Foto:Nenad Mihajlović; shutterstock

Pravoslavni raskol u Ukrajini i podela na dve pravoslavne crkve, jednu blisku matici Rusiji i drugu koja se ograđuje od svega ruskog, doveo je do toga da od ove godine, pravoslavni Ukrajinci mogu da biraju da li će Božić slaviti 25. decembra ili 7. januara. Ovakav scenario, gotovo je nemoguć za Srpsku pravoslavnu crkvu (SPC) kaže za Nova.rs Jelena Jorgačević, religiološkinja i novinarka Vremena koja se bavi verskim temama.

Najave Pravoslavne ukrajinske crkve, o slavljenju Božića 25. decembra, postojale su još u januaru ove godine, ali kroz postepeni prelazak u narednih desetak godina. Međutim, religiološkinja Jelena Jorgačević, smatra da je rat ubrzao i intenzivirao tu odluku, koja je zaživela već ove godine.

Tako je, Pravoslavna ukrajinska crkva svojim vernicima, ostavila slobodu da sami izaberu da li će Božić slaviti 25. decembra ili 7. janura, dok će vernici Ukrajinske pravoslavne crkve, koja je bliska Rusiji i dalje slaviti po julijanskom kalendaru.

Naša sagovornica smatra, da najnovija verska dešavanja u Ukrajini, predstavljaju političku potrebu da se i na ovaj način distanciraju od Rusije.

Jelena Jorgačević Foto: Ivan Dinić/Nova S

,,Jasno su rekli da je to njihova potreba da se distanciraju na svaki mogući način. S druge strane u Ukrajini imamo i druge verske zajednice, brojni su grko-katolici koji Božić slave 25. decembra i pretpostavljam da je to sad pitanje i nekog nacionalnog jedinstva, koji promovišu tokom ratnih dešavanja’’, ocenjuje Jorgačević.

SPC među retkima koje se pridržavaju julijanskog kalendara

Ona je istakla i da pitanje kalendara kog će se pridržavati neka crkva nije dogmatskog karaktera, te da se ono rešava na teološkom nivou i odlukama najvišeg crkvenog tela, ali dodaje da je problem, kako bi eventualne promene i prelazak sa jednog na drugi kalendar bile prihvaćene u narodu.

U tom kontekstu, Jorgačević kaže, da je gotovo nemoguće da SPC, verske praznike obeležava prema nekom drugom kalendaru.

,,Nijedan patrijarh ne voli da bude onaj za čijeg će se vakta dogoditi nešto tog tipa. U našem narodu je julijanski kalendar i proslava Božića 7. januara identitetsko pitanje srpstva i pravoslavlja. Sve to u našem narodu se doživljava kao nešto po čemu se mi razlikujemo od drugih. Ukoliko bi naša crkva razmišljala o promenama, sigurna sam da bi deo ljudi to shvatio vrlo loše i da bi postojala opasnost da se neki odvoje od crkve, pa bismo i u SPC imali podelu na ,starokalendarce’, a to nikome ne bi bilo drago’’, uverena je naša sagovornica.

Osim Srpske pravoslavne crkve, Božić po julijanskom kalendaru 7. januara proslavljaju Ruska pravoslavna crkva, Jerusalimska patrijaršija, Sveta gora, egipatski kopti i grčki starokalendarci.

Beograd Badnje veče, Vaznesenjska crkva, badnjak, vatra
Paljenje badnjaka ispred Vaznesenjske crkve Foto: Vladislav Mitić/Nova.rs

Da pravoslavlje nije isključivo vezano za julijanski kalendar, potvrđuju mnoge evropske zemlje u kojima se Božić praznuje 25. decembra.

Tako, recimo u Grčkoj, zemlji za koju volimo da kažemo da su naša pravoslavna braća, vernici Božić slave 25. decembra, a isto je i kod pravoslavaca u Bugarskoj, Rumuniji, Poljskoj, Slovačkoj.

Religiološkinja Jelena Jorgačević za Nova.rs objašnjava da se u javnosti često pogrešno interpretira da su te zemlje ‘’prešle na gregorijanski kalendar’’, pa navodi da je zapravo reč o takozvanom novojulijanskom kalendaru, koji je osmislio naš naučnik Milutin Milanković.

Dodaje i da je Srpska pravoslavna crkva, početkom 20.veka bila ,,na korak“ da pređe na Milankovićev kalendar.

,,Deo pravoslavnih zemalja, kao što su Grčka, Rumunija, Bugarskka, 1923. i 1924. godine prešle su na kalendar koji je osmislio Milutin Milanković. To je zapravo revidirani julijanski kalendar, koji se često naziva i novojulijanski. I po tom  revidiranom julijanskom kalendaru i po gregorijanskom Božić pada 25. decembra. Tih godina, kada su ove zemlje prešle na novo računanje i SPC je bila na korak da pređe na Milankovićev kalendar. Međutim, zbog nekih istorijskih i političkih okolnosti, a i samih odnosa unutar tadašnje Kraljevine Jugoslavije, mi to nismo učinili tada, a malo je verovatno da će se to desiti u nekoj bliskoj budućnosti’’, zaključila je religiološkinja Jelena Jorgačević.

BONUS VIDEO: Loženje badnjaka ispred Hrama svetog Save

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare