Mediji i opozicioni političari danima povezuju firmu Bauvezen sa vlašću SNS-a. Narodni poslanik Srđan Milivojević je čak izneo tvrdnje da su smene u tužilaštvu direktno povezane sa ovom firmom. Bauvezen već godinama dobija milionske poslove od države, javnih preduzeća ali i opštine Lazarevac gde je registrovana, a po pravilu uvek je jedini ponuđač.
Zato se N1 uputio u Lazarevac, da pronađe ovu firmu i proveri kako izgledaju poslovi koje je radila.
Bauvezen već godinama radi i gradi širom Srbije. Poneka afera, hapšenje, falsifikovanje dokumentacije, kako su pisali mediji, odlučivali sudovi i javljala javna preduzeća – ništa to državu nije sprečilo da nastavi da radi sa ovom firmom. A najviše poslova Bauvezen je dobio u opštini gde je i registrovan – u Lazarevcu. Na terenu N1 zatiče brojna gradilišta Bauvezena bez ijednog radnika i mehanizacije, nezavršene projekte, a one koji su završeni zatiče u lošem stanju.
Jedan od najvećih projekata gradske opštine Lazarevac koji gradi kompanija Bauvezen su velelepini trg, fontana i ogromna garaža.
„Ovo što danas vidite iza nas, to je dokaz kako izgleda naša politika i koliko se trudimo da svaki deo Beograda bude razvijen. Čuo sam priče da garaža u centru Lazarevca nije potrebna, a ja mislim da su u svakom delu Beograda potrebne i garaže i uredjeni trgovi i fontane i sve ono što čini jedan deo grada urbanizovanim“, govorio je u januaru prošle godine tadašnji zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.
Međutim, dokaz politike SNS-a o kojoj je pričao aktuelni ministar građevinarstva Goran Vesić – ostao je samo teorija.
„Ovo iza nas je zamisao trga, podzemne garaže, fontane ili ko zna šta već su oni tu smislili“, kaže Marko Stanojević iz Stranke slobode i pravde u Lazarevcu, dok stoji ispred gradilišta nezavršenog projekta.
„Ova ograda pokušava da sakrije ruglo i kriminal opstine Lazarevac… Svi rokovi su probijeni još 2021. godine, a umesto podzemne garaže ostala je samo slika na ogradi“, kaže Darko Simić iz Demokratske stranke.
Prva ideja o izgradnji podzemne garaže rodila se 2018. godine, a izgadnja je započeta neposredno pred izbore 2020. Prema dokumentaciji do koje je došao N1, Bauvezen je za ovaj projekat dobio 103.716.000 dinara. A rok koji je prošle godine pred kamerama postavio predsednik opštine Lazarevac Bojan Stević – istekao je u maju prošle godine.
„Radovi idu planiranom dinamikom. Očekuje se do kraja aprila, da kažemo početkom maja, završetak radova ako vremenski uslovi u februaru budu dozovili, posle toga nas očekuje nastavak radova na drugoj fazi garaže ispod zgrade ERC-a“, govorio je Stević.
To se, ipak, posle više od godinu dana nije dogodilo.
„Svima je jasno da je ovde postao centar kriminala i korupcije. Imali smo pre godinu ili malo više izjavu predsednika opštine da je ceo Lazarevac postao gradilište, evo kako vidimo i ostao je gradilište“, govori Darko Simić.
„Iza nas se vidi jedan primer gde posao nije završen i ne zna se kad će. Meni kao Lazarevčaninu nije bitan Bauvezen – oni nisu sami sebi dodeljivali ugovore, to je radila gradska i opštinska vlast“, kaže Marko Stanojević.
Sagovornici N1 smatraju da je nepotrebna izgradnja podzemne garaže u opštini koja ima velike probleme sa vodosnabdevanjem, kanalizacijom i zagađenjem.
„Ovde samo postoji sistem korupcije, kriminala i sistem jačeg. Nažalost u ovoj zemlji se dešava da aktuelna vlast podržava taj sistem – firmi kao što je Bauvezen i sličnih. Država ne sme da bude firma Bauvezen“, kaže Simić.
„To je odgovornost gradske vlasti, odgovornost opštinske vlasti takođe, jer je Lazarevac jedna od najzagađenijih opština u zemlji i u svetu. Lazarevac nema rešeno pitnaje vodosnabdevanja, pitanje zatvorenog kanalizacionog kolektora – tome služi reka Lukavica“, govori Marko Stanojević.
I Lazarevčani smatraju da je ovaj projekat nepotreban, jer u opštini nemaju osnovnu infrastrukturu za normalna život.
„Garaža? Čist promašaj, gubljenje vremena i bacanje para, i pranje para. A da dođeš ti u Baroševac, da prođete kolima da vidite kako je doći do sela Strmova, ima li puta, ima li to selo vode… Zar nije bilo to preče uradiri“, kaže jedan meštanin.
„To je propast države… bacanje para u vetar. Ima li neko da kaže ‘stop’, koliko dugo se gradi…“, govori drugi.
„Ruglo, koliko stoji – godinu dve dana, ništa se ne radi“, rekao je treći Lazarevčanin.
Međutim, kada smo Lazarevčane upitali šta znaju o firmi Bauvezen koja ovu garažu gradi i o kojoj priča cela država, nastao je muk.
S obzirom na to da je N1 sa Bauvezenom pokušao da stupi u kontakt preko čak šest brojeva telefona dostupnih u onlajn bazi podataka, a da se ni na jedan nisu javili, novinari su otišli lično da provere šta se projektima u Lazarevcu dešava i da li žele sa njima da nastave obilazak: zatvorili su im vrata.
Iako spolja izgleda kao završena, i balon fiskulturna hala deli sudbinu podzemne garaže, pa tako unutrašnjost i dalje stoji nezavršena, a tabla o radovima je odavno skinuta.
„Ovde je još jedan projekat Bauvezena, i ko zna šta bi se još pronašlo da nisu smenjene tužiteljke koje su radile istragu. Za ovo sam vezan jer je tu moja osnovna škola. Na mestu gde se nalazi balon nekada se nalazilo igralište gde smo igrali fudbal, trenirali, vežbali za takmičenja… Sada je igralište zauzeto i neupoterbljivo a balon nije zavrsen“, govori Darko Simić iz DS-a.
Za ovu balon halu opština Lazarevac je Bauvezenu platila skoro 20 miliona dinara bez PDV-a, ondnosno 24 miliona dinara sa PDV-om. Ipak postoje i projekti koje je Bauvezen u zavrsio.
Trg u centru Lazarevca pokazuje kakav je kvalitet izvedenih radova firme Bauvezen.
„Bez obzira što su i ovde probijeni rokovi, žalosna je slika da ovako izgleda trg koji je gotovo popločan, gotovo bez zelenila, sa fontanom koje nema, na mestu gde je prethodno bila fontana“, rekao je Marko Stojanović iz lazarevačkog SSP-a.
Kako bi pojasnili zašto radovi ovoliko dugo traju i zašto opština nije reagovala na probijanje rokova, N1 je pozvao kabinet predsednika opštine Lazarevac Bojana Stevića. Iz kabineta je rečeno da Stević nije u Lazarevcu, kao ni njegovi zamenici. Pisali su dva dana zaredom i Bojanu Steviću koji, iako je pročitao poruke N1, na njih nije odgovorio. Ovakav odnos vlasti je za Nemanju Nenadića iz Transparetnosti Srbija znak „mutnih poslova“.
„To govori da vlast ne želi da bude odogovrna i ne želi da polaze račune za ono što je urađeno kroz finansiranje iz budžeta grada, opštine, ili sredstava javnih preduzeća“, rekao je on.
Nenadić dodaje da naručioci poslova u našoj zemlji uglavnom produžavaju ugovore firmama i nakon isteka roka, umesto da ih raskinu, a štetu trpe građani.
„Lako je da se utvrdi odgovornost ali neko mora da pokrene postupak. To moze biti Kancelarija za javne nabavke, budžetska inspekcija i moze javni tužilac, jer kod ovih stvari je teško poverovati da je stvar samo previda i propusta, već vrlo lako može biti plod namere“, govori Nenadić.
Podsećanja radi, firma Bauvezen je u javnost dospela nakon afera EPS i hapšenja direktora te firme. Sumnja se da je direktor Bauvezena sa još petoro ljudi oštetio ovu firmu za 7,5 miliona dolara. Podaci i ugovori koje poseduje N1 pokazuju da EPS i Bauvezen već godinama sarađuju. Samo za prevoz uglja baržama 2020. od kopova do TENT-a konzorcijum firmi u kome se nalazi i Bauvezen dobio je od EPS-a skoro 3,6 milijardi dinara. Darko Simić iz DS-a tvrdi da kada EPS samostalno prevozi ugalj to ovu firmu košta 0,95 evrocenti po toni, a da je Bauvezenu plaćeno deset puta više, odnosno 10 evra po toni.
„Ono što je indikativno je da ova firma od 2012. godine veoma uspešna i veoma uspešno posluje“, kaže Simić.
I tu nije kraj poslovima Bauvezena. Iako je ova firma u blokadi više od godinu dana, GSP Beograd konzorcijumu firmi čiji je član i Bauvezen dodeljuje posao vredan 3,6 miliona dinara sa PDV-om. Direktor Bauvezena odnedavno je u pritvoru, a to nije prvo hapšenje u firmi Bauvezen jer je i bivši direktor bio privođen 2012. godine zbog sumnji da je oštetio EPS u aferi Kolubara za dva miliona evra.
Niko iz grada Beograda, GSP-a i EPS-a nije odgovorio na pitanja N1 u vezi dodele ugovora firmi Bauvezen. Službe grada Beograda nisu odgovorile ni na pitanja o poslovanju opštine Lazarevac. A zanimljivo je da je firma Bauvezen bila jedini ponuđač u svim ugovorima objavljenim u ovom prilogu.
BONUS VIDEO Zašto je i pored loše poslovne reputacije Bauvezen dobijao unosne poslove od države?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare