Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obilazi radove na rekonstrukciji i modernizaciji pruge od Niša do Dimitrovgrada Foto:TANJUG/ ALEKSANDAR ĆIRIĆ

Modernizacija železničke pruge Niš-Dimitrovgrad i obilazna pruga oko Niša koštaće 430 miliona evra, od čega je 108 miliona poklon EU, a radovi bi trebalo da se završe do kraja 2027. godine - rekao je danas na gradilištu predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

„Za Srbiju će biti veliki uspeh kada se vozovi na ovoj pruzi budu kretali brzinom 120 kilometa na sat, umesto sadašnjih prosečnih 40 kilometara“ – rekao je Vučić na gradilištu na deonici pruge Pirot-Sukovo.

Na toj deonici od oko sedam i po kilometra, radovi su počeli u novembru prošle godine, a finansiraju se kreditom Evropske investicione banke (EIB), novcem iz budžeta Srbije i donacijom Investicionog okvira za Zapadni Balkan (WBIF).

PROČITAJTE JOŠ

Vučić je šefu Delegacije EU u Srbiji Emanueleu Žofreu koji je s njim bio na gradilištu, rekao da bi bilo dobro da EU finansijski više pomogne i rekonstrukciju dela pruge Valjevo – Vrbnica.

EU će, po rečima Vučića, kreditirati i izgradnju brze pruge od Beograda do Niša i, kada ona bude završena, putovanje vozom između ta dva grada trajaće dva sata i deset minuta.

Najvio je da će radovi na obilaznici oko Niša početi najkasnije 1. juna.

„Ni u jednoj evropskoj zemlji se ne gradi kao u Srbiji – procenio je Vučić i dodao da je važna i izgradnja logističkih centara kojih nema dovoljno u Srbiji.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obilazi radove na rekonstrukciji i modernizaciji pruge od Niša do Dimitrovgrada Foto:TANJUG/ ALEKSANDAR ĆIRIĆ

Žofre je rekao da je to gradilište prvi deo celokupnog projekta modernizacije železničke infrastrukture Sićevo-Dimitrovgrad.

„EU sa Srbijom radi na izgradnji železničke obilaznice oko Niša što će unaprediti teretni železnički saobraćaj između Niša i Dimitrovgrada. To će, istovremeno biti olakšanje i za gradski saobraćaj Niša“, rekao je Žofre.

Dodao je da je EU obezbedila bespovratnu pomoć od 108,6 miliona evra, a Evropska investiciona banka povoljan zajam od 134 miliona evra.

„Ova linija će biti elektrifikovana i opremljena najsavremenijim sistemom za upravljanje saobraćajem, u skladu s najvišim standardima“, rekao je Žiofre i podsetio da je železnička infrastruktura od ključne važnosti za privredni rast.

Jugoistočna Srbija će, kako je rekao, zahvaljujući ovom projektu, privući još više investicija. Podsetio je da su do sada došle neke velike kompanije iz EU, kao što je „Mišlen“ u „Tigar tajers“ u Pirotu i da je ta kompanija postala šesti najveći izvoznik u 2023. sa izvozom od 454,9 miliona evra.

Pored toga, kako je naveo, logistički centar u Slobodnoj zoni Pirota, zajedno sa železničkom vezom, doneće dodatne koristi za veći kapacitet pruge Niš-Dimitrovgrad. Podsetio je da je EU radila i na gasnoj konekciji s Bzgarskom koja je proradila pre nekoliko meseci od čega korist imaju i građani i privreda.

„Ovaj projekt je deo našeg velikog ekonomsko-invetisicnog plana za Zapadni Balkan, kojim se finansiraju veliki infrastrukturni projekti u regionu, a sada smo krenuli sa programom EU za rast i reforme u Zapadnom Balkanu koji će ovom regionu doneti dodatnih šest milijardi evra kao podršku najvažnijim reformama i privrednom rastu od 2024. do 2027. godine“, rekao je Žofre.

To, po njegovim rečima, „nije dovoljno i zbog toga je EU rešena da pruži pomoć Srbiji u njenom strateškom izboru i ambiciji da postane članica EU“.

Naglasio je da je proširenje EU ka Zapadnom Balkanu ponovo „na vrhu agende“ i da EU želi da joj se Srbija približi ekonomski i na svaki drugi način.

„Isto kao što pomažemo zemljama članicama u njihovom razvoju, želimo da nastavimo da podržavamo i Srbiju na njenom putu ka članstvu i pružimo građanima Srbije sve koristi od članstva i pre no što zvanično postane deo EU“ – istakao je Žofre.

Dodao je da EU želi da se put Srbije ka EU ubrza i „da zna da može da se ubrza, pa da je sada vreme da se ukrca u voz“.

Pruga Niš-Dimitrovgrad je dugačka 86 kilometara, a ugovoreni rok za završetak radova je tri i po godine. Glavni izvođač radova je konzorcijum koji predvodi bugarska kompanija „Trejs“.

Projekat obuhvata rekonstrukciju, modernizaciju i elektrifikaciju pruge Niš – Dimitrovgrad, zatim izgradnju 22 kilometra nove jednokolosečne elektrificirane obilazne pruge oko Niša i modernizaciju signalnih i telekomunikacionih sistema za celokupan projekat.

Pruga Niš-Dimirovgrad izgrađena je 1886. godine, nije rekonstruisana decenijama, pa su vozovi na pojedinim deonicama išli brzinom do svega 30 kilometara na sat.

BONUS VIDEO Opasnost na srpskim prugama

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare