Većina zaposlenih u Elektroprivredi Srbije koji koriste računare u svom poslu danas su poslati kući zbog kako je navedeno u obaveštenju, najavljenih radova na "informatičkoj opremi i servisima". Sve ovo se dešava nakon skoro mesec dana od hakerskog napada o kojem je EPS obavestio javnost, ali ne i o razmerama štete koja je počinjena. Ono što je dodatno pokazalo istraživanje "Nove" jeste da građani i dalje ne mogu da plate račune na šalterima EPS-a, jer ne rade.
Gotovo mesec dana je prošlo od, kako je to sam EPS saopštio, hakerskog napada na informacioni sistem ovog najvećeg državnog preduzeća u Srbiji. Do danas iz Elektroprivrede Srbije nije saopšteno kolike su razmere štete ovog napada. Nije zvanično rečeno šta je kompromitovano od informacija, šta izgubljeno, a šta se uspelo sačuvati.
EPS nije javnost obavestio ni da li su hakeri tražili neki otkup za vraćanje podataka, i ako jesu – da li je EPS zahtev ispunio i koliko je „otključavanje“ podataka koštao.
Za sve to vreme sistem je bio u kolapsu. Kasnili su računi, šalteri nisu radili, obračun struje je bio nemoguć, očitavanje brojila…
Izvori Nove navode da zapravo sistem nikada nije u potpunosti proradio. Pošto EPS i ODS – Elektrodistribucija Srbije (rade obračun i čitanje brojila) i dalje koriste zajedničke servere, hakerskim napadom su i oni pogođeni.
„Nakon Nove godine osposobljen je po koji laptop po ograncima i sistemu može da se pristupi samo sa izolovane mreže“, priča izvor Nove iz ODS-a koji navodi da je od napada otežano očitavanje brojila (potrošnje struje) jer ne mogu da se koriste „psioni“, aparati za očitavanje brojila.
Zaposleni u EPS-u i ODS-u dobili su interno obaveštenje u kojem se obaveštavaju šta će se dešavati narednih dana.
U mejlu naslovljenom sa „sanacija sistema od Cyber napada“ navodi se da su u svetlu nedavnih događaja „vršene intezivne aktivnosti“ na oporavku sistema, te da je za vraćanje u redovan rad potrebno izvršiti još neke korake…
„Obaveštavamo vas da će, zbog najavljenih radova u Upravi EPS-a na informatičkoj opremi i servisima, u periodu od četvrtka 11.01. 2024.u 20h do nedelje 14.01. 2024. u 23h određeni servisi će biti nedostupni. Radi se o servisima kao što su: MS Teams, email, logovanje na računare, internet pristup. Po povratku u redovan rad korisnici će moći da koriste sve svoje servise koje su koristili i do početka zaustavljanja sistema…“, navodi se u internom obaveštenju.
Iz ovog razloga je deo zaposlenih poslat kući.
Nova.rs je Elektroprivredi Srbije ovim povodom uputila pitanja, ali odgovor do objavljivanja teksta nismo dobili.
Podsetimo, EPS je u decembru 2023. godine saopštio da njihovi informacioni sistemi nekoliko dana ne rade zbog nezapamćenog hakerskog napada kripto tipa“.
Radio Slobodna Evropa je nakon toga objavila da iza napada stoji hakerska grupa „Qilin“.
Naveli su da je forum „Bezbedan Balkan“, koji prati digitalnu bezbednost, preneo da je grupa „Qilin“ preuzela odgovornost za napad i da navodi da će, ukoliko se „EPS“ ne dogovori sa njima, u roku od 10 dana javno objaviti sve podatke do kojih su došli.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare