Nabavka novih 25 tramvaja za Beograđane čija je vrednost procenjena na čak 140 miliona evra, ponovo je, po drugi put za dve nedelje, stopirana nakon još jedne žalbe firme koja je bila zainteresovana da učestvuju na tenderu. Nabavka je suspendovana samo dan nakon što je ponovo raspisana, a na šta se ovog puta žalio zaintersovani ponuđač, nije poznato. Jedino što je sada poznato je da će Beograđani na nove tramvaje čekati još duže nego što se prvobitno mislilo.
Tramvaji koj se voze beogradskim ulicama stariji su od pola veka, a jedini izuzetak je poneki “španac”, ali ovih tramvaja, koji su nabavljeni pre desetak godina, ima premalo. Novi tramvaji, dakle, jesu i više nego potrebni, ali će Beograđani ipak morati malo da se strpe, jer je tender ponovo, po drugi put za dve nedelje, suspendovan.
Razlog za to je ponovna žalba za zaštitu potrošača koju je, prema svemu sudeći, podnela kompanija koja je bila zainteresovana da učestvuje na tenderu. Ipak, na šta se tačno firma žalila, i dalje nije poznato.
Ovaj podatak biće objavljen tek što se Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) kao naručilac, a potencijalno i Komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki, izjasne o podnetom zahtevu.
Republička komisija za zaštitu prava donela je, pre nekoliko dana, rešenje kojim odbija žalbu koju je prethodno uputila poljska firma PESA Bydgoszcz SA.
Ova kompanija se, pre nego Komisiji, prvo žalila GSP-u, koji je odbio njihov zahtev za zaštitu prava, a Komisija je, potom, njihovu žalbu proglasila neosnovanom, te je, samo dan pre nove suzpenzije, tender nastavljen.
Sudeći prema podacima iz rešenja Komisije, razlozi odbijanja su što poljska firma nije platila taksu predviđenu zakonom i što nije navela ko joj je punomoćnik u Srbiji.
Poljska firma se, inače, žalila na tendersku dokumentaciju.
Kada je tender suspendovan prvi put, u zahtevu za dodatnim pojašnjenjem koju je uputio “privredni subjekt koji ima nameru da učestvuje u postupku javne nabavke”, a u koji je “Nova” imala uvid, navedeno je da oni smatraju da je GSP “propisivanjem određenih specifičnih uslova na jasan i nesporan način ograničio konkurenciju i diskriminisao ponuđače”. Ta firma dalje navodi da opis traženog vozila jasno i nesporno ograničava učešće drugačijih tehničkih rešenja koji u potpunosti zadovoljavaju osnovni zadatak, a to je prevoz putnika i da se “favorizuje jedno tehničko rešenje bez opravdanog razloga”.
Za zainteresovane firme, problem je bio i prekratki rok – od svega 13 radnih dana, kao i to što je kompletna tenderska dokumentacija objavljena na srpskom jeziku, iako u Srbiji postoji samo jedan proizvođač šinskih i tramvajskih vozila.
Vrednost 25 novih tramvaja procenjena je na gotovo 140 miliona evra, preciznije na 5,5 miliona evra po vozilu, i to bez PDV-a.
Da je cena previsoka, najbolje se vidi na osnovu primera iz drugih država.
Recimo, u Sarajevu su tramvaji nabavljeni za po 2,26 miliona evra po komadu, dok su Mađari 31 tramvaj platili 100 miliona. Austrijski grad Grac nabavio je 15 tramvaja za ukupno 64,8 miliona evra, a u Osjeku je prošle godine 10 vozila plaćeno 25 miliona, odnosno 2,5 miliona evra po jednom.
Turska fimra “Bozonkaju”, za razliku od drugih firmi, nije imala nijednu zamerku. Čak suprotno, predstavnici firme „Bozankaju“ su tražili odobrenje za posetu Beogradu radi inspekcije tramvajskih linija, što je bio deo tenderskih uslova, a ova poseta im je odobrena i ugovorena za 24. april ove godine.
BONUS VIDEO Zašto preplaćujemo tramvaje?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare