Pandemija koronavirusa, zabrane izlazaka, mnogo duži boravak u kući - značajno su promenili svakodnevne navike građana. Sa Petrom Jovanovićem, zamenikom predsednika Izvršnog odbora Raiffeisen banke razgovarali smo o tome koliko su ove velike promene uticale na navike građana kada je reč o bankama.
„Navike potrošača su se kontinuirano menjale i pre izbijanja pandemije“, kaže Jovanović za Nova.rs i dodaje da je pandemija doprinela tome da preko noći mobilno i internet bankarstvo u nekim momentima postanu jedini dostupan način za realizaciju određenih finansijskih usluga kao što je prenos novca, plaćanje mesečnih obaveza ili čak realizacije kredita.
„U skladu sa preovlađujućim trendom digitalizacije celokupnog društva, korišćenje digitalnog bankarstva je u konstantnom porastu. Osim uštede novca, korisnici su prepoznali da mobilno bankarstvo donosi i vrlo značajnu uštedu vremena što sa modernim načinom života postaje najvredniji resurs sa kojim treba pametno da raspolažemo. U novim okolnostima mobilno bankarstvo postaje prirodan i logičan izbor korisnika za korišćenje bankarskih usluga, a kada se uvere koliko je komfornije, povoljnije i konačno – zdravstveno bezbednije od čekanja redova u filijalama, ovaj vid bankarstva ostaje njihov prvi izbor i sada, kada se situacija sa pandemijom postepeno stišava i život se vraća u ‘novu normalu“, kaže Jovanović.
Koliko klijenti Rajfajzen banke koriste usluge banke digitalnim putem?
U ovom trenutku imamo preko 300.000 hiljada korisnika digitalnog bankarstva što nas svrstava među najveće digitalne banke na tržištu. Kada je u pitanju način na koji naši klijenti koriste digitalno bankarstvo, uočavamo dva trenda koji oslikavaju promene njihovih navika. Prvi trend je značajan rast u korišćenju mobilnog bankarstva koji pratimo konstantnim inovacijama naše „Moja mBanka“ mobilne aplikacije. Unapređenja aplikacije isporučujemo sve češće i brže, gde korisnicima stavljamo na raspolaganje nove mogućnosti, kao što su na primer biometrijska identifikacija, notifikacije i instant plaćanja QR kodom. Drugi trend je sve veća realizacija kredita kroz mobilno i internet bankarstvo. Skoro svaki četvrti kredit se danas realizuje onlajn, što predstavlja rast od skoro 40% u odnosu na prošlu godinu.
Od kada građani mogu da podnose zahteve za kredit bez odlaska u banku?
Raiffeisen banka je među pionirima na tržištu kada je u pitanju podnošenje zahteva i realizacija kredita bez odlaska u banku. Nakon temeljnog istraživanja, identifikovali smo ključne izazove sa kojima se klijenti suočavaju kod uzimanja kredita. To su obimna dokumentacija, složena procedura i trajanje celokupnog postupka koje se nekada meri i nedeljama. Na osnovu toga zadali smo sebi jako ambiciozan cilj, a to je da osmislimo i kreiramo uslugu koja će omogućiti realizaciju kredita bez odlaska u banku, sa minimalnom dokumentacijom i sa realizacijom koja se meri u minutima. Da bismo taj cilj ostvarili, iskoristili smo najnaprednija tehnološka rešenja u kombinaciji sa stimulativnim pravnim okvirom za dalju digitalizaciju. Prvi takav potpuno onlajn kredit kroz mobilno bankarstvo realizovan je pre više od godinu dana, tačnije u februaru 2019. godine. Za klijente koji primaju zaradu u banci i ispunjavaju određene uslove ceo postupak traje ukupno 8 minuta od trenutka podnošenja zahteva do isplate novca. Sledeći korak bilo je omogućavanje onlajn kredita za klijente koji ne primaju zaradu ili čak nemaju ni račun u našoj banci. Tako je u septembru 2019. godine nastao „iKEŠ kredit“, koji omogućava 100 odsto onlajn odobrenje kredita već za 30 minuta, za sve zainteresovane građane koji prefereriaju komfor digitalnih kanala, a ne moraju biti klijenti Raiffeisen banke. Zanimljiva je činjenica da ovo nije samo prvi kredit takve vrste u našoj zemlji, već je novina i u razmerama našeg regiona, a ujedno je naša banka prva u grupaciji ponudila ovakvu uslugu.
Da li se celokupna procedura, od apliciranja do odobravanja kredita obavlja online? Nije potreban nijedan dolazak u banku?
„iKEŠ“ je prvi takav kredit koji je potpuno onlajn i zaista ne zahteva ni jedan dolazak u banku za bilo kog klijenta. To je moguće zahvaljujući automatskoj proveri zarade na osnovu mesečnih izvoda u elektronskom formatu po računu umesto potvrde od poslodavca, te kratkom postupku video identifikacije sa posebno obučenim agentima banke i primenom naprednog elektronskog potpisa neposredno pre same realizacije kredita koji eleminišu potrebu za dolaskom u banku. Sve tri stvari su potpuna novina na našem tržištu i omogućavaju da se kompletan trud koji se inače očekuje od samog korisnika prenese na banku kao pružaoca usluge korišćenjem rešenja koja su višestruko brža i jednostavnija u odnosu na postojeće alternative.
Da li onda postoje moguće zloupotrebe kada se zahtev za kredit podnosi na ovaj način? Kako identifikujete lice koje traži kredit, ako ne dolazi u banku?
Moguće zloupotrebe su svedene na minimum korišćenjem brojnih kontrola koje su ugrađene u praktično svaki korak u okviru procesa odobrenja. Najdetaljnija provera je svakako tokom procesa video identifikacije gde korisnik dostavlja svoj lični dokument u elektronskoj formi, to je pasoš ili lična karta, potvrđuje svoj broj telefona i adresu stanovanja. U isto vreme sertifikovani agent za video identifikaciju proverava sve zaštitne elemente ličnog dokumenta, utvrđuje njegovu ispravnost i poklapanje sa licem koje se identifikuje, sve to u skladu sa odgovarajućim zakonskim propisima. Ceo postupak traje 5 do 10 minuta i realizuje se korišćenjem specijalizovanog softverskog rešenja koje je spada među svetske lidere u toj oblasti, a našlo je primenu po prvi put i u našoj zemlji kroz „iKEŠ kredit“.
Šta podrazumeva elektronski potpis klijenta? Da li je potrebno da klijent prethodno nabavi sertifikovan digitalni potpis?
Klijent ne mora da ima sertifikovani digitalni potpis. Napredni elektronski potpis koji se primenjuje kod „iKEŠ kredita“ podrazumeva jedan unos koda koji klijentu stiže SMS porukom tokom samog procesa. Taj SMS kod predstavlja tajni ključ za elektronski sertifikat koji se izdaje klijentu samo za ovu namenu nakon uspešnog postupka video identifikacije. Na strani banke postoji kvalifikovani elektronski potpis i kvalifikovani vremenski žig. Sve to zajedno garantuje da je postupak potpisivanja u kontroli korisnika, kao i autentičnost potpisanih dokumenata i njihovu trajnu validnost. Dakle ceo proces je kreiran tako da je za korisnika sve vrlo jednostavan, ali bez kompromisa kada su u pitanju sigurnost i pouzdanost.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare