Tri elektromotorna voza, koja mogu da se kreću brzinom do 200 kilometara na sat, Srbija će platiti 62.197.200 evra sa PDV-om. Ponuda švajcarske kompanije Štadler jedina je pristigla na tender koji je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture raspisalo početkom februara i ugovor je, prema podacima Portala javnih nabavki - dodeljen u ponedeljak, 5. aprila.
Procenjena vrednost nabavke bila je pet milijardi dinara bez PDV-a, odnosno šest milijardi dinara sa PDV-om.
Ugovor je dodeljen po ceni višoj za 1.09 milijardi dinara bez PDV-a, što kada se doda porez dostiže i 11 miliona evra veću cenu od prvobitno predviđene za nabavku tri voza koja mogu da razviju brzinu do 200 kilometara na sat, što je predviđeno za brzu prugu od Beograda do Novog Sada.
U Odluci o dodeli ugovora navodi se da ministarstvo može da prihvati ponudu sa većom cenom u odnosu na procenjenu vrednost javne nabavke što je predviđeno Zakonom o javnim nabavkama.
Švajcarska kompanija je, prema obrazloženju navedenom u ovoj odluci, u cenu voza uračunala i dodatne troškove: promene na vozu, dokumentacije sa prevođenjem, specijalne alate, zatim troškove obuke, testiranja i homologacije, softvera, kao i održavanja u garantnom roku.
„Povećanje cene u odnosu na okvirno procenjenu cenu je proistekla i između ostalog i zbog dodatnih troškova za elektro i mašinsko projektovanje, projektni menadžemnt, dodatne komponente (transformator) i veliko poskupljenje cena dobavljača u odnosu na 2018. godinu“, navodi se u odluci.
Kako se dodaje, poskupljenje cena za komponente voza dobavljači objašnjavaju rastom cena svih materijala na globalnom tržištu zbog uticaja epidemije kovida 19.
„Nesumnjivo je da je na povećanje cene voza uticalo i veoma kratko vreme isporuke – proizvodnja ovakvih vozova kreće se oko dve godine – kao i količina naručenih vozova“, navodi se u ovoj odluci.
Prvi od tri nova Štadlerova voza u Srbiju bi trebalo da stigne u oktobru, a preostala dva do kraja godine.
Redosled nabavke
Javni poziv za nabavku tri brza elektromotorna voza raspisan je 9. februara.
Rok za zainteresovane ponuđače bio je 15. mart u podne.
Ipak, dve nedelje pre isteka roka, već 27. februara, predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je gostujući na TV Prva da će vozovi koji će saobraćati između Beograda i Novog Sada biti švajcarski Štadlerovi dabldekeri. Karta će, rekao je, koštati samo 1.000 dinara, „nešto oko osam evra“, a putovanje će trajati dvadeset i nešto minuta.
Prema podacima sa Portala javnih nabavki, švajcarska kompanija Štadler (Stadler Rheintal AG) podnela je ponudu pola sata pred istek roka – tačno u 11.29 časova.
Na projektu brze pruge koji povezuje Beograd i Budimpeštu rade kineske i ruske kompanije.
Kineska kompanija gradi deonicu od Beograda do Stare Pazove, od Stare Pazove do Novog Sada gradi RŽD International – kompanija ruskih državnih železnica. A, od Novog Sada do Subotice, severnu deonicu za koju gradnja još nije počela, radiće opet kineske kompanije.
Ukupna dužina brze pruge kroz Srbiju Beograd – Subotica (Kelebija) trebalo bi da bude oko 182 kilometara.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare