Međunarodni sajam automobila startuje u četvrtak sa velikim brojem premijera, 38 automobilskih i čak 60 motociklističkih, kako je najavljeno na pres konferenciji pred održavanje ovogodišnjeg "BG car show".
I ove godine će uvoznici ponuditi popuste i specijalne pakete za kupce, ali stručnjaci ne očekuju spektakularne prodajne rezultate, piše Danas.
Borić Ćorović, generalni sekretar Asocijacije uvoznika vozila i delova očekuje da će ovogodišnji sajam automobila više biti izložbenog nego prodajnog karaktera.
„Većina članica asocijacije ponudiće popuste i pakete, ali uprkos tome ne očekujemo da će toliko biti izražen prodajni karakter na ovom sajmu“, ocenjuje on.
U prva dva meseca skočila je prodaja novih automobila i to fizičkim licima za 30 odsto, za razliku od prethodnih godina kada je gro kupovina novih vozila išlo preko preduzeća.
Ipak, s obzirom na cene, postavlja se pitanje kako kupiti novog ljubimca na četiri točka.
Čorović ističe da je 2022. godine učešće finansiranja, odnosno kredita i lizinga, u ukupnoj prodaji bilo oko 55 odsto, a gotovina 45 odsto.
Zbog rasta kamatnih stopa tokom prošle godine odnos se promenio, pa su keš kupovine učestvovale sa oko 60 odsto, a finansiranje oko 40 odsto.
S obzirom da se sajam bliži, a ko nema ušteđevinu, a želi da iskoristi popuste, novac za kupovinu auta može da potraži u banci. Zato smo proverili šta je sve potrebno za dobijanje auto kredita i što je važnije, koliko će to da košta.
Na kredit ili lizing, automobil se može kupiti samo kod pravnih lica, dakle, kod uvoznika i distributera, a polovna vozila i na autoplacevima.
Ako neko želi da kupi auto od fizičkog lica, jedina mogućnost, osim keša, je podizanje gotovinskog kredita. Ali treba reći da su kamatne stope na ove kredite više nego na namenske, auto kredite.
Minimalni uslovi za dobijanje auto kredita su kao i za ostale kratkoročne zajmove. Potrebno je zaposlenje na neodređene i najmanje šest meseci na sadašnjem radnom mestu. Takođe, minimalna zarada je 20.000 dinara.
Za početak, banke za odobravanje auto kredita traže učešće od 30 odsto. za kredite do 12.000 pa do 15.000 evra u zavisnosti od banke i od toga da li je polovan ili nov auto, banke ne traže zalogu i obavezno kasko osiguranje.
Visina kamatne stope zavisi od toga da li se odlučujete za auto kredit u dinarima ili vezan za evro. Takođe, postoji razlika i između kredita sa promenljivom i fiksnom kamatnom stopom.
Na primer, ako govorimo o efektivnoj fiksnoj kamatnoj stopi u dinarima ona se kreće od 11 do čak 17 odsto. U nekim bankama što je veći kredit, veća je i kamatna stopa. Maksimalni rok otplate je 84 meseca, odnosno sedam godina.
Istovremeno, fiksna kamata u evrima kreće se od 7,5 do 11,5 odsto godišnje.
Mesečna rata na kredit od sedam godina na 15.000 evra u dinarima (1,8 miliona dinara), sa nominalnom kamatnom stopom od 11,9 odsto iznosiće 22.508 dinara, a ukupno će se za kamatu za tih sedam godina platiti banci 611.750 dinara.
Za tih 15.000 evra, u istom periodu, ako je kredit vezan za evre, sa kamatnom stopom od oko sedam odsto, mesečna rata će biti 161 evro, a ukupno će se na kraju otplate banci za kamatu isplatiti skoro 2.860 evra.
Ako imamo poverenja u Narodnu banku da će držati kurs prema dinaru stabilnim, kredit u evrima ispada jeftiniji za oko 2.400 evra.
Krediti sa promenljivom kamatnom stopom sastoje se od fiksnog dela, bankarske marže i euribora, ukoliko je kredit vezan za evre, odnosno belibora ukoliko je kredit u dinarima.
Dakle, ako se belibor ili euribor povećavaju, raste i kamatna stopa, odnosno rata kredita, ali ako se one smanjuju, onda pada i rata. Najave su da će Evropska centralna banka smanjiti ove godine referentnu kamatnu stopu što bi moglo dovesti do smanjenje euribora sa sadašnjih 3,9 odsto na oko 3,5 odsto, što čini promenljivu kamatnu stopu nešto atraktivnijom.
Kod uslova kredita koje banke ističu na svojim sajtovima vidi se d apsotoje dve kamatne stope: nominalna kamatna stopa (NKS) i efektivna kamatna stopa (EKS).
Nominalna kamatna stopa je ona koja se primenjuje na glavnicu, ali banke pored kamate zaračunavaju još neke naknade.To su uglavnom naknade za puštanje kredita u tečaj i kreću se oko 1,5 pa čak do tri odsto od iznosa kredita. Neke banke se reklamiraju da nemaju troškove obrade kredita, ali zato naplaćuju mesečno održavanje kredita. Neke, retke, ne naplaćuju nijedno.
Da bi trošak kredita bio uporediv, Narodna banka je uvela obavezu bankama da iskazuju tzv. efektivnu kamatnu stopu, u koju su uključeni svi troškovi.
Tako recimo trošak obrade kredita, na primeru kredita od 15.000 evra, može da ide od 150 do 450 evra.
BONUS VIDEO: Možete li biti sigurni da polovnjak koji ste kupili nije ukraden u inostranstvu?