Više od polovine žena preduzetnica u Srbiji navelo je slobodu kao jedan od najvećih motiva za pokretanje sopstvenog biznisa, pokazalo je danas predstavljeno istraživanje kompanije Viza o ženskom preduzetništvu.
Kao motivi slede mogućnost veće zarade i doživljaj dovoljne lične kompetentnosti da bi se radilo samostalno.
Najveća briga preduzetnica prilikom donošenja odluke o pokretanju sopstvenog poslovanja je strahovanja od dugova i velikog obima posla, dok je briga o zapostavljanju porodice ređi razlog.
Kao glavne prepreke u donošenju odluke o pokretnju biznisa, preduzetnice su navele strah od neuspeha i finansijskih gubitaka, nedostatak znanja o finansijama i knjigovodstvu, i o zakonima i drugim propisima, kao i nedovoljno razvijene strategije.
Najveći izazov u procesu realizacije i formalnog osnivanja preduzeća, po navodima ispitanica, bio je inicijalni kapital.
U pogledu iznosa novca za pokretanje biznisa, 36 odsto preduzetnica je iznelo da im je bilo potrebno između 2.001 i 5.000 evra, zatim iznosi do 2.000 evra (28 odsto), dok je 12 odsto ispitanica navelo iznos između od 5.001 i 10.000 evra.
Upoređujući preduzetništvo sa prethodnim poslom kojim su se bavile, ispitanice su kao korist od sopstvenog biznisa navele svoje zadovoljstvo, više prostora za kreativnost i veću zaradu.
Kao ključne prednosti preduzetništva žene su izdvojile: nezavisnost i mogućnost da budu same sebi šefice, fleksibilno radno vreme, veće zarade, mogućnost rada od kuće, više slobode u donošenju odluka na svim nivoima, direktniju vezu rada, truda i zarade.
Kao nedostatke preduzetništva navele su to što su same odgovorne za sve aspekte poslovanja, mogućnosti nalaženja dobrih radnika i manje slobodnog vremena.
Većina preduzetnica je rekla da radi šest dana nedeljno (55 odsto), dok 58 odsto ispitanica radi osam do 10 sati dnevno.
Ukazano je da 60 odsto preduzetnica obuhvaćenih istraživanjem ne koristi nijednu onlajn platformu za oglašavanje, prodaju ili naplatu posla.
Od vlasnica preduzeća koje koriste online platforme, 80 odsto koristi Facebook, zatim sledi Instagram sa 57 odsto i Google (29 odsto).
Tokom pandemije korona virusa 75 odsto preduzeća čije su vlasnice žene, prijavilo je pad prihoda.
Kao najveći izazov zbog pandemije, 69 odsto ispitanica navelo je smanjenje potražnje, odnosno manji broj kupaca.
Polovina ispitanica je koristila dodatna finansijska sredstva, među kojima je velika većina koristila subvencije Vlade Srbije (79 odsto), dok je približno četvrtina koristila sredstva iz sopstvene štednje (24 odsto).
Preduzetnice uključene u istraživanje izjavile su da bi želele obuku specifičnih stručnih veština i o specifičnim aspektima poslova, o digitalnom marketingu i brendingu, a deo ispitanica smatra da im je potrebna obuka o zakonima i drugoj regulativi.
Kompanija Viza je sa Asocijacijom za afirmaciju potencijala žena pokrenula onlajn edukativni program „She’s Next“ da bi odgovorila na zahteve preduzetnica u pogledu znanja i veština koje su im potrebne za upravljanje poslovanjem, navedeno je u saopštenju.
Tokom septembra u okviru tog programa je organizovano šest webinara, na kojima su stručnjaci učesnicima izneli iskustva i informacije o tome kako istražiti tržište, pratiti trendove i ostati konkurentan. Govorili su i o pravnim pitanjima ključnim za mala i srednja preduzeća, kriznom menadžmentu i o prilagođavanju novim okolnostima. Bilo je reči i o optimizaciji finansija u „novom normalnom“ poslovnom okruženju nastalom zbog pandemije, o prednosti e-trgovine i veštini digitalnog marketinga.
Pratite nas i na društvenim mrežama: