Dugo se spekulisalo, a na kraju je ozvaničeno – NIS će ostati bez ruske nafte koja stiže preko Jadranskog naftovoda (JANAF). Stručnjaci su saglasni u oceni da nema razloga za strah zbog ove odluke, već da će ruska nafta biti zamenjenja iračkom ili libijskom, kao i da neće biti nestašica energenata, niti obustave proizvodnje u Novom Sadu i Pančevu.
Kako je potvrđeno za N1 iz Ministarstva rudarstva i energetike, Srbija nije jedina evropska zemlja koja bi bila pogođena novim paketom sankcija EU, ali da se sve čini kako bi se obezbedilo sigurno snabdevanje.
„Novim paketom sankcija zabranjuje se snabdevanje ruskom sirovom naftom preko bilo koje luke, morskim putem, a NIS se snabdeva sirovom naftom koja se tankerima doprema do luke Omišalj (u Hrvatskoj). To znači da nema mogućnosti da se do Rafinerije u Pančevu više doprema ruska sirova nafta“, saopšteno je iz Ministarstva.
Da je odluka očekivana, ali ne i apokaliptična potvrđuju za „Nova.rs“ stručnjaci iz oblasti energetike, koji kažu da time nije u potpunosti isključena nabavka nafte preko JANAF-a, već samo dela koji se odnosi na energente iz Ruske federacije.
Lider za sektor energetike i resursa Dilojt Srbija Željko Marković ističe za Nova.rs da se o ovome već razgovaralo u okviru četvrtog paketa sankcija Rusiji pre dva meseca, ali da je to sada ozvaničeno kroz šesti paket.
“Sada se sankcije uvode na rusku naftu koja je logistički stizala preko JANAF-a iz Hrvatske, odakle je preko terminala stizala do naših rafinerija. Ova odluka Evropske unije znači da nam sada ne preostaje ništa drugo nego da kupujemo drugu naftu, ali i da je nabavljamo na drugačiji način”, kaže naš sagovornik.
Kada je reč o potencijalnim rešenjima zbog prekida nabavke nafte preko JANAF-a, stručnjak napominje da je alternativa nafta koja ide preko Iraka.
“Naše rafinerije nisu isključivo koristile rusku naftu, naprotiv – procentualno mi smo 20 posto koristili naftu iz Rusije, sve je ostalo je bilo nekog drugog porekla poput Iraka. Pored toga, bitno je naglasiti da se ova promena neće značajnije odraziti na cenu, jer su razlike minimalne. Barel nafte se isto kotira na tržištu, od toga nećemo moći skuplje da izađemo. Dakle, nema razloga za strah od značajnijeg poskupljenja nafte”, dodaje naš sagovornik.
Marković napominje da identično važi i za građane, te dodaje da nema razloga za strah od nestašica, niti značajnijeg poskupljenja.
“Ne, ne. Neće biti nestašica, niti je ovom odlukom ugrožena Rafinerija nafte u našoj zemlji. Opasnost za nju može da bude jedino ukoliko evropske zemlje zatraže sankcije zbog toga što je u ruskom vlasništvu, ali oko JANAF-a neće biti ničega sporno. Nafte će biti i postoje alternative za ovaj gasovod.
Ovo mišljenje deli i stručnjak za energetiku Miloš Zdravković, koji podvlači da građani ne treba da brinu jer se ova odluka neće odraziti na cene na pumpama.
„JANAF je infrastruktura koja je nasleđena još iz SFRJ, projektovan tako da jedan krak ide ka rafineriji u Rijeci, drugi ga Sisku, a jedan ka Novom Sadu i završavao se u Pančevu. U prošlosti, mi smo uglavnom uvozili iračku i kazahstansku naftu, što bi u ovom trenutku mogla da bude alternativa. Mi bismo potpuno slobodno mogli tako da nabavljamo ovaj energent“, napominje stručnjak.
On kaže da ovakva odluka nema nikakve veze sa Hrvatskom, već EU, bez obzira što ceo postupak nabavke nafte ide preko Hrvatske.
„Nekada smo mi i više od 60 odsto nabavke ostvarivali preko nafte iz Iraka, što ja u ovom trenutku ne mogu da potvrdim. Sa druge strane, građani neće imati skuplje gorivo nego što je sada. Nafta je berzanska roba, juče je barel iznosio 120 dolara i tu nema puno promena. Ono što je ovde pitanje jeste ko će sada da ostvari profit – da li ruska kompanija ili neka druga“, ističe on i dodaje:
„Videćemo u narednih šest meseci šta će se konkretno desiti, ali ne očekujem nikakve zastoje. Mi imamo ugovor sa JANAF-om, samo je pitanje koja će nafta doći. Umesto ruske može da dođe iračka ili libijska nafta. U svakom slučaju, ovde je jedini gubitnik Rusija koja će izgubiti profit“, zaključuje naš sagovornik.
Bonus video: Anketa – Odmrzavanje cene goriva
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare