Ko ove godine ide na more, verovatno je već sve isplanirao, ali nepredviđene okolnosti, poput bolesti, ipak mogu da se dese. U pojedinim slučajevima, turistička agencija putnicima koji su primorani da otkažu putovanje vraća novac, ali postoje i situacije u kojima otkazivanje aranžmana može skupo da košta.

Letovanju se, kako se ono približava, putnici, naravno, sve više raduju, ali neke nepredviđene okolnosti ipak mogu da spreče putovanje.

Olakšavajuća okolnost u nekim slučajevima može da bude to što turističke agencije imaju obavezu da refundiraju novac, a pravila su vrlo jasno određena.

Prema standardima putovanja, koja je propisala Nacionalna asocijacija turističkih agencija (YUTA), putnik uvek ima pravo da odustane od putovanja, ali je dužan da obavesti agenciju, i to pismenim putem.

PROČITAJTE JOŠ

Međutim, tu se postavlja pitanja – da li će putnici ostati bez nekoliko stotina evra koje su dali za putovaje na koje su mislili da će otići?

Kako za “Novu” objašnjava direktor YUTA-e Aleksandar Seničić, ukoliko se put otkaže najkasnije 45 dana pred putovanje, putnik neće snositi nikakve troškove, već će mu turistička agencija kompletan iznos vratiti. Međutim, kako se putovanje približava, novac koji će putnik koji je otkazao letovanje dobiti nazad, sve je manji.

Aleksandar Seničić u emisiji „Pokreni se“ Foto: Nova

“Ako se putovanje okaže 45, 43, 20 dana pred put, sve su veći penali. Oni se plaćaju ukoliko su razlozi za otkaz neopravdani, poput lošeg vremena, ali čak i ako su opravdani, kako bi se sprečile zloupotrebe”, kaže Seničić za Nova.rs.

Foto: Shutterstock

U tom slučaju, agencija ima pravo da naplati stvarne troškove poput rezervacije hotelskog smeštaja ili avionske karte, ali ti troškovi moraju da budu dokazivi. Ukoliko putnik smatra da je oštećen, može da se žali turističkoj inspekciji, čiji je zadatak da utvrdi da li je agencija zaista uplatila novac hotelu ili avio-kompaniji.

U praksi, to znači da, ako je putik svoj aranžman platio 500 evra, pa ga otkazao 20 dana pred polazak, a u međuvremenu je agencija 400 evra već uplatila hotelu i prevozniku, putnik će moći da računa samo na preostalih 100 evra.

“Može da se desi da putniku ne bude isplaćeno ništa, ali zato postoji osiguranje od otkaza putovanja. U tom slučaju, putnik se ne obraća turističkoj agenciji, već osiguravajućem društvu. To kod nas nije zaživelo, ali se u svetu podrazumeva da svako plaća osiguranje za slučaj otkaza”, ističe Seničić.

Šta su opravdani razlozi za otkazivanje putovanja?

Kao opravdani razlozi putnika za otkazivanje aranžmana, propisana je njegova iznenadna bolest, kao i teška bolest najbližih članova porodice, supružnika, usvojitelja…

Isto se odnosi i na smrtni slučaj.

Dalje, opravdan razlog za otkazivanje aranžmana su elementarne nepogode koje mogu da utiču na bezbednost putnika.

Foto: EPA-EFE/JASON SZENES

Međutim, nije svaka elementarna nepogoda razlog za otkazivanje.

“Strah od nepogoda koje su pogodile neku državu, a vi idete na drugi kraj države i nikako ne možete da budete ugroženi, nije opravdan razlog. S druge strane, agencija će sama otkazati put ukoliko je na destinaciji na koju idete proglašeno vanredno stanje”, zaključuje Seničić.

Osiguranje u slučaju otkazivanja puta

Kako bi bili sigurni da će im novac biti vraćen ukoliko otkažu aranžman, putnici mogu da se osiguraju.

Cena polise osiguranja ide i do 10 odsto vrednosti ukupnog aranžmana, a pokriva, u zavisnosti od polise, između 1.000 i 3.000 evra po putniku, odnosno 5.000 evra ukoliko se radi o porodičnoj polisi.

Inače, ona se zapravo sastoji od dve – polise osiguranja od otkaza putovanja, koja je aktivna do dana početka puta, dok se druga, polisa putnog zdravstvenog osiguranja, aktivira kada putovanje počne.

BONUS VIDEO Aleksandar Seničić i Rikardo Novak: Šta raditi u godini 20% skupljih turističkih aranžmana

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare