Mađarski parlament je izglasao da detalji ugovora o kineskom finansiranju železničke pruge Budimpešta-Beograd ostanu tajni idućih 10 godina, javlja AFP i ističe da se ulaganje u taj infrastrukturni projekat smatra najvažnijom ikada realizovanomm investicijom u Mađarskoj.
Mađarska i Kina potpisale su krajem travnja ugovor o kreditu za financiranje gradnje željeznice za brze vozove između Budimpešte i Beograda.
Vlada u Budimpešti je početkom aprila, pre potpisivanja ugovora, predložila zakon kojim bi se kao tajni klasifikovali svi podaci iz ugovora za taj projekat vredan 2,1 milijarde dolara s rokom dovršenja od deset godina. U predlogu zakona je pisalo da je to potrebno kako bi se osigurao kredit Kineske uvozno-izvozne banke, piše Index.hr
U njemu takođe piše da bi otkrivanje detalja ugovora „ugrozilo kapacitete Mađarske da provodi svoju spoljnu politiku i trgovinske interese“.
Mađarska tim zakonom želi da se zaštiti i od „neprikladnog spoljnjeg uticaja“, navodeći da se radi o projektu koji je od najvećeg nacionalnog interesa.
Ministar finansija Mihalij Varga je kazao da je kamata na kineski kredit fiksna i da postoji opcija ranije otplate, ali druge pojedinosti nije naveo.
Prema ugovoru s kineskom državnom bankom Exim, Mađarska će finansirati 85 odsto troškova investicije, a ostalih 15 posto iz fondova.
U usvojenom zakonu piše da Budimpešta može objaviti sadržaj dokumenata „nakon što dobije saglasnost Narodne Republike Kine“.
Pruga, deo šireg kineskog projekta „Jedan pojas, jedan put“ koji bi trebao otvoriti nove trgovačke pravce za kineske firme, prvi je veliki kineski infrastrukturni projekat na teritoriji Evropske unije.
Cilj mu je da transportuje kinesku robu iz Grčke u zapadnu Evropu, ali nedostaju ključni delovi na Balkanu.
Projekat, najvredniji u Mađarskoj nakon nuklearke Paks koju će graditi ruska firma Rosatom, trebao bi pomoći mađarskom gospodarstvu pogođenom epidemijom koronavirusa.
Mađarsku deonicu dugu 150 kilometara gradiće konzorcijum CRE koji uključuje firmu Opus Global, koju nadzire preduzetnik Lorinc Mesaroš, blizak premijeru Viktoru Orbanu.
Projekat je do sada znatno kasnio. Kina, Srbija i Mađarska su 2014. potpisale memorandum o izgradnji tog železničkog pravca, izgradnja u Srbiji počela je 2018. nakon što je od Kine posudila 297,6 miliona dolara.
Nakon deset godina saradnje Kine i istočnoevropskih država, uključujući i Hrvatsku, u okviru inicijative nazvane 17+1, to će biti prvi veći infrastrukturni projekat te inicijative u regionu i unutar EU-a, ocenjuju mađarski stručnjaci.
Kineskoj inicijativi novog puta svile pridružile su se i Italija, Portugal i Grčka.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar