Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv četiri velika trgovinska lanca - “Delez”, “Merkator S”, DIS i Univerexport, a zbog sumnje da su dogovarali cene. Kako se navodi u odluci o pokretanju postupka, Komisija je zaključila da su cene rasle znatno brže u odnosu na inflaciju, da su bruto marže u proseku porasle za duplo u odnosu na 2016, a zbirna dobit pomentutih trgovinskih lanaca je skočila za pet puta.
Građani Srbije i dalje gotovo svakodnevno osećaju rast cena osnovnih životnih namirnica u maloprodaji, a koliko su i kako cene porasle ispitivala je i Komisija za zaštitu konkurencije. Zbog nalaza ispitivanja koja su trajala pet meseci, to telo je pokrenulo postupak povrede konkurencije i to po službenoj dužnosti, a radi “utvrđivanja postojanja povrede konkurencije”. To je odlučeno na sednici koja je održana 10. oktobra.
Kako piše u obrazloženju Komisije, Delez, Merkator, DIS i Univerexport čine više od 50 odsto maloprodaje u Srbiji. U analizi je posmatrana visina bruto marže (razlika između prihoda od prodaje robe i nabavne vrednosti) i to u periodu 2016 – 2023. I naravno, kako se i moglo očekivati konstatovan je rast – pre sedam godina marža je iznosila 35 milijardi dinara, a u 2023. dostiže iznos od 87,4 milijarde. Dakle, trgovci su prošle godine naplatili dva i po puta veću maržu nego sedam godina ranije.
To se, logično, vidi i u podacima o poslovnoj dobiti. Kako piše u Zaključku Komisije za zaštitu konkurencije, zbirna dobit ova četiri trgovinska lanca 2016. iznosila je 3,7 milijardi dinara, dok je u 2023. dostigla iznos od 18,6 milijardi. Dakle, najveći trgovinski lanci su prošle godine zajedno imali čist profit od oko 160 miliona evra, što je pet puta više nego sedam godine ranije.
Koliko je paradoksalna situacija na tržištu pokazuje i to što cene u maloprodaji bile veće, iako je 2018. na tržište ušao “novi igrač”. Naime, kako piše u dokumentu Komisije, ulazak novog aktera na tržištu trebalo je da dovede do smanjenja cena, “pritiska” na mažre, a samim tim i do smanjenja njihove profitabilnosti. Međutim, suprotno očekivanom, cene su rasle iznad inflacije, prihodi brže od troškova, a to je dovelo do novog rasta marži.
Komisija za zaštitu konkurencije je zaključila da su u posmatranom periodu cene znatnog broja proizvoda bile identične. Potom je to telo u periodu od kraja aprila 2024. do 19. septembra pratilo kretanje cena izabranih proizvoda (mleko, jogurt, ulje, brašno, šećer, jaja i banane) u četiri pomenta trgovinska lanca. Njihove redovne cene bile su iste, a uslovi nabavke različiti. Isti zaključak mogao se izvesti i kada je reč o akcijskim cenama.
“Različiti maloprodavci imaju različite uslove nabavke za identične proizvode. S obzirom na to da nabavna cena predstavlja najznačjniji deo prodajne cene, ocenjeno je da nije postojao opravdan osnov za postojanje identičnih ili sličnih maloprodajnih cena kod različitih maloprodavaca”, piše između ostalog u Zaključku Komisije.
Zanimljivo je da je presek cena pravljen u periodu od 23. do 30. avgusta 2024, a poređene su cene pomenuta četiri trgovinska lanca uz dodatak još jednog “Cash&Carry PLUS”. Vrednost potrošačke korpe koja sadrži 45 odabranih proizvoda neznatno se razlikovala između lanaca koji su predmet postupka Komisije, dok je znatno niža u maloprodajnom objektu koji nije stranka u postupku, a ima najnepovoljnije komercijalne uslove nabavke.
Komisija za zaštitu konkurencije je “osnovano pretpostavila” da su Delez, Merkator S, Univerexport i DIS zaključili restriktivni sporazum.
“Izneto je utvrđeno na osnovu toga što je kod posmatranih proizvoda jedini oblik cenovna konkurencija, koja u uslovima redovnih, pa i istih akcijskih cena izostaje u potpunosti”, piše u Zaključku Komisije.
Inače, to telo je formalno pokrenulo postupak radi utvrđivanja postojanja povrede konkurencije, što je regulisano članom 10. Zakona o zaštiti konkurencije. Ukoliko to bude i utvrđeno, akteri mogu da budu kažnjeni novčanim iznosom u visini najviše 10 odsto od ukupnog godišnjeg prihoda ostvarenog u Srbiji.
Povodom povodom postupka koji je pokrenut, Nova.rs je kontaktirala trgovinske lance. U kompaniji “Delez” navode da je Komisija za zaštitu konkurencije, u okviru svojih nadležnosti i ovlašćenja, sprovela nenajavljeni uviđaj u sedištu kompanije Delez Srbija.
“U skladu sa politikom otvorenosti i odgovornosti u poslovanju, Delez Srbija je i pre pokretanja ovog postupka aktivno sarađivala sa Komisijom za zaštitu konkurencije. Opredeljeni smo da kao stranka u ovom postupku damo svoj doprinos utvrđivanju činjenica i pravom sagledavanju okolnosti u kojima funkcioniše trgovina na malo u Srbiji. Pružićemo svu potrebnu podršku i informacije”, navode u Delezu i ističu da u celosti posluju u skladu sa propisima Republike Srbije, redovno podnose izveštaje nadležnim institucijama, te ostaju dosledni “profesionalnim standardima i transparentnosti u poslovanju”.
U Univerexport-u kažu za Nova.rs da su “uvereni u odgovoran rad institucija”.
“Želimo da naglasimo da u potpunosti sarađujemo sa Komisijom za zaštitu konkurencije, pružajući sve tražene informacije i neophodnu dokumentaciju. Oduvek naglašavajući značaj fer konkurencije, poštujući zakonsku regulativu Republike Srbije, učinićemo sve što je u našoj moći da transparentnošću i punom saradnjom očuvamo decenijama građenu dobru reputaciju kompanije”, navode u Univerexport-u.
BONUS VIDEO Ima li jaja za 11 dinara na pijaci u Šapcu: Kakve su cene povrća za zimnicu na Kalenić pijaci?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare