Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Već devet dana aktivisti Združene inicijative "Most ostaje" ne pomeraju se sa Starog savskog mosta i "odbijaju" sve pokušaje da se on u potpunosti zatvori, a time i da krene njegova demontaža. Ne mogu ni da predvide koliko će ostati na mostu, smenjuju se po smenama, imaju stražare, a ljudi im donose hranu i novac.

Stari savski most je 1. novembra i formalno trebalo da bude zatvoren, nakon čega bi krenuli i radovi na njegovoj demontaži. Ipak, to se do danas nije desilo, jer su predstavnici Združene inicijative „Most ostaje“ postavili punktove i sprečili bilo kakve radove na mostu.

Tamo je i aktivista Aljoša Marković, koji za Nova.rs priča kako izgledaju „nasrtaji“ na most i kako su do sada uspeli da ga odbrane.

„Tu smo i prija nam medijska pažnja, da ljudi čuju, da se omasovi ovo što radimo, jer ljudi ako ne čuju sa Nove i sa N1, neće ni saznati šta se dešava… Jedino slučajni prolaznici koji se interesuju“, kaže aktivista  Aljoša Marković.

On i njegove „kolege“ stražari su na mostu od samog početka, odnosno 31. oktobra, kada je postavljen njihov kamp. Tada je i prvi put gradska vlast pokušala da ga zatvori.

„To prvo veče zaleteli su se sa više strana, naravno bez papira… To su ekipe Gradskog saobraćajnog preduzeća koje su dobile nalog da skidaju šine i da isključuju električnu struju. Pošto nisu imali papire za to – nismo im dozvolili da to urade. Mi iz Incijative smo šetali sa jedne strane mosta na drugu, pa smo se podelili da nas ima svuda. Ono što su skidali, naterali smo ih da vrate u prvobitno stanje“, objasnio je aktivista.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

On kaže da je postojao punkt i sa druge strane mosta, a ne samo sa strane stare autobuske stanice, ali da su ga ukinuli i da sada prave dežurstva. A do sada su svašta videli.

„Došli su i neki veliki šleperi sa betonskim blokovima, a videlo se iz aviona da je šofer jednog od tih šlepera bio vidno pijan i da se teturao. Pošto je bila prisutna ekipa saobraćajne policije, onda smo ih zamolili da urade alkotest ali su oni rekli da nisu za to zaduženi, nego su pozvali drugu ekipu da dođe. Al pošto se ni posle dva sata niko nije pojavio, mi smo čoveka pustili jer smo videli da već izgleda malo bistrije“, rekao je Marković.

Naš sagovornik kaže da je most sada samo formalno zatvoren, jer vozila i dalje prolaze, mada su nadleženi objavili da više nije bezbedan za saobraćanje.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

„Oni su ga zatvorili tako što su Gradsko saobraćajno preduzeće i Gradski sekreterijat za saobraćaj rekli da oni most isključuju, jer zaboga od 1. novembra on nije više bezbedan za korišćenje. Kako za pešake, tako ni za bicikliste i automobilski prevoz. Oni su spremili i stavili nove znakove, na kojima piše da je most zatvoren. Ali kamioni sa gradilišta Beograda na vodi i dalje prolaze“, ističe on.

Teška mehanizacija inače, kako dodaje, preko mosta ne sme da prelazi još od 2019, kada je odluku doneo gradski Sekretarijat za saobraćaj. Baš dok smo razgovarali preko mosta je prešao jedan kamion.

„Recimo ovaj mikser koji prolazi je težak tri tone. Svako malo se dešava da tu prolaze veliki kamioni koji dovlače betonsku konstrukciju i koji su još teži. Pošto su oni na taj način, ‘formalnim zatvaranjem’ podstakli stvaranje gužve, mi smo se potrudili uz podršku narodnih poslanika da te znakove sklonimo, pa se most i dan danas koristi“, naglasio je sagovornik.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Marković kaže da je gradonačelnik okupirao grad i da je on najzaslužniji za ovo što se dešava.

„Oni su pokušavali sa raznih strana da ga zatvore, a ljudi koji voze su govorili da to rade na osnovu usmenog naređenja… Stavili su u Ulici Vladimira Popovića bezveze betonske blokove, a nisu stavili nikakav znak… Tu postoji opasnost da se u mraku neko zakuca u te blokove“, rekao je aktivista.

On je rekao da je njima bitno da most ostane, jer im je preko glave „javašluk koji traje“.

„To što oni pričaju u medijima, malo po malo menjaju jer ne znaju šta će sa ovim mostom. Da li će celog da ga seku ili u komadu… Mi insistiramo da se momentalno zaustave sve radnje ovde, jer očigledno je sad – pokazao nam je slučaj u Novom Sadu da oni ne poštuju pravila. Tako da smo mi više od 15 puta od 31. oktobra sprečili te njihove pokušaje“, istakao je Marković.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

On kaže da su aktivisti odlično organizovani, da imaju stražare i kordinatore kampa, a da im ljudi donose hranu, vodu i finansijska sredstva.

„Mi ćemo ostati tu do daljnjeg, a radimo i na tome da se podigne ta priča, ali je sad ministarstvo obezglavljeno jer je Vesić podneo ostavku zbog tragedije u Novom Sadu, da se pokažu neki papiri – ali očigledno ih oni nemaju, čim ne pokazuju. Ali verovatno će Vesića poslati u neku ambasadu na zasluženi odmor, kao što se svaki njihov funkcioner koji kada je nešto upropastio, javno isplakao i otišao na neko dobro mesto“.

Most je formalno zatvoren

Podsećamo da je Sekretarijat za saobraćaj u svom saopštenju naveo da je on 29. oktobra, u skladu za zahtevom Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, doneo Rešenje kojim je izdao saglasnost na predloženi privremeni režim saobraćaja, u kojoj je naznačeno da od subote, 2. novembra počinju pripremni radovi na demontaži Starog savskog mosta.

Uvidom na terenu 1. novembra utvrđeno je, kako kažu iz Sekretarijata, da nisu postavljene adekvatne fizičke zapreke za obustavu saobraćaja na Starom savskom mostu, „što je bila obaveza Direkcije, čime je praktično ugrožena bezbednost svih onih koji sada koriste mosta za kretanje“, navedeno je tada u njihovom saopštenju.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Iz Sekretarijata za saobraćaj apelovali su da Direkcija uradi svoj zakonski deo posla da se ne bi dogodila nesreća na mostu koji je formalno zatvoren za saobraćaj.

Sekretarijat je zbog toga obavestio sve, da je korišćenje Strarog savskog mosta na sopstvenu odgovornost i pozvalo ljude da ga ne koriste, već da poštuju adekvatnu saobraćajnu signalizaciju koja će ih uputiti na druge bezbedne pravce kretanja.

Demontaža Starog savskog mosta

Kako je zvanično najavljivano, pripremni radovi na demontaži Starog savskog mosta, trebalo je da počnu 2. novembra ali tog datuma nije u potpunosti obustavljen saobraćaj a takođe, još uvek, nije počelo ni uklanjanje instalacija.

Ako se i kada se to bude desilo, sledeći korak bi trebalo da bude uklanjanje kolovoza i na kraju rasklapanje i sklanjanje noseće i glavne konstrukcije. Zbog toga je promenjen režim rada nekih tramvajskih linija gradskog prevoza koje su izmeštene na trasu preko Mosta na Adi, dok su autobusi Gradskog saobraćajnog koji su ranije prelazi preko ovog mosta, pre toga preusmereni na Brankov.

Foto:Zorana Mandic/ATAImages

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić izjavio da se, koliko on zna, demontaža Starog savskog mosta obavlja po zakonu i da u tome nema ništa nelegalno, kao što tvrde aktivisti.

On je ranije rečima „ako Bog da“ najavio za početak novembra zatvaranje Savskog mosta, a kako su ranije mediji pisali, rasklapanje konstrukcije, sečenje i rušenje stubova trajaće do oktobra 2026. godine.

Pročitajte još:

Delovi starog Savskog mosta će najverovatnije privremeno biti smešteni na prostor između Brankovog i Savskog mosta, na kom sad mašine pripremaju teren. Uklanjanje starog prelaza nad Savom, dugačkog 400 metara, kako tvrdi gradska vlasti, deo je projekta koji obuhvata gradnju novog mosta na istom mestu, kao i izgradnju tunela od Ekonomskog fakulteta do Bulevara despota Stefana.

Sam Šapić je ranije najavio da između Zemunskog keja i Velikog ratnog ostrva treba da postoji pešačko-biciklistički most, da ne zna da li će to biti Stari savski most, ali da Grad nema ništa protiv.

Pravdajući ideju o uklanjanju ili, kako je to najpre predstavljeno, rušenju mosta, Aleksandar Šapić je Savski most nazivao „nacističkim“ i onim koji nema nikakvu kulturno-istorijsku vrednost.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare