Nadstrešnica na Železničkoj stanici u Novom Sadu urušila se u petak, ubivši, prema zvaničnim informacijama, 14 osoba, među kojima su i deca, a od tog dana, građani Srbije traže odgovornost nadležnih. Među njima su svakako i firme koje su nadzirale radove na rekonstrukciji zgrade Železničke stanice. Za taj posao angažovan je konzorcijum firmi na čelu sa mađarskom kompanijom “Utiber”, a ugovor koji je potpisan “težak” je čak 37,5 miliona evra. I to nije sve. Firme koje su nadzirale radove na rekonstrukciji stanice redovno dobijaju vredne poslove od države.
Pre gotovo tri godine, u januaru 2022, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, na čijem je čelu tada bio Tomislav Momirović, dodelio je posao stručnog nadzora nad izvođenjem radova na rekonstrukciji i modernizaciji železničke pruge Novi Sad-Subotica-državna granica, u okviru kojeg je bila rekonstruisana i sama stanica.
Posao vredan tačno 4.395.424.000 dinara, odnosno 37,5 miliona evra, Ministarstvo je dodelilo konzorcijumu koji čini šest firmi. Nosilac posla je mađarski “Project biro Utiber”, a tu su još i “AG institut”, “Utiber road investment”, preduzetnik Slaviša Ilić, mađarska firma “Vikoti” i na kraju “Egis”.
Firma “Utiber” već čitavu deceniju postoji u Srbiji, s obzirom na to da je 2014. godine u Novom Sadu osnovan “Project biro Utiber”. Prema podacima APR-a, njen većinski vlasnik, koji ima 85 odsto udela jeste mađarska firma “Utiber Kozuti Beruhazo” sa 85 odsto vlasničkog udela, dok preostalih 15 procenata drži široj javnosti nepoznat Miodrag Jović, koji je ujedno i direktor. Samo tokom prošle godine, ova kompanija ostvarila je čist profit od 3,7 miliona evra.
A pored nadzora radova na rekonstrukciji Železničke stanice, “Utiber” je angažovan na još nekoliko velikih projekata. Poslednji u nizu ugovora, ova firma sklopila je sa Ministarstvom građevinarstva, a tiče se nadzora na projektu izgradnje železničke pruge od Zemun polja do Nacionalnog stadiona, vredan 9,2 miliona evra sa PDV-om.
U konzorcijumu sa “Utiberom” ovde se našao i “AG Institut”.
Takođe, ova firma je tokom poslednjih godina, preciznije od 2021, dobila 20 poslova u Srbiji, čija vrednost, uključujući PDV, iznosi skoro 75 miliona evra. Doduše, treba naglasiti da je u većini ovih slučajeva “Utiber” nastupao u konzorcijumu sa drugim kompanijama, ali i da je gotovo uvek bio nosilac posla. Najviše poslova, njih sedam, “Utiber” je dobio od “Infrastrukture železnice Srbije” – za nadzor radova na prugama širom Srbije.
Ipak, ova mađarska firma angažovana je i na izradi projektno-tehničke dokumentacije za mostove u Vrnjačkoj Banji (8.300 evra), tehničkog pregleda deonice 2 mosta preko Save (28.000 evra)…
Pažnju privlači i ugovor potpisan sa Ministarstvom finansija u aprilu prošle godine, koji se odnosi na upravljanje projektom, vršenje stručnog nadzora i rukovođenja izgradnjom Nacionalnog stadiona u Surčinu, redan 14 miliona evra.
Druga firma koja je vršila nadzor rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu jeste novosadski “AG Institut” u stopostotnom vlasništvu Đorđa Popovića. Ova firma je tokom prošle godine imala 2,45 miliona evra profita.
Što se tiče poslova od države, ova firma je angažovana, između ostalog, na kontroli tehničke dokumentacije za izgradnju saobraćajnica na Makiškom polju (508.000 evra), pijace Skadarlija (56.300 evra), izmeštanja državnih puteva za potrebe izgradnje RHE Bistrica (dva miliona evra)…
Što se tiče preostalih članova konzorcijuma, preduzetnik Slaviša Ilić, koji pruža geodetske usluge projektovanja, on je dobio dosta poslova u konzorcijumu sa mađarskim “Utiberom”, ali i na rekonstrukciji Trga Nikole Pašića u Beogradu.
Podsećamo, u petak, 1. novembra, nešto pre podneva, urušila se nadstrešnica na Železničkoj stanici u Novom Sadu. Prema zvaničnim informacijama, poginulo je 14 ljudi, među kojima su i deca.
U Beogradu je u nedelju održan protest na kojem su okupljeni građani izneli jedan zahtev – hitnu ostavku ministra građevinarstva Gorana Vesića. Još jedan protest održaće se u utorak u 18 časova u Novom Sadu.
BONUS VIDEO Ko je stručno odgovoran za tragediju na železničkoj stanici u Novom Sadu?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare