"Građani u Srbiji mobilni prenos podataka plaćaju čak 5,5 puta skuplje nego u Sloveniji, odnosno 1,3 puta više nego u Hrvatskoj, dok za uslugu televizije, interneta i fiksne telefonije građani u regionu plaćaju i do 50% više u odnosu na naš najprodavaniji paket", rekao je izvršni direktor SBB kompanije Milija Zeković.
Izvršni direktor kompanije SBB Milija Zeković u ekskluzivnom intervjuu za Nedeljnik, otkriva da SBB želi da proširi svoje poslovanje na mobilnu telefoniju u skladu sa zakonom, jer kako ističe, samo fer tržišni uslovi i zdrava konkurencija mogu da obezbede najkvalitetniju uslugu mobilne telefonije u Srbiji. Kompanija SBB koja posluje u okviru United Grupe, podnela je još u februaru zvaničan zahtev Regulatornoj agenciji za elektronske komunikacije i poštanske usluge Srbije (RATEL) da pokrenu postupak javnog nadmetanja za 5G mrežu, jer bi i novi i postojeći mobilni operatori bili motivisani da ulažu u tržište, od čega bi korist imali građani, privreda i ekonomija Srbije.
1. Prema poslednjim podacima RATEL-a u Srbiji ima 8,26 miliona aktivnih korisnika mobilne telefonije i tri operatora-Telekom, Telenor i A1. Da li na tržištu u Srbiji zaista postoji prostor za još jednog mobilnog operatora?
Građani Srbije možda i ne znaju koliko su kao korisnici mobilne telefonije u nepovoljnom položaju, jer imaju lošiju ponudu u poređenju sa stanovnicima regiona, a u isto vrijeme usluge plaćaju višestruko skuplje. Poslovni život većine ljudi je zbog pandemije prešao na online, a naša svakodnevnica zavisi od korišćenja mobilnih podataka, pristupa informacijama i povezivanju sa porodicom i prijateljima.
Paradoksalno, u odnosnu na prosječna primanja građana u Srbiji, koja su značajno manja u odnosu na Hrvatsku i Sloveniju, naši građani za mobilne podatke plaćaju mnogo više. Tačno govoreći, od 1,3 do 5,5 puta više plaćamo mobilne podatke nego stanovnik Hrvatske ili Slovenije.
Zašto bi korisnik mobilne telefonije u Srbiji bio u nepovoljnom položaju u odnosu na korisnike u drugim zemljama? Zašto ne bi imali pristup najkvalitetnijim uslugama po pristupačnim cijenama, a ne da za usluge koje im trenutno pružaju mobilni operatori plaćaju astronomske iznose?
Moje prethodno dugogodišnje iskustvo u multinacionalnoj kompaniji, koja na svim tržištima ima i ponudu mobilne telefonije, govori da je interes države da, ukoliko ima zainteresovanosti, poveća broj operatora mobilne telefonije, jer to znači veći prihod od prodaje licenci, a istovremeno nižu cijenu za korisnike.
Mi u SBB-u vjerujemo da su liberalizacija tržišta telekomunikacija, slobodna konkurencija i fer tržišni uslovi način da se i korisnicima u Srbiji obezbijede niže cijene i kvalitetnije usluge mobilne telefonije. Spremni smo da proširimo svoje poslovanje i na mobilnu telefoniju i pružimo im najbolju ponudu.
2. Ali mobilni operatori koji posluju u Srbiji, pružaju usluge i u drugim zemljama. Da li vi u stvari tvrdite da građani Srbije koji imaju čak niže plate nego stanovnici zemalja koje navodite, ipak plaćaju skuplje usluge mobilne telefonije i korišćenje mobilnih podataka?
Biću vrlo konkretan, u prilog tezi da je tržište mobilnih usluga u Srbiji nekonkurentno, govore i podaci o značajnim razlikama u cijenama i količini dostupnih podataka velikih telekomunikacionih operatora koji istovremeno posluju kod nas i u drugim zemljama u regionu.
Korisnici A1 usluga, odnosno nekadašnjeg VIP-a, u Srbiji u poređenju sa Slovenijom plaćaju 1 GB skoro sedam puta skuplje, u poređenju sa Hrvatskom dva puta, a u odnosu na Bugarsku 30 % više. Korisnici Telenor usluga u našoj zemlji 1 GB mobilnog interneta plaćaju do 70% više od Čeha i Bugara.
Sličan je trend i ukoliko posmatramo količine mobilnog interneta. Korisnici A1 i Telenor usluga imaju najmanje količine mobilnog interneta u paketima u odnosu na većinu tržišta u regionu.
3. Osim što ste pisali RATEL-u, SBB je poslao i javni poziv Telenoru da vam iznajmi po tržišnim cenama infrastrukturu za mobilnu mrežu. Da li su vam odgovorili?
Pozivali smo kompaniju Telenor da bude iskrena prema svim građanima Srbije i da pokažu da ne žele da budu podizvođač Telekomu u uništenju naše kompanije kada su javno objavljeni materijalni dokazi o ciljevima saradnje Telekoma i Telenora. Uputili smo zato Telenoru zahtjev da omogući ulazak SBB kompanije na tržište mobilne telefonije i iznajmi nam svoju infrastrukturu po tržišnim cijenama. Nismo dobili odgovor, iako je prošlo više od mjesec dana od kad smo im uputili zahjtev.
Podsjećam, osim obraćanja RATEL-u tražili smo i da Vlada Srbije i nadležno Minisarstvo za trgovinu i telekomunikacije raspišu aukciju za 5G mrežu koja je bila planirana za mart, ali su pod izgovorom da je ekonomska kriza, da operatori samim tim nemaju interes za uvođenje takve mreže i da nema potrebe građana za takvom mrežom, odustali od aukcije do daljeg. Još uvijek nema tačnog datuma kada bi mogla biti zakazana aukcija za dodjelu 5G frekvencija u Srbiji.
Ovo odlaganje aukcije bez zakazivanja novog datuma je vrlo neobično, posebno u situaciji u kojoj su mnoge države u regionu već započele izgradnju 5G mreže. Jasno smo rekli da samo United Grupa, koja je vlasnik SBB-a, počinje sa izgradnjom u Bugarskoj, gdje je prošle nedelje završena aukcija 5G spektra. Nakon završenih aukcija u aprilu u Sloveniji i do jula u Hrvatskoj biće započeta izgradnja 5G mreže i u tim zemljama, a mi želimo aktivnu ulogu i u Srbiji.
4. Videli smo da mobilne usluge u Srbiji nimalo nisu povoljne. Kakva je situacija kada je reč o fiksnim telekomunikacionim uslugama?
Za razliku od tržišta mobilne telefonije, usluge televizije, interneta i fiksne telefonije sličnog kvaliteta i sadržaja, dostupne su građanima po nižim cijenama od većine zemalja u regionu, a za svoj novac oni dobijaju bogatu ponudu i dodatne funkcionalnosti.
Da bi imali sve usluge i sadržaje našeg najprodavanijeg paketa – EON Full sa internetom, televizijom i telefonijom, korisnici u zemljama regiona bi trebalo da plate i do 50% više u odnosu na cijenu koju naši korisnici plaćaju za ovaj paket.
Na mnogim tržištima nisu dostupne sve funkcionalnosti koje pružamo našim korisnicima, čak ni uz dodatnu doplatu, kao što su funkcija vraćanja sadržaja na svim kanalima do 7 dana unazad, aplikacija koja korisnicima omogućava jednako kvalitetno iskustvo uživanja u svim TV sadržajima i na mobilnom telefonu, tabletu i računaru kao na Smart televizoru, Video klub sa atraktivnim filmskim i serijskim sadržajima i najvažnije, sportski sadržaj koji se ne doplaćuje.
5. Koji će vam biti sledeći korak po pitanju mobilne telefonije?
Tek kada svim operatorima na tržištu bude omogućeno da pružaju sve četiri usluge – fiksnu i mobilnu telefoniju, internet i televizijske usluge, tržište će biti liberalno. Od svega će najveću korist imati građani Srbije, jer će kompanije investirati još više novca kada budu isti uslovi za sve. SBB kompanija je u potpunosti posvećena ideji slobodne konkurencije i fer tržišne utakmice, a nastavak borbe za ispunjenje tog cilja vidimo u legitimnoj težnji da proširimo svoje poslovanje na mobilnu telefoniju, korišćenjem svih zakonskih mogućnosti. United Grupa, u okviru koje poslujemo, uložila je u Srbiju skoro 900 miliona evra, a samo u prošloj godini više od 80 miliona. Grupa ima više od 2.700 zaposlenih u Srbiji i spremna je da uloži 240 miliona evra u infrastrukturu i razvoj u Srbiji u naredne tri godine.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare