u tome nema ništa nelegalno, kao što tvrde aktivisti.

On je ranije rečima „ako Bog da“ najavio za početak novembra zatvaranje Savskog mosta i to za železnički saobraćaj, nakon što je autobuski prethodno već obustavljen. Tramvaji bi preko ovog mosta trebalo da prestanu da saobraćaju prvog novembra, dok su autobusi Gradskog saobraćajnog koji su ranije prelazi preko ovog mosta, već preusmereni na Brankov.

Kako su ranije mediji pisali, demontaža Starog savskog mosta počinje 1. novembra, a rasklapanje konstrukcije, sečenje i rušenje stubova trajaće do oktobra 2026. godine.

Delovi starog Savskog mosta će najverovatnije privremeno biti smešteni na prostor između Brankovog i Savskog mosta, na kom sad mašine pripremaju teren. Uklanjanje starog prelaza nad Savom, dugačkog 400 metara, kako tvrdi gradska vlasti, deo je projekta koji obuhvata gradnju novog mosta na istom mestu, kao i izgradnju tunela od Ekonomskog fakulteta do Bulevara despota Stefana.

Aleksandar Šapić Savski kej Foto:TANJUG/SAVA RADOVANOVIĆ

Sam Šapić je ranije najavio da između Zemunskog keja i Velikog ratnog ostrva treba da postoji pešačko-biciklistički most, da ne zna da li će to biti Stari savski most, ali da Grad nema ništa protiv.

Pravdajući ideju o uklanjanju ili, kako je to najpre predstavljeno, rušenju mosta, Aleksandar Šapić je Savski most nazivao „nacističkim“ i onim koji nema nikakvu kulturno-istorijsku vrednost.

Za to vreme, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je rešenje o građevinskoj dozvoli za izgradnju novog Savskog mosta u Beogradu.

Rešenje o građevinskoj dozvoli

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture pre deset dana izdalo je rešenje o građevinskoj dozvoli za izgradnju novog Savskog mosta u Beogradu, potvrdio je tada ministar građevinarstva Goran Vesić.

Pročitajte još:

„Mi smo dali dozvolu i sada je na Gradu Beogradu, odnosno Direkciji za građevinsko zemljište da prvo počne uklanjanje starog i izgradnju novog mosta. Kada će to uraditi, zavisi od Direkcije. Ono što je bila naša obaveza, kada su ispunjeni zakonski uslovi, mi smo uradili i sada je moguće pristupiti izgradnji novog Savskog mosta“, rekao je Vesić i podsetio da je 19. septembra izdato rešenje o uklanjanju Savskog mosta.

Pre donošenja rešenja, utvrđeno je da su ispunjeni svi zakonom propisani uslovi, a pribavljen je i dokaz od Ministarstva zaštite životne sredine da za ovu vrstu radova nije potrebna izrada Studije o proceni uticaja na životnu sredinu, rekli su ranije iz ministarstva.

Novi most tamo gde je Stari savski most Foto:Beoinfo.rs

Novi savski most – projekat vredan 94 miliona evra

Prema ranijim najavama Gorana Veisća, novi most će imati šest saobrćajnih traka, od čega četiri automobilske i dve tramvajske uz biciklističke i pešačke staze.

Novi savski most će izgledom podsećati na stari. Idejni projekat mosta je još pre tri godine izradio Saobraćajni institut CIP.

Novac za ovaj poduhvat je obezbeđen. Kako je „Nova“ ranije objavila, Vlada Srbije potpisala je ugovor o kreditiranju u vrednosti do 79,9 miliona evra sa francuskom bankom BNP Paribas. Iz teksta ugovora može se videti da je ukupna vrednost projekta 94.019.804 evra.

Tim sredstvima biće finansirano i rušenje starog mosta preko Save i gradnja novog, a kako su ranije prenosili mediji, gradnja novog mosta poverena je kompaniji „PoweChina“ iz Pekinga.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare