U poslednje tri godine elektronska trgovina u Srbiji porasla je za 300 odsto, a rast kupovine preko interneta nastavljen je i tokom vanrednog stanja i posle njegovog ukidanja, rekla je danas državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić.
Ona je na konferenciji u organizaciji Srpske asocijacije menadžera rekla da je situacija sa pandemijom COVID19 pokazala koliko je ulaganje u razvoj elektronske trgovine značajno.
„Tokom vanrednog stanja rast e-trgovine je potvrđen, a poštanski operateri su tada beležili rast robe koja se poručivala onlajn od 40 odsto, u isto vreme trgovci su beležili rast prodaje od 50 do 300 odsto, u zavisnosti od vrste robe i usluge“, istakla je Matić.
Taj rast je sa 40 odsto tokom vanrednog stanja, posle ukidanja dodatno povećan i to na 50, čak i do 100 odsto, dok je većina trgovaca, kako je rekla Matić, zadržala rast od 100 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.
„Onlajn kupovina hrane je najviše porasla i to za 200 odsto, odeća za 100, elektonska oprema za 50 odsto. Zanimljivo je to što je ranije elektronska oprema bila na prvom mestu, a hrana se najmanje kupovala onlajn, a sada je to promenjeno“, naglasila je Matić.
Direktorka USAID-ovog Programa za ekonomski razvoj Dragana Stanojević rekla je da je na osnovu njihovih analiza i rezultata godišnje ankete rađene u 1.000 preduzeća jasno potvrđeno da je stopa rasta onih koji imaju elektronske prodavnice znatno veća od prosečnog rasta kompanija u Srbiji.
„Istraživanje je pokazalo da postoji problem nedostatka informacija i u privredi i kod potrošača, a ista anketa iz 2019. pokazala je da ogromna većina smatra da je e-komerc bitan, ali u isto vreme da svega 12 odsto ima e-prodavnicu, a svega osam odsto je omogućavalo plaćanje onlajn“, rekla je Stanojević.
Upravo plaćanje karticama je, kako je rekao Nikola Mehandžić iz Masterkarda, u punom zamahu i jedna je od retkih pozitivnih stvari proisteklih iz pandemije.
„Tokom pandemije sve se više kupovalo onlajn i prema izveštaju NBS u drugom kvartalu ove u odnosu na prošlu godinu plaćanje karticama je poraslo za 64 odsto, a rast plaćanja u dinarima je 105 odsto“, naglasio je Nikola Mehandžić, direktor poslovnog razvoja za tržišta Zapadnog Balkana u kompaniji Mastercard.
Izvršni direktor preduzeća Mikroelektronika Nebojša Matić govorio je o tome kako njihovo poslovanje bez onlajn prodaje ne bi bilo moguće jer oni izvoze 99,8 odsto proizvoda koje prodaju „svakom“.
„Da ne postoji onlajn prodaja bili bismo u lošoj situaciji. Ova godina nama nije drugačija u odnosu na prošlu, imamo rast od 0,8 odsto, što je uspeh ali moram da kažem da smo bez problema radili tokom pandemije“, rekao je Matić i naglasio da bezbednost trgovine preko interneta za njih ne postoji kao tema i da su za 15 godina rada imali svega nekih pet prevara, vrednosti ne veće od 100 do 200 dolara.
Predsednica E-commerce asocijacije Srbije Zoarana Milidrag naglasila je da poslednjih godina u onlajn prodaji defintivno postoji rast, ne smao prodaje već i kvaliteta, i da je vanredno stanje pokazalo da je elektronska trgovina postala „kiseonik privrede“.
„Važnije od rasta je da su kupci probali da kupuju onlajn, preživeli su to i ostali sa nama. Sada mora da se radi na celokupnom sistemu, na digitalnoj transformaciji, sa partnerima u plaćanju, na logistici. Mora da se radi na svemu“, istakla je Milidrag.