Železnička stanica u Novom Sadu Foto:Interior Ministry of Serbia via AP

Prošlo je dve nedelje od rušenja nadstrešnice na zgradi Železničke stanice u Novom Sadu i pogibije 14 ljudi, a do danas niko nije uhapšen. Podneta je jedna ostavka, navodno će ih biti još, a priča se o srpskim firmama koje su bile angažovane na rekonstrukciji. Međutim, sada malo ko pominje odgovornost kineskih kompanija koje su bile glavni izvođači radova na tom objektu i koje su za tri godine poslovanja u Srbiji imale čistu zaradu veću od 100 miliona evra.

Glavni izvođač radova na objektu koji je urušen, a zbog čega je stradalo 14 osoba, trebalo bi da bude među prvima na listi za saslušanje. Nema, međutim, informacija da je iko iz kompanija China Railway International Company (CRIC) i China Communications Construction Company (CCCC) saslušan (što ne znači da se nije desilo), a kamoli priveden. Situaciju u kojoj srpski organi privode, na primer, generalnog direktora bilo koje kineske kompanije teško je i zamisliti.

Više javno tužilaštvo u Novom Sadu za sada vodi “tihu” istragu i do sada se oglasilo tri ili četiri puta. Poslednji put to se desilo pre dva dana, kada je saopšteno da je zbog nesreće na Železničkoj stanici saslušano 66 osoba. Ko su ti ljudi, međutim, nije otkriveno. Tako nije poznato da li su izjave nadležnim organima dali čelni ljudi kineskog konzorcijuma, kao ni predstavnici firmi koje su bile podizvođači. To bi, naravno, bilo logično.

Konzorcijum CRIC-CCCC od tragedije u Novom Sadu oglasio se samo jednom, na dan nesreće. Tada su ponovili ono što su državni zvaničnici redom ponavljali, kao i njihovi mediji, a to je da nadstrešnica nije rekonstruisana, iako je po dostupnim snimcima i fotografijama bilo jasno da su radovi na njoj izvođeni. Oni su saopštili da su radove izvodili striktno u skladu sa građevinskom dozvolom.

“Nadstrešnica železničke stanice u Novom Sadu bila je sastavni konstruktivni deo stanične zgrade i izgrađena je istovremeno sa starom staničnom zgradom Železničke stanice… CRIC-CCCC će aktivno učestvovati u akciji spasavanja i oporavka i ukazati brigu i solidarnost sa povređenima u ovoj nesreći i njihovim porodicama. Konzorcijum firmi CRIC-CCCC još jednom upućuje izraze dubokog saučešća porodicama nastradalih, a povređenima želi brz oporavak“, navedeno je u saopštenju.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Ugovor koje su potpisale srpske vlasti sa kineskim konzorcijumom na modernizaciji, rekonstrukciji i izgradnji brze pruge od Beograda do Budimpešte nije javno dostupan, odnosno proglašen je za tajnu. Ministarstvo građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja je u januaru 2024. odbilo zahtev novinara novosadskog portala 021 pod izgovorom da kineski partneri ne žele da objave detalje ugovora.

Međutim, neki podaci mogu da se vide u građevinskoj dozvoli koja je izdata 26. oktobra 2021. Tom dozvolom obuhvaćeni su radovi na izgradnji brze pruge od Novog Sada do Subotice, zatim rekonstrukciji stanične zgrade u Novom Sadu, ali i nizu objekata na predmetnoj železničkoj trasi – u Kisaču, Rumenki, Vrbasu, Malom Iđošu, Bačkoj Topoli, Subotici… U tom dokumentu je navedeno da je procenjena vrednost svih radova (na tom delu trase) iznosi 850 miliona evra.
Inače, ove dve kompanije su izvođači i na prvom delu brz pruge od Beograda do Stare Pazove.

Konkretno, glavna delatnost kompanije CRIC je izgradnja železničkih pruga i podzemnih železnica, a njen direktor, odnosno glavni zastupnik u Srbiji od januara ove godine je Fengran Qi. Od aprila 2022. do januara 2024. Tu funciju je obavljao Xin Zhou, a pre njega Xiaoyong Hu.

Ova kompanija bila je angažovana na više projekata u Srbiji i ostvarila je veliku zaradu. Kako se može videti na sajtu Agencije za privredne registre, u poslednje tri godine ostvarila je neto dobit od ukupno 11,5 milijardi dinara ili oko 98,3 miliona evra.

Ni bliza tako veliku zaradu nije imala partnerska firma CCCC, kojoj je glavna delatnost izgradnja mostova i tunela. Ta kompanija je prošle godine bila u minusu od 1,1 miliona evra, ali je prethodne dve godine za radom ostvarila profit od oko 4,7 miliona evra. Međutim, imala je ogromne prihode, a samo prošle godine oni su iznosili oko 130 miliona evra.

Ova firma gradila je deonicu puta na Koridoru 11, od Surčina do Obrenovca, potom deo od Novog Beograda do Surčina, kao i saobraćajnicu od Preljine do Požege.

Njen direktor trenutno je Yang Dong, a do februara 2023. to je bio Xiaoyong Zhang.

Imena čelnih ljudi dve kineske kompanije niko i ne pominje. Vrh vlasti za sada priča samo o ostavkama. Sa funkcije je međutim samo otišao Goran Vesić, resorni ministar, a nije jasno šta čekaju ostali: Tomislav Momirović, koji je bio ministar u vreme kada je veći deo rekonstrukcije rađen, direktorka Infrastrukture železnica Srbije Jelena Tanasković i gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić. Da li čekaju da i o njihovoj „moralnoj“ odgovornosti odluči Aleksandar Vučić?

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare