Trend poskupljenja u poslednjem periodu, kako se čini, nije zaobišao ni pružaoce mobilnih usluga. Nakon što su korisnici Telenora dobili obaveštenje o povećanju cena svojih tarifa za oko 6,93 odsto, proverili smo kakva je situacija sa cenama mobilnih usluga zemalja u regionu.
Mobilni operater Telenor poslao je svojim klijentima obaveštenje u kojem se navodi da će od decembra svoje usluge povećati u proseku oko 6,93 posto. Proverili smo kakvo je stanje sa cenama mobilnih operatera kod komšija u regionu.
Da bismo najpribližnije napravili poređenje pružalaca mobilnih usluga i njihov cenovnik, kao parametar smo koristili postpejd pakete, sa akcentom na ponuđeni internet u okviru toga. Količina interneta koja nam je poslužila kao „reper“ kreće se oko 15-25 gigabajta (GB).
Naime, na sajtu Telenora Srbije navodi se da paket Total 25 (uz telefon) sadrži 25 GB, uz neograničene minute i poruke, i njegova cena trenutno iznosi 3.599 dinara.
U susednoj Crnoj Gori, isti taj paket u Telenoru košta 29,99 evra, što u dinarskoj protivvrednosti iznosi 3.527 dinara.
„Moj BH Telecom“, pružalac mobilnih usluga u Bosni i Hercegovini, u okviru paketa Extra L nudi 3.000 minuta, 1.500 SMS poruka i 20 GB interneta. Njegova cena iznosi 44 KM (konvertabilne marke), odnosno 2.645 dinara.
U hrvatskom Telekomu cena paketa koji sadrži 5.000 minuta i SMS-ova, kao i 15 GB interneta po maksimalnoj brzini, iznosi 159 kuna, tj. 2.488 dinara.
Bugarski „Vivacom“ operater u okviru paketa koji nudi 20.000 MB, odnosno 19.5 GB interneta, neograničene pozive za Bugarsku i ka zemljama Evropske unije, košta 1.861 dinar.
Kako je naš portal već pisao, Telenor Srbija povećaće cenovnik svojih usluga, počev od 9. novembra.
„Hvala na dosadašnjem poverenju. U želji da nastavimo sa transparentnim i otvorenim odnosom, obaveštavao vas da smo doneli odluku o povećanju cena naših usluga od 9. decembra u proseku oko 6,93%“, navodi se u SMS poruci koju su od Telenora dobili korisnici ove mreže.
Ovakav slučaj povećanja cena, poput slučaja Telenor, nije novost, prošle godine je jedan od kablovskih operatora povećao cene i prema rešenju Ministarstva trgovine i RATEL-a potrošači u ovakvim slučajevima imaju pravo na raskid ugovora bez plaćanja ikakvih penala i bez bilo kakve štete koja bi im bila pričinjena, kaže za Biznis.rs predsednik Udruženja potrošača “Efektiva” Dejan Gavrilović.
Sve svoje korisnike Telenor je obavestio da ukoliko nisu saglasni sa najavljenom promenom, u skladu sa članom 107 Zakona o elektronskim komunikacijama imaju mogućnost da raskinu pretplatnički ugovor bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, i da to mogu da učine zaključno sa 8. decembrom ove godine u bilo kojoj njihovoj poslovnici.
„Građani koji su potpisali ugovore sa minimalnim periodom trajanja od 12 ili 24 meseca, a nisu uzeli nikakav uređaj moći će da raskinu ugovor bez ikakvih penala. Oni koji su uzeli uređaj biće dužni da ga ili isplate do kraja, po ceni koja je navedena u ugovoru, ili da ga vrate nazad. Mi ćemo savetovati potrošače da vrate urađaje nazad pošto Telenor inicira raskid ugovora, odnosno želi sebi da pribavi korist na štetu potrošača. Potrošač svakako ima pravo da vrati uređaj, pa neka mobilni operator vidi šta će sa tolikim brojem polovnih uređaja“, navodi Gavrilović.
I oni koji su kupili uređaj preko Mobi banke moći će da raskinu ugovor, uprkos informacijama koje se pojavljuju i u kojima se navodi da će građani morati operatoru da isplate novac za uređaj, dodaje on za Biznis.rs.
„To nije tačno jer u tom slučaju imamo trgovinu između tri učesnika. Banka je odobrila kredit za kupovinu mobilnog telefona, on je isplaćen na račun Telenora, koji je dobio sav novac i ne može da uslovljava potrošača da izmiri kredit banci. Građani će jednostavno moći da raskinu ugovor, a da nastave i dalje da plaćaju rate Mobi banci“, ističe Gavrilović.
Prema njegovim rečima, ono što je naročito zanimljivo sa aspekta zaštite potrošača je informacija koja kruži društvenim mrežama, da u slučaju raskida ugovora korisnici neće moći da zadrže svoje brojeve.
“To nije tačno, brojevi će moći da se prenesu ili u drugi paket, ko ostaje u Telenoru, ili kod drugog operatora ko želi da promeni, i tu nema nikakve dileme”, dodaje Gavrilović.
Kako kaže Gavrilović, “Efektiva” će i dalje nastaviti da se bavi ovim pitanjem. Rok za raskid ugovora je 30 dana, a narednih dana udruženje će izaći sa preciznim uputstvom sa zakonskim odredbama u kojima će potrošačima sve biti jasno.
On ocenjuje da je ovo povećanje cena usluga nefer potez prema korisnicima i dodaje da će u narednom periodu pokušati da i kroz sudske sporove dokažu da trgovac, u ovom slučaju Telenor, nije imao pravo da poveća cenu.
“Prihvatljivije bi bilo da su, recimo, doneli novi cenovnik za nove korisnike, a da za postojeće ostanu iste cene, pa kada istekne ugovor da se onda primenje nova tarifa, ili potpisuje nov ugovor sa novim cenovnicima. Iako svaki trgovac ima pravo da uradi tako nešto, verujem da će se preko sudskih sporova tražiti utvrđivanje činjenica da li je uopšte operator imao pravo da na taj način menja cene”, zaključuje on.
Bonus video: Mobilni telefoni zavisnost deca
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare