Evropske telekomunikacione kompanije i dalje se oglašavaju na proruskim medijima u Srbiji, izdvajajući ogromna sredstva, iako su im poslanici Evropskog parlamenta sugerisali da - preispitaju svoje politike oglašavanja.
Poslanici Evropskog parlamenta, kao što je N1 već preneo pisanje Politico, uputili su pismo na adrese 15 svetskih kompanija – među kojima su i Yettel i A1 – poručujući da „veliki brendovi moraju da prestanu da se oglašavaju na proruskim medijima na Balkanu“, piše N1.
Kako se navodi, petnaest brendova treba da „rigorozno preispita svoje reklamne politike kako bi obezbedili da se ne finansiraju, čak ni nenamerno, medijske kuće poznate po širenju dezinformacija“, navodi se u pismu.
U izveštaju organizacije CRTA i Balkanske incijative za slobodne medije BFMI o tome kako međunarodni brendovi podržavaju rusku agendu, navodi se da je u Srbiji oglašavanje, posebno stranih brendova, ključni izvor finansiranja medija.
Među deset najvećih stranih oglašivača u srpskim medijima, nalaze se i telekomunikacione kompanije A1 i Yettel.
Prema kompaniji Nielsen, u Srbiji je u 2022. godini potrošeno 1,02 milijarde evra na oglašavanje u pet glavnih srpskih TV kanala sa nacionalnim frekvencijom i u 11 dnevnih novina. Ovaj iznos odnosi se na vrednost ugovora bez popusta.
Najveće „parče kolača“ kada je reč o novcu koji kompanije izdvajaju za oglašavanje – odlazi televizijama. Od pomenute milijarde evra, na TV oglase odnosi se 989,6 miliona evra, a ostatak na štampane medije.
Kompanija A1, kako se navodi, ima udeo od 2,84 odsto (što je oko 28,4 miliona evra) u milijardi evra utrošenoj na reklamiranje, dok Yettel, prema izveštaju, ima udeo od 2,62 odsto (što je oko 26,2 miliona evra).
Pomenuti izveštaj analizirao je stanje na medijskom tržištu tokom 2022. godine.
Kada je reč o 2023. godini, iz uvida u reklamne blokove vidi se da se tokom prošle godine na televiziji Hepi oglašavao Yettel, nastavivši sa tom praksom i u 2024. godini.
Kada je reč o kompaniji A1, ona je tokom prošle i ove godine nastavila reklamiranje na portalima.
Redakcija N1 – i televizija i portal – slala je upite ovim kompanijama, ali smo do objave teksta ostali bez odgovora.
U izveštaju se navodi da se u 2022. u dnevnim novinama i televizijama sa nacionalnom frekvencijom oglašavalo 196 stranih kompanija, među kojima su mnogi poznati američki i evropski svetski brendovi.
Izveštaj se poziva na podatke Nielsena da se više od 55 organizacija na neki način povezanih sa državom reklamiralo u srpskim medijima.
„Najznačajniji je slučaj državnog teleoperatora Telekoma Srbija, koji je bio treći po veličini oglašivač u Srbiji sa 3,73 odsto učešća u ukupnom oglašavanju koje je Nielsen izmerio u 2022. Izveštaj Evropskog parlamenta o Srbiji za 2022. je izazvao zabrinutost u vezi sa ‘dominantnom tržišnom pozicijom Telekoma Srbija’ i ‘svakog mogućeg državnog finansiranja Telekoma Srbija, što kompaniji daje nelojalnu konkurentsku prednost i doprinosi sve lošije stanje nezavisnih medija u Srbiji'“, stoji, između ostalog, u ovom izveštaju.
***
BONUS VIDEO – (Ne)oglašavanje kompanija na proruskim medijima: Da li će to imati teže ekonomske posledice po Srbiju?