Električni punjač Foto:EPA-EFE/TOMS KALNINS

Juče je Fijat proslavio 125 godina postojanja,a za oko dve nedelje počinje proizvodnja električnog automobila u fabrici u Kragujevcu, bar sudeći prema najavama predsednika Srbije Aleksandra Vučića, pa su se u javnosti već počele povlačiti paralele sa 2012. godinom kada je započeta proizvodnja Fijata 500L.

Da li električna „panda“ može da ponovi kratkoročni rezultat „fiće“ od pre decenije kada je u 2013. godini izvoz dostigao 1,5 milijardu evra, a još važnije može li da izbegne njegovu sudbinu da baš ta godina na samom početku proizvodnje bude i najbolja godina za njegovu proizvodnju.

U 2013. godini proizvodnja 500L bila je 2,4 puta veća nego u 2012. godini. Prema analizi Ivana Nikolića, glavnog urednika Makroekonomskih analiza i trendova (MAT) kada bi se, kojim slučajem, ponovio prirast proizvodnje ove oblasti kakav smo imali u 2013. u odnosu na 2012. direktan pozitivan efekat na ukupnu industrijsku proizvodnju bi na nivou godine iznosio oko 5,5 procentnih poena. Sledstveno bi se i bruto domaći proizvod realno dodatno uvećao za oko 1,1 procentni poen.

Dakle, ako država računa sa rastom BDP-a od četiri odsto sledeće godine, ako bi fabrika u Kragujevcu proizvodila kao 2013. godine to bi poguralo rast našeg BDP-a na pet odsto (naravno, ukoliko država već nije uračunala ove efekte u svoju procenu).

PROČITAJTE JOŠ

Međutim, prema njegovoj oceni, teško je porediti tadašnji 500L i sadašnju grand pandu, jer su električna vozila relativno nova na tržištu u poređenju sa tradicionalnim vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem.

„Osim toga prodaja električnih vozila može biti pod uticajem različitih faktora u odnosu na vozila sa unutrašnjim sagorevanjem, kao što su subvencije, dostupnost infrastrukture za punjenje, tehnološki progres i regulativni okviri. Treće, proizvodnja i potražnja za električnim vozilima mogu imati drugačije cikluse u odnosu na tradicionalna vozila, zbog specifičnosti tržišta, tehnoloških inovacija i promena u potrošačkim preferencijama“, navodi on u svojoj analizi, zaključujući da će ipak dosta zavisiti i od cene ovih automobila.

Opširnije pročitajte na portalu Danas.

BONUS VIDEO Kriza na tržištu električnih automobila: Ideja kompromitovana velikim ambicijama

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare