Foto:JKP Putevi Srbije/Dimitrije Goll/Predsedništvo Srbije/Nova.rs

Kineske firme CRIC i CCCC koje su radile na rekonstrukciji zgrade Železničke stanice u Novom Sadu, čija nadstrešnica se urušila i usmrtila 14 ljudi, angažovane su na nizu projekata u Srbiji. One su glavni izvođači radova na brzoj pruzi do Stare Pazove, kao i do Subotice, a gradili su i niz velikih saobraćajnica. Vrednost projekata na kojima su uposlene meri se stotinama miliona evra.

Izvođači radova – kineski konzorcijum „China Railway International Co.Ltd“ i „China Communications Construction Company (CRIC-LTD) još se nije oglasio nakon tragedije u Novom Sadu u kojoj je 14 osoba, uključujući i decu, izgubilo život. Kolika je njihova odgovornost u tome i da li je ima, još se utvrđuje.

Kod srpskih vlasti do sada su se dobro kotirala, pa je jedna od njih CRIC samo mesec dana pre tragedije dobile pohvale od ministra građevinarstva Gorana Vesića, koji je u razgovoru sa njima najavio i njihove nove projekte.

Deonica Novi Sad – Subotica

Rekonstrukcija stanične zgrade u Novom Sadu bila je samo deo kapitalnog projekta izgradnje brze pruge od Beograda do Subotice, na kojem su angažovane, a koji je vredan 1,16 milijardi evra. Konzorcijum CRIC – CCCC angažovan je na rekonstrukciji i modernizaciji deonica Beograd centar – Stara Pazova i Novi Sad – Subotica na brzoj pruzi Beograd – Subotica.

Projekat su izradili srpski ogranak kompanije China Railway Design Corporation i saobraćajni institut CIP iz Srbije.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Ugovor za taj projekat potpisan je 2018, a investitor je državno preduzeće Infrastruktura železnica Srbije, dok je finansijer Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture.

Brza pruga do Novog Sada je završena, dok je otvaranje pruge Novi Sad – Subotica najavljeno je za kraj novembra.

Foto:021.rs

Te dve deonice, dužine 108 kilometara, deo su brze pruge Beograd – Budimpešta.

Vrednost radova na prvoj deonici iznosi oko 350 miliona evra, a novac je obezbeđen iz kredita kineske Eksim banke. Druga deonica, realizovana u saradnji sa ruskim ,,RŽD International“, a ukupna vrednost investicije iznosi oko 935 miliona evra, od čega je svakako najskuplja druga deonica, čija finalna cena premašuje 580 miliona evra.

Koridor 11 – Surčin – Obrеnovac

Kineska CCCC firma bila je angažovana i na izgradnji deonice koridora 11, od Surčina do Obrenovca dužine 17,6 kilomеtara. Gradnja je počela u maju 2017. godine, a kako je objavljeno na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uglavnom je finansirana zajmom od kinеskе Eksim banke, dok su izdvajanja iz budžeta Srbije bila 15 odsto. Investitor je bio JP „Putevi Srbije“.

Pročitajte još:

Vrednost tog ugovora iznosila je 233,7 miliona dolara.

Novi Bеograd – Surčin

Ista kompanija bila je angažovana i na izgradnji saobraćajnice Novi Beograd – Surčin, koja je duga osam kilometara, a koja predstavlja vezu između Beograda i auto-puta „Miloš Veliki“ koji vodi do Čačka u centralnoj Srbiji.

Vrednost ovog ugovora iznosila je 70,5 miliona evra, a projekat je uradio Saobraćajni institut CIP.

Autoput ‘Miloš Veliki’, deonica Preljina – Požega

CCCC je angažovana i na dеonici Prеljina–Požеga na zapadu Srbije, koja je deo autoputa E-763 „Miloš Vеliki“. Na toj deonici je i projektant.

Deonica Preljina–Požega predstavlja deo auto-puta E-763, odnosno deo autoputa Beograd–južni Jadran, kojim se ostvaruje veza između Srbije i Crne Gore, odnosno Beograda i južnog Jadrana, a u širem kontekstu povezaće Rumuniju, Srbiju, Crnu Goru i Italiju.

Ana Brnabić Foto:VLADA SRBIJE/SLOBODAN MILJEVIC

Vrednost ove investicije iznosi 523,5 miliona američkih dolara, dok su izvori finansiranja budžet Srbije i zajam stranih banaka.

Skoro trećinu trase na budućem auto-putu od Preljine do Požege čine planirani mostovi i tuneli.

Obilaznica oko Čačka

Kompanija CCCC dobiće veliki posao u Čačku. Naime, ta kineska firma,  JP Putevi Srbije i grad Čačak potpisali su Memorandum o razumevanju u cilju daljeg razvoja tog grada i lokalne samouprave na izgradnji saobraćajne infrastrukture, saopšteno je iz Puteva Srbije krajem maja ove godine.

U narednom periodu priprema se dokumentacija za projekat Severne obilaznice grada Čačka čija planirana trasa se proteže od Jabučnjaka u Parmencu, do Prijevora, Trbušana, preko brda Ljubić do same Preljine.

Prva faza ovog projekta predviđa izgradnju mosta preko Zapadne Morave kako bi se naselje preko reke povezalo sa državnim putem I-B reda broj 23.

Nije saopšteno koliko će novca za ovaj posao biti potrošeno.

Pruga Pančevo – Subotica

Za kineske kompanije u planu su i još neki poslovi. Tako je Goran Vesić 30. septembra izjavio da je imao odlične sastanke sa kineskim kompanijama Šandong i CRIC i poručio da može sa zadovoljstvom da kaže da će se graditi pruga između Pančeva i Subotice koju je obećao predsednik Aleksnadar Vučić.

Aleksandar Vučić i Goran Vesić Foto: Antonio Ahel/ATAImages

On je 24. oktobra istakao da će na izričit zahtev predsednika Aleksandra Vučića početi rekonstrukcija banatske pruge, od Pančeva do Subotice, duga oko 200 kilometara, sa proširenjem od oko 30 kilometara prema Kikindi i rumunskoj granici.

Kako je tada dodao, pronađeno je rešenje za finansiranje rekonstrukcije pruge između Pančeva i Subotice, tako da će se oni uklopiti u ograničenja koja postoje zbog MMF.

Vesić je tada novinarima rekao da su se te dve kineske kompanije, CRIC i Šandong, do sada najboljе pokazalе u Srbiji, izrazivši zadovoljstvo zbog intеrеsovanja i za novе projеktе u zеmlji, a da CRIC radi na obnovi prugе Sombor – Vrbas dugе 53 kilomеtara, kao i na pruzi Novi Sad – Bogojеvo – Subotica dužine 50 kilometara.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare