sapic, novi tramvaji, beograd, novac kombo
Foto: R.Z./ATAImages, bozankaya.com.tr,BalkansCat/Shutterstock

Nabavka 25 novih tramvaja za Beograd, prošla je trnovit put stopiranja tendera u više navrata, da bismo na kraju saznali da je jedini ponuđač turski proizvođač "Bozankaja". Da se tender "crta" po merama ove firme, još jesenas je upozoravao Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu. Tačno osam meseci koliko je prošlo od njegovih tvrdnji, nekoliko sati pre završetka tendera, "Bozankaja" se volšebno pojavila kao jedini ponuđač na pomenutom tenderu.

Samo nekoliko sati pre nego što će se tender za nabavku 25 novih tramvaja u Beogradu završiti, stigla je jedna ponuda, i to ni manje, ni više od turskog „Bozankaja“. Oni su za 25 tramvaja ponudili oko 81 milion evra, što je po vozilu 3,23 miliona evra.

novi tramvaji
Novi tramvaji Foto: bozankaya.com.tr

Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu je još u septembru prošle godine u otvorenom pismu, zatražio od tadašnjeg gradonačelnika Aleksandra Šapića odgovor da li je svog šefa kabineta tajno poslao u Tursku da tamo pregovara sa turskim proizvođačem tramvaja „Bozankaja“, bez zakonskog osnova i redovne tenderske procedure.

Nenad Milanović i Aleksandar Šapić Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Tada je pitao i da li je razlog za misteriozno zaduživanje GSP-a od čak 38 milijardi dinara, kupovina turskih tramvaja marke „Bozankaja“ (Bozankaya).

Kontakti Šapićevog kabineta sa turskom firmom

On je od Šapića zatražio i da odgovori da li je već dogovoreno zaduživanje za tu namenu kod privatne banke Halkbank.

Aleksandar Šapić Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

U izjavi za Nova.rs Jovanović kaže da su kontakti Šapićevog kabineta sa turskom firmom počeli još prošle godine i to bez prisustva javnosti i konsultovanja struke.

„Zainteresovana su bila još dva ponuđača, PESA iz Poljske i Štadler. Oni su upućivali pitanja u postupku javne nabavke i podnosili primedbe, ali na kraju nisu izneli ponude“, kaže Jovanović.

Dodaje da je skandalozno što smo, kako kaže, pobednika tendera znali još pre godinu dana.

Nikola Jovanović Foto: Antonio Ahel/ATAImages

„Znali smo to i pre nego što je rapisana nabavka. Skandalozno je to što se za jedan ovako vredan i ozbiljan posao nije javio nijedan drugi proizvođač. Ovo je po prirodi stvari međunarodni tender, što ukazuje na to da su druge firme unapred shvatile da je tender namešten i unapred dogovoreno da će biti jednog ponuđača“, kaže sagovornik našeg portala, dodajući da je time pokazano da Beograd nema reputaciju transparentnih uprava, već korupcionaških dilova.

Temišvar kupovao od Turaka po nižoj ceni

Jovanović tvrdi da su Šapićev savetnik i šef kabineta prošle godine išli u posetu turskoj firmi „Bozankaja“.

„Potpuno je neuobičajeno da idete u službenu posetu jednoj firmi. O ovoj kupovini nije konsultovana struka iz GSP-a. Sve je već koordinisano preko kabineta predsednika Privremenog organa“, kaže Jovanović.

PROČITAJTE JOŠ

Beograd će tako platiti tramvaje 3,2 miliona evra po komadu, dok je ista turska fabrika, prema rečima Jovanovića, isporučila Temišvaru tramvaje za 1,9 miliona evra po komadu. Osim toga, Jovanović kaže da je pomenuta turska firma tramvaje isporučila u samo dva evropska grada i to u Rumuniji.

Novi tramvaji na ulicama za 9 meseci

Beograđani su inače mogli da prođu i gore, budući da je gradska vlast ovu nabavku procenila na gotovo 140 miliona evra, preciznije na 5,5 miliona evra po vozilu, i to bez PDV-a.

Da je cena previsoka, čak i sa ponudom koju je iznela turska firma, najbolje se vidi na osnovu primera iz drugih država.

Recimo, u Sarajevu su tramvaji nabavljeni za po 2,26 miliona evra po komadu. U Osjeku je prošle godine 10 vozila plaćeno 25 miliona, odnosno 2,5 miliona evra po jednom. Skuplji od „naših tramvaja“ su jedino oni u Gracu – ovaj austrijski grad nabavio je 15 tramvaja za ukupno 64,8 miliona evra.

novi tramvaji
Novi tramvaji Foto: bozankaya.com.tr

Prva dva tramvaja trebalo bi da budu isporučena Beogradu u roku od devet meseci. Kada je reč o isporuci ostalih vozila, nije izvesno kakva će biti tačna dinamika njihovog pristizanja u Beograd, objavila je eKapija pozivajući se na tenderesku dokumentaciju.

Portal Nova.rs na adresu Sekretarijata za informisanje Beograda poslao je pitanje da li je iko od predstavnika kabineta predsednika Privremenog organa išao u posetu turskoj firmi. Do objavljivanja teksta nismo dobili odgovor. 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare